United MileagePlus blijft programma verder devalueren

United Airlines 787

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

United Airlines heeft het laatste jaar het MileagePlus programma behoorlijk op de schop genomen. Zo verhoogde United dit jaar de eisen om status te verwerven. Zeker als je alleen met United vliegt, is het besteedde bedrag eigenlijk alleen nog maar van belang om status te verdienen. Als je echter met een partner vloog, kon je nog sneller status behalen. Dit omdat dit weer in verband staat met de gevlogen afstand. Echter heeft United deze week weer een aantal negatieve veranderingen doorgevoerd.

Limiet

Om status te verwerven in het MileagePlus programma moet je een x aantal PQP’s (Premier Qualifiying Points) behalen. Dit berekent United aan de hand van het besteedde bedrag aan je vliegticket. Echter wordt het aantal PQP’s bij partners berekend op de gevlogen afstand. Daardoor verdiende je bij partners dus eigenlijk veel meer PQP’s dan op vluchten van United zelf. Op de website van United is nu te zien dat er een limiet is gezet op het aantal verdiende PQP’s bij partners. Deze ziet er als volgt uit:

united

Deze limiet is van toepassing op vluchten met partnermaatschappijen vanaf 1 juli 2020 en geldt per segment. Reizigers die hun vlucht voor 29 april hebben geboekt met een reisdatum na 1 juli kunnen nog PQP’s volgens de oude richtlijnen verdienen. Zij dienen een email te sturen naar mileageplus@united.com met als onderwerp “OA PQP Review” en vluchtgegevens.

Het aantal verdiende PQP’s op partnermaatschappijen wordt met deze nieuwe regeling behoorlijk omlaag gebracht en zo is het dus nog moeilijker geworden om status te behalen binnen MileagePlus. Op vluchten in Premium Economy van Newark naar Singapore met Singapore Airlines verdien je zo bijvoorbeeld 70% minder status miles.

singapore airlines first class
Vanaf 1 juli wordt het nog lastiger om status te verwerven binnen MileagePlus. (bron: singaporeair.com)

Partner awards met 10% omhoog

Maar dat is nog niet alles. United heeft gisteren besloten om ook het aantal benodigde miles voor partner awards te verhogen. In november vorig jaar werd al bekend dat last minute awards in prijs zouden stijgen. Alhoewel United geen awardtabel meer hanteert is op de website te zien dat je nu voor partner awards 10% meer miles kwijt bent. Ik boekte een paar maanden geleden bijvoorbeeld een vlucht van Taipei via Los Angeles naar Chicago en dit kostte mij 80.000 miles en ongeveer $ 35 aan belastingen. Nu zou ik 88.000 miles voor deze vlucht hebben betaald. Hetzelfde geldt voor een vlucht van New York-JFK naar Seoul Incheon:

Bij andere programma’s binnen Star Alliance zoals Lufthansa Miles & More en Canada Aeroplan ben je veel minder miles kwijt op deze route. Alhoewel dit niet officieel is bevestigd door United, is deze stijging van 10% te zien op de meeste routes. Deze wijziging komt wel op een ongelukkig tijdstip zou je denken. In plaats van de reiziger te helpen in deze moeilijke tijden, verhoogt United de kwalificatievereisten en gaan partner awards met 10% in miles omhoog. Ook is het opvallend dat dit zonder voorafkondiging is ingevoerd en dat is zeker niet klantvriendelijk.

swiss air, boeing 777, business class
United MileagePlus partner awards stijgen met 10%

Conclusie

Unites MileagePlus was in het verleden een zeer aantrekkelijk frequent flyer programma. Zo kon je er mooie routes mee in elkaar knutselen om zo mooie business en first cabines te vliegen voor relatief weinig miles. Van al dit alles is nauwelijks nog iets over. Het programma ging de laatste jaren flink op de schop en nu met deze coronacrisis in de luchtvaart zou je aan een versoepeling van het programma denken. In plaats daarvan verhoogt United nogmaals de kwalificatievereisten en gaan partner awards met 10% in miles omhoog, zonder voorafkondiging!

Uitgelichte afbeelding: United Airlines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *