Vliegtaks: zege voor milieu, strop voor airlines?3 min leestijd

Vliegtaks: zege voor milieu, strop voor airlines?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is een roerige tijd, zo onder andere met het coronavirus. Het virus dat wereldwijd samenlevingen stillegt wat betreft het normale leven. Landen sluiten grenzen, de VS weert alle Europeanen en dan zijn er nog enkele binnenlandse dilemma’s. Denk aan de stikstofcrisis, PFAS problemen en natuurlijk de vliegtaks waar op dit moment in alle stilte aan gewerkt wordt. InsideFlyer schreef hier en hier eerder al over de vliegtaks. Het lijkt er nu dat de vliegtaks vanaf begin 2021 echt zijn intrede gaat doen, goed voor het milieu. Maar is het wel verstandig dit juist op dit moment te doen nu airlines het al zo lastig hebben met Covid-19 virus.

Vliegtaks, wat is het ook alweer?

Kort gezegd is de vliegtaks een belasting op vliegen. De overheid wil de belasting invoeren omdat er (te) veel gevlogen wordt. Niet alleen voor zaken wordt er gevlogen, maar ook voor een vakantie of korte citytrip wordt er gevlogen. Het aantal vliegbewegingen neemt wereldwijd jaarlijks toe. Het mag je niet ontgaan zijn dat vliegen een grote impact heeft op het milieu. Met het oog op de klimaatdoelstellingen die gesteld zijn in Parijs hoopt de Nederlandse overheid met onder andere de vliegtaks mensen minder het vliegtuig in te krijgen. Wat weer moet zorgen voor minder vluchten en dus minder uitstoot van uitlaatgassen. Afhankelijk van je bestemming moet je uiteindelijk extra betalen. De belasting die geint wordt door de overheid kan dan weer gebruikt worden om duurzamere investeringen te doen. Bijvoorbeeld in treinen of de ontwikkeling van ander duurzaam transport. Daarnaast moet het ervoor zorgen dat mensen door het extra bedrag minder gaan vliegen.

Wordt vliegen straks duurder met nieuwe vliegtaks?
Foto: Sawadee

Impact

Maar gaat de vliegtaks wel werken? Zoals eerder in dit artikel geschreven blijkt de vliegtaks ook maar gedeeltelijk invloed te hebben. Mensen gaan niet per se minder vliegen. Daarnaast zal een deel van de reizigers ervoor kiezen om dan te vertrekken vanuit het buitenland. Hier is bijvoorbeeld geen vergelijkbare taks, waardoor je en meer uitstoot en het probleem verlegt. De Nederlandse overheid heeft recentelijk ook geprobeerd een Europese vliegtaks te introduceren. Maar op dit moment loopt nog niet iedereen daar warm voor.

Andere belastingen, zoals verhoging van luchthaventarieven kunnen meer invloed hebben op de uitstoot van vliegtuigen. Deze stimuleren maatschappijen namelijk om te investeren in een nieuwe vloot.

Introductie vliegtaks

Allerlei instanties hebben geprobeerd de vliegtaks tegen te houden. Ook met het oog op de huidige omstandigheden die te maken hebben met het Coronavirus. Hierdoor hebben airlines het zwaar en is het maar de vraag of ze overeind blijven. Ze hebben de overheid gevraagd de vliegtaks voorlopig uit te stellen. De Nederlandse overheid heeft echter besloten dat niet te doen. De vliegtaks zal dan met ingang van 1 januari 2021 worden geïnd.

De Nederlandse overheid benadrukt dat het de uitstoot van CO2 wil verminderen en dat uitstel geen mogelijkheid meer is. In het regeerakkoord is aangegeven dat er jaarlijks zo’n €200 miljoen zal worden opgehaald met deze vliegtaks. De vliegtaks zal ongeacht de bestemming, overstappen of maatschappij €7,50 per vliegticket zijn. Het zal gelden op alle Nederlandse luchthavens.

Vracht

Dan is het nog het probleem met vrachtvluchten. Deze zullen ook worden belast, alleen op een net iets andere manier. Het bedrag dat zij namelijk moeten betalen is gebaseerd op het gewicht van het toestel, evenals het geluid dat zij produceren. Hoe harder het geluid en hoe hoger het gewicht, des te hoger de belasting voor vrachtvervoerders.  Vrachtvervoerders en met name luchthavens zijn bang dat bedrijven zich genoodzaakt gaan voelen naar andere plekken te vervoeren om op deze wijze de belastingen te ontwijken. Voor kleine luchthavens zoals Maastricht-Aachen is dat geen goed nieuws. Er komen daar namelijk regelmatig vrachttoestellen aan die vracht laden en lossen. Dit zorgt voor werkgelegenheid in de omgeving alsook inkomsten. Hoe dit zal uitwerken voor deze sector is dan ook nog de vraag. Men hoopt ook nog steeds dat de vrachtsector uiteindelijk niet mee hoeft te doen met deze belastingen. Staatssecretaris Vijlbrief gaat nog uitzoeken wat hierin mogelijk is en wat de effecten zijn van de belastingen op de vracht.

Emirates met een B777 op Maastricht Aachen Airport
©1limburg.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *