Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Zowel Air France als KLM hebben inmiddels de balans opgemaakt over afgelopen jaar. Een ongeëvenaard jaar welteverstaan. De ongekende terugval in vluchten betekende voor beide airlines dat ook samenstelling van de vloot een aardige verandering onderging. Bekend is natuurlijk dat bijvoorbeeld KLM de Boeing 747 vervroegd pensioen gaf. Bij Air France ging de Airbus A380 uit dienst. Dat is echter maar een deel van de in totaal 33 vliegtuigen die dit jaar niet meer terugkeren bij Air France – KLM. Dat blijkt uit het jaarverslag dat deze week werd gepubliceerd.
Boeing 747 en Airbus A380
Al vroeg in de Coronacrisis besloot Air France om de Airbus A380 versneld uit te faseren. Even was er nog de overweging om de cabines om te bouwen. De Business Class cabine was bijvoorbeeld erg verouderd. Met de verwachting dat ook de luchtvaart nog langere tijd last zou hebben van de crisis bleek een investering niet meer rendabel. De tien resterende jumbojets van Airbus gingen dus allemaal uit de vloot. Twee stuks waren in eigendom van Air France. Rest ging terug naar de leasemaatschappij.
KLM besloot op haar beurt ook de jumbojets vervroegd weg te sturen. Er waren al langere tijd sprake van dat de ‘Queen of the skies’ het toneel zou verlaten. Uiteindelijk kreeg het toestel een plots afscheid. Er gaan geruchten dat KLM in de toekomst nog wel aandacht zou willen besteden het einde van de 747. In de huidige omstandigheden kan dit echter nog best op zich laten wachten. Het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat KLM het hierbij houdt. In totaal gingen er acht 747s met pensioen. Gedurende haar geschiedenis vloot KLM in totaal met meer dan 50 Boeing 747s.
Long haul vloot
Naast de Airbus A380 en de Boeing 747 gingen er in de long haul vloot nog een aantal vliegtuigen met pensioen. Bij Air France gingen er bijvoorbeeld nog eens vier Airbus A340-300 toestellen uit de vloot. Tot slot zijn er nog eens twee Airbus A330-200 vliegtuigen van de lijst. Hiermee is de long haul vloot van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie in capaciteit flink afgeslankt. In de toekomst komen er natuurlijk wel weer toestellen bij, maar dat laat voorlopig nog even op zich wachten.
Medium en short haul vloot
In de medium haul vloot gingen er drie Boeing 737-700 toestellen op non-actief. Overigens bestelde Air France in 2019 al een groot aantal Airbus A220 vliegtuigen. Deze moeten nog allemaal afgeleverd gaan worden.
De short haul vloot kent flink wat wijzigingen. Zo gingen er twee ATR72-600 vliegtuigen van HOP! in opslag. Datzelfde geldt voor één Canadair Jet 700 vliegtuig, tevens voorheen in eigendom van HOP! Het grootste aantal toestellen dat met pensioen gaat van één type, en dat is de Embraer E145. Van dit type toestel geeft Air France – KLM aan dat het hier ook om een versnelde uitfasering gaat.
Flinke uitfasering
De status van het aantal vliegtuigen in de vloot van Air France KLM is in de afgelopen maanden flink veranderd. Er zijn heel wat toestellen uitgefaseerd of in opslag gegaan. In totaal gaat het om maar liefst 33 vliegtuigen. In het begin van 2020 waren er nog 546 vliegtuigen in de operatie. Tegen het einde van vorig jaar is dat teruggelopen tot 513, een verschil van 33 toestellen.
Wilweervliegen zegt
Ook wachten op de 777 in business class angle flat stoelen met pensioen te gaan