United verhoogt kwalificatievereisten in MileagePlus4 min leestijd

De Dreamliner is gemakkelijk te herkennen, namelijk aan de gekartelde motoren (Bron: United)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

United Airlines heeft gisteren flinke wijzigingen aangekondigd in het MileagePlus programma. Een paar weken geleden werden er al veranderingen aangekondigd in het upgrade systeem. Dit keer gaat het over verhoogde vereisten voor elite status.

Huidige kwalificatievereisten

Tot nu toe is het voor leden buiten Amerika redelijk eenvoudig om elite status te verkrijgen. Je hoeft namelijk niet duizenden dollars te spenderen om Gold, Platinum of 1K status te bemachtigen. De enige vereiste was het verwerven van een aantal Premier Qualifying Miles (PQM) of Premier Qualifying Segments (PQS).

mileageplus, elite status
De huidige vereisten.

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien behaal je op dit moment al Premier Gold (en dus Star Alliance Gold) met 50.000 PQM’s. Leden buiten Amerika krijgen namelijk vrijstelling voor Premier Qualifying Dollars. Met een aantal retourtjes naar Amerika en Azië behaalde ik vorige jaar zelfs de hoