Wat gebeurt er met de vliegtuigen nu je niet kunt vliegen4 min leestijd

Wat gebeurt er met de vliegtuigen nu je niet kunt vliegen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Wereldwijd staan er duizenden vliegtuigen aan de grond. Dit vanwege bijvoorbeeld een inreisverbod naar een land of te weinig vraag naar vliegreizen. De grote boosdoener is het Covid-19 virus, ook wel bekend als het Coronavirus. Hierdoor zijn vliegtuigmaatschappijen genoodzaakt hun vliegtuigen ergens te parkeren. Zo heeft onder andere KLM het grootste deel van haar vloot op Schiphol geparkeerd. Maar wat gebeurt er dan met die vliegtuigen als men niet mag en kan vliegen?

Passen en meten

Schiphol Amsterdam Airport is een best grote luchthaven, maar voornamelijk gemaakt voor het laten arriveren en zo snel mogelijk vertrekken van vliegtuigen. Dit geldt voor natuurlijke de meeste luchthavens. Bijna nergens is rekening gehouden met het parkeren van vliegtuigen voor een langere tijd. Wat gebeurt er met de vliegtuigen nu je niet kunt vliegen
Daarom worden op verschillende luchthavens wereldwijd de vliegtuigen op start- en landingsbanen gezet die toch niet gebruikt worden. Het is dan ook passen en meten om er uiteindelijk zo veel mogelijk kwijt te kunnen. Schiphol liet eerder al zien hoe de luchthaven er nu uitziet, dat kun je nog eens op je gemak teruglezen in dit artikel.

Vliegwaardig

Op Schiphol staan veelal vliegtuigen van KLM & Transavia. Ook Ryanair, Easyjet en andere maatschappijen staan er, maar in de minderheid. Het is helaas niet een kwestie van parkeren en laat maar staan. Er komt een hoop bij kijken om een vliegtuig een langere tijd niet te gebruiken. Zo’n toestel is gemaakt om te vliegen, en het vliegtuig moet dan ook in de lucht zijn, en niet op de grond. Zo lang de vliegtuigen op de grond staan, moeten ze in een vliegwaardige kwaliteit gehouden worden. En dat kost nog best wat tijd en planning om dat in goede banen te leiden. Daarom moeten maatschappijen ervoor zorgen dat vliegtuigen zo nu en dan even aan gaan, bewegen en opwarmen.Wat gebeurt er met de vliegtuigen nu je niet kunt vliegen

Transavia

Ook bij Transavia ontkomen ze niet aan het feit dat de vliegtuigen onderhouden moeten worden omdat ze niet kunnen vliegen. Een deel staat op de luchthaven van The Hague-Rotterdam Airport, andere op Eindhoven Airport en weer andere op Schiphol Amsterdam Airport. En daar hebben ze regulier onderhoud nodig, want als alle Corona-perikelen voorbij zij en er weer gevlogen mag worden, moet dat ook kunnen. Transavia heeft op haar Youtube-kanaal een ‘Behind the Scenes’-aflevering geplaatst waarin ze uitleggen wat er zoal moet gebeuren om de vliegtuigen dus vliegwaardig te houden.

Zo moeten de motoren worden afgeplakt, elke week ontdaan worden van al het folie en plakband, aangezet worden en weer dichtgeplakt worden hierna. En dat bij elk geparkeerd toestel. KLM laat weten dat toestellen ook een beetje moeten rijden, zodat banden niet aan een kant vervormen. Cabines moeten zo nu en dan gelucht worden en accu’s worden losgekoppeld om corrosie te voorkomen. Ook moeten andere openingen in het vliegtuig gedicht worden. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat er geen vogels in gaan of vocht voor corrosie kan zorgen. In het toestel wordt ook een grondige schoonmaak gehouden. Stoelen, tafeltjes, stoelzakken alles wordt helemaal schoongemaakt. Misschien nog wel beter dan normaal 😉 .

