Vertraging KLM Premium Comfort zorgt voor meer downgrades2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als gevolg van de vertraging van de ombouw van de nieuwe Premium Comfort van KLM krijgen ook meer passagiers een downgrade. Geboekte Premium Comfort tickets die komen te vervallen worden automatisch teruggezet naar Economy. KLM stelt tegenover InsideFlyer dat passagiers hiervoor zelf een refund aan moeten vragen. Hoe dat werkt lees je in dit artikel.

Premium Comfort ombouw vertraagd

Alhoewel KLM rijkelijk laat was met het invoeren van een Premium Economy cabine is de ontvangst tot dusver erg goed. Premium Comfort, de naam die KLM voor dit product gebruikt, biedt een goed hard en soft product. Meer over onze ervaringen op een van de eerste Premium Comfort vluchten in de Boeing 787-10 Dreamliner lees je in onze InsideLook en de Review.

KLM introduceert de nieuwe cabine aan het einde van de zomervakantie. De eerste Boeing 787-10 Dreamliner met Premium Comfort vliegt tussen Amsterdam en New York JFK. De afgelopen tijd zijn daar al flink meer routes bijgekomen. Helaas kwam eind vorige maand na vragen van InsideFlyer aan KLM het nieuws dat de inbouw van de nieuwe reisklasse vertraagd is. KLM stelt echter tegenover dit medium dat de einddatum waarop de hele long haul vloot omgebouwd is niet verschuift. De Airbus A330 wordt overigens niet uitgerust met Premium Comfort.

Downgrade Premium Comfort naar Economy

Maar door de vertraging van de ombouw zijn er ook al verkochte Premium Comfort tickets die komen te vervallen. InsideFlyer ontving al diverse klachten van lezers hierover. De passagiers die dit betreft ontvangen een automatische downgrade naar Economy. Economy Comfort wordt daarbij overgeslagen, omdat dit officieel geen aparte reisklasse is. KLM legt echter de bal bij de passagiers zelf om een refund hiervoor aan te vragen via de website. Wel wordt het ticket ‘opnieuw berekend’. Hoe dat precies wordt berekend is niet duidelijk.

Voor klanten die PC hebben geboekt en dit uiteindelijk niet vliegen wordt het ticket opnieuw berekend. Zij betalen het economy tarief. De refund kan worden aangevraagd via de website. Passagiers die via een reisagent hebben geboekt vragen dit via hen aan. – woordvoerder KLM

Om een refund aan te vragen voor je downgrade van de KLM Premium Comfort ga je naar de website van KLM via deze link. Klik vervolgens op ‘Terugbetaling’ bij het kopje ‘Vluchten’. Heb je geboekt via een reisbureau dan dien je hier een refund aan te vragen. Je kunt ook direct naar KLM.nl/refund gaan waar je kunt inloggen met je boekingscode en achternaam. De status van de aanvraag is terug te zien in het KLM account of via ‘Mijn Reis’ / ‘My Trip’. Van verdere compensatie is geen sprake.

Verzoek om terugbetaling bij KLM (Bron: KLM.nl)

Bron foto’s: InsideFlyer
Bron screenshot onderaan pagina: KLM.nl

Reacties

  1. Xandrios zegt

    KLM gedraagt zich als een stel boeven met de nieuwe Premium Comfort. Ze bieden dit product aan op routes waarbij ze weten dat ze bij de helft van de vluchten mensen moeten downgraden. Zelfs op de ‘hoofdroute’ AMS-JFK wordt dit bij een groot aantal vluchten gedaan.

    Europese regelgeving verplicht dat KLM 75% van de ticketprijs terugbetaald bij zo’n downgrade. Niets geen herberekening of refund. Het feit dat ze proberen om de passagiers die kant op de krijgen is sneaky en borderline bedrog.

    • Alexander zegt

      Mij is dit net overkomen. Gedowngrade op AMS->CPT.

      We zouden heen Economy vliegen en terug Premium Comfort. Nu beide Economy.

      KLM zegt dat ze het prijsverschil economypremium comfort berekenen (€400 van het totaalticket van €1300) en dat zouden we dan terugkrijgen, maar hiervoor moeten we wel eerst de huidige boeking annuleren en maken ze een nieuwe boeking. Dat stellen ze in ieder geval voor.

      Is dat verstandig? Of moeten we gewoon vliegen en dan achteraf een claim indienen voor die 75% (van €1300 = €975 per ticket terug, veel meer dan €400).

      • Arthur zegt

        Ik doe achteraf. het risico dat je vlucht vervalt en je overige boekingen (hotels) kwijt zal zijn en je vakantie verpest is.

  2. Peter Lee zegt

    Wat een zooitje bij de KLM. Maar het heeft ook zo lang geduurd voordat de Business Class de stoelen in Care geplaatst werden. Ik vlieg al jaren niet meer met KLM naar Noord Amerika maar met DELTA.

    • Miep zegt

      Heeft iemand al een refund hiervoor ontvangen? Ons is dit ook overkomen in november 2022 . We zijn inmiddels maanden van telefoontjes, mails en claims verder, maar hebben nog steeds geen geld terug ontvangen van KLM.

  3. Johannes zegt

    Goed om te weten. Dit plaatst ook de cashback actie van American Express in een ander daglicht. Als er een risico is op downgrade, dan ga ik geen Premium Comfort bij KLM boeken. Dan houd ik het bij Delta en Air France.

  4. Hans MARIEN zegt

    Premium Comfort tickets gedowngraded naar economy op een vlucht van Amsterdam naar Rio de Janeiro (KL0705 op 21 oktober 2022). Na ingebrekestelling begin 2023 vroeg KLM wel informatie op. We hebben die dan bezorgd en nadien geen nieuws meer van KLM. We stuurden 3 rappels en steeds geen antwoord van KLM, laat staan een compensatie. Ik had aan mijn advocaat laten weten dat we bereid waren een compensatie in de vorm van een gratis up-grade bij volgende vlucht te aanvaarden ipv 75% van de ticketprijs in cash. KLM doet niks. Ik vermoed dat KLM gewoon hoopt dat klanten het na een tijd opgeven. Ben nu in contact met een Europese organisatie voor bescherming van consumentenrecht. Als dit niks brengt, dan maar procederen. Maar ik besef dat dit duur is en eigenlijk alleen zinvol indien je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt / bijstand in het recht (gelukkig heb ik die). Dan betaal je een forfair van ongeveer 200 EUR en kan je procederen tot KLM toegeeft. Helaas lijkt me dit de enige manier. TENZIJ iemand een suggestie heeft? Dank.

    • Wim zegt

      Ik ben nu ook in discussie met KLM wegens downgrading van Premium Comfort Klasse naar Economy klasse.
      Ze weigeren de 75% vergoeding te betalen waar we recht op hebben o.b.v. de Europese regelgeving hierover.
      Hebben anderen hier al succesvolle ervaring met het indienen van zo’n claim?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *