Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In tijden van crisis als deze zou je denken dat frequent flyer programma’s hun leden belonen en versoepelingen doorvoeren. Vorige week schreven we al over een aantal positieve veranderingen bij AAdvantage. Niets is echter minder waar bij MileagePlus. United kondigde deze week namelijk weer een lichte devaluatie aan van het programma.
United devalueert partner awards
Doordat United geen awardtabellen meer publiceert, kunnen we niet meer zien hoeveel miles we nodig hebben voor een bepaalde vlucht. Wanneer we echter zoeken naar beschikbaarheid voor partner awards met een vertrek van binnen de 30 dagen, zien we dat het aantal benodigde miles in veel gevallen is gestegen.
Laten we dit eens nader bestuderen aan de hand van een awardvlucht van Frankfurt naar Chicago met Lufthansa:
- In economy ben je 33.000 miles kwijt als je vertrekdatum 30 dagen verder in de toekomst ligt of meer. Is je vertrekdatum eerder, dan ben je 36.000 miles kwijt
- In business class ben je 77.000 miles kwijt als je vertrekdatum 30 dagen verder in de toekomst ligt of meer. Is je vertrekdatum eerder, dan ben je 80.500 miles kwijt.
Derde devaluatie in een jaar
Dat partner awards omhoog gaan is niet erg bijzonder, maar bij United is dit al de derde devaluatie binnen een jaar. In November 2019 gingen alle awards omhoog met een vertrekdatum van binnen de 30 dagen, zowel voor United als voor partner awards. En in april dit jaar gingen partner awards met een vertrekdatum van 30 dagen of eerder verder omhoog. En nu zien we nogmaals een verhoging van deze awards.
Conclusie
United verhoogt partner awards voor de derde keer in een jaar tijd en zelfs de tweede keer tijdens de epidemie. Dit is erg teleurstellend van United, zeker als je bedenkt dat de maatschappij kort geleden nog miljarden aan leningen heeft gekregen. United betaalt dezelfde prijs aan een partnermaatschappij en daarom is er eigenlijk geen reden om meer miles te vragen van loyale leden.
Uitgelichte afbeelding: ANA
Geef een reactie