Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het belangrijkste onderdeel van een vliegreis is natuurlijk de ervaring aan boord. Aangezien een vliegtuig vaak tientallen jaren mee moet gaan wordt de vloot niet heel frequent vernieuwd. Dat zou natuurlijk ook te veel geld kosten. Een andere optie voor het vernieuwen van de vloot is het verbouwen van de cabine. Air France besloot bijvoorbeeld recentelijk de cabine van de A330 te vernieuwen. Op een gegeven moment wordt het wel tijd om gedag te zeggen tegen verouderde toestellen en plaats te maken voor nieuwe. Air France – KLM nam vorig jaar afscheid van negentien vliegtuigen. In dit artikel lees je welke dat zijn.
Boeing 747
Air France nam in 2016 al afscheid van de iconische Boeing 747. Het toestel werd toen vervangen door de Boeing 777 en de Airbus A380. Van die laatste wil Air France alweer de vloot verkleinen. KLM heeft momenteel de resterende elf 747 toestellen in dienst. Afgelopen jaar mochten er twee met pensioen. Een van de toestellen is terug te zien in Corendon livery bij het gelijknamige hotel in Amsterdam. Ook bij British Airways gaan deze toestellen de komende jaren uit de dienstregeling.
Airbus A340
De Airbus A340 wordt alleen door Air France gebruikt. Het gaat om de A340-300 met 275 stoelen. De Franse helft van de luchtvaartcombinatie heeft nu in totaal zes van deze toestellen. Twee hebben een Air France livery en vier een Joon livery. Afgelopen jaar is er al een toestel uit dienst genomen. Dit toestel werd naar vliegveld Twente gestuurd om te worden ontmanteld. Dit werd gedaan door AELS, dat hier in is gespecialiseerd. De 747-400 van KLM werd hier ook ontmanteld. Het A340 toestel zal worden vervangen door zuinigere toestellen als de Boeing 787 Dreamliner en de populaire Airbus A350.
Boeing 737
Air France – KLM heeft drie types van de Boeing 737. Namelijk de 737-700, 737-800 en 737-900. De verschillen tussen de toestellen zit voornamelijk in het aantal stoelen. Respectievelijk 142, 186 en 189. Ook de het bereik van vliegtuigen is verschillend. De 700 vliegt maximaal 3.600 kilometer. De -800 en -900 vliegen ruim 1.000 kilometer meer. De groep heeft in totaal 25 van deze vliegtuigen.
Van het oudste type (737-700) nam KLM vorig jaar afscheid van een toestel. Deze is verkocht aan Luxair. Op termijn wil KLM alle achttien 737-700 toestellen gaan vervangen. De toestellen zullen worden vervangen door nieuwe Boeing 737-800 Next Generation toestellen. Dit jaar zullen er weer vier toestellen worden uitgefaseerd. Alle 737-700 toestellen moeten uiterlijk in 2022 vervangen zijn. KLM heeft (nog) niet voor de nieuwe 737 MAX gekozen. Boeing meldt geen uitstaande bestellingen van KLM, dus zeer waarschijnlijk zal het om een lease gaan.
Airbus A319
De A319 van Airbus zit alleen in de vloot bij Air France. Vorig jaar gingen er vier toestellen uit de vloot. Er blijven 34 toestellen van dit type over, waarvan er negentien daadwerkelijk van Air France zelf zijn. De rest is geleased. De Airbus A319 is samen met de A318 het kleinste Airbus toestel in de vloot.
ATR 42/72 en CR700
Op regionale routes vliegt HOP! met een aantal kleinere propeller toestellen. Deze toestellen van ATR vliegen voornamelijk binnen Frankrijk. Bijvoorbeeld vanaf de hub in Parijs (CDG). Van de ATR 42-500 gingen er zes toestellen uit de vloot. Van de ATR 72-500 werden er twee toestellen uitgezwaaid. Er blijven nu van de ATR 72-500 en -600 nog respectievelijk één en zes toestellen over. Van de ATR 42-500 zijn er nog zes.
Een ander toestel dat ook op short-haul vluchten wordt ingezet is de Candair Jet (CJ) 700. Hiervan werd drie toestellen gedag gezegd. In totaal zijn er nog elf CJ700 en veertien CJ1000 toestellen over.
Geef een reactie