Elke 10 dagen moet je de vliegtuigen bekijken. Hoe staat het ervoor met het vliegtuig dat aan de grond staat omdat het niet kan vliegen. Zoals eerder vermeld moeten motoren dan weer worden uitgepakt en even draaien. Alles moet dan weer droog gemaakt worden, waarna de motor weer wordt ingepakt. Omdat het in Nederland ook wel eens behoorlijk winderig kan zijn is het ook van belang dat de vliegtuigen stevig op de grond staan. Daarom worden ze allemaal volgetankt en dan geparkeerd. Dan zijn ze zwaarder en staan ze steviger aan de grond.

Personeel

Er zijn dus nogal wat handelingen die gedaan moeten worden. En zo bij alle toestellen die van de maatschappijen aan de grond staan. Daar is natuurlijk ook personeel voor nodig. Vliegtuigmaatschappijen zoals Transavia, KLM, Delta en Air France maken hier dan ook een goede planning voor. Al is dat natuurlijk ook lastig als meer mensen thuisblijven, bijvoorbeeld vanwege ziekte.

Al met al komt er dus nog best wat bij kijken als vliegtuigen niet kunnen vliegen. Hopelijk voor een ieder zal de het Coronavirus snel voor minder besmettingen en zieken mensen leiden. Hierna kan hopelijk op een rustig tempo men weer gaan reizen en onder andere de reiswereld uit deze crisis ontwaken.

Bron & Beeldmateriaal: Transavia, KLM, Schiphol Group

Reacties

  1. Vliegmus zegt

    Beste Dutchboy, allereerst vind ik dat je een mooie vliegblog onderhoudt. In het Nederlands en ook toegespitst op onze nationale trots. Ik hoop dat veteraan Patrick Smith je inspanningen heeft erkend.

    Maar nu Transavia. Deze volledige KLM-dochter heeft mijn bijzondere aandacht omdat zij de enige is die mij mijn broodnodige verbinding met Italië kan verzorgen, en omdat zij bij mij tot nu toe twee geannuleerde boekingen heeft weggesnoept die voorlopig alleen met mooie woorden vergoed worden, terwijl zij geen kosten maakt aan de geannuleerde vluchten, anders dan de door jou beschreven maatregelen ter onderhoud van de vliegtuigen.

    Daarvoor kan ik het wel stellen zonder PR-filmpjes van Transavia die mij vertellen wat ik al wist.

    Ik heb wel vraagtekens bij het volgetankt houden van de vliegtuigen. Ik kan mij betere gewichtverlenende middelen voorstellen om de vliegtuigen stevig aan de grond te houden dan aviation kerosine. Kluiten aan de wielen, plaatsvervangende payload in de cabine en het ruim bijvoorbeeld. En in beschermende hangars opslaan. Of zijn die er niet soms? Snel bouwen dan! Want dat is veel beter dan in de regenachtige oxiderende buitenlucht “parkeren” van aluminium vliegtuigen. Het zijn geen auto’s.

    Het laten verstamppotten van brandstof, een gevoelig mengsel van olieprodukten, in de brandstoftanks, lijkt mij ook geen echt veilig recept als dat over een jaar opeens weer in de motoren gepompt en in brand gestoken moet worden. Geklonterde olie, verstopte brandstofleidingen? Aiii!

    En ja, het gaat echt wel een jaar duren voordat Transavia weer op Italië gaat vliegen. Zeker mede dankzij onze meneer Wopke Hoekstra.

    En ondertussen sturen topmannen van KLM en Philips zichzelf-feliciterende boodschappen de wereld in maar geen cent van hun topsalarissen en ruime bonussen inleveren om noodlijdende nuluren medewerkers te helpen, terwijl ze klanten opscheppen – en overheidssteun daarvoor zoeken – met zgn. “vouchers” – heel eigen coronabonds!

    Lezers van Dutchboy, lees, begrijp en trek conclusies. Tijd voor een realiteits”check”?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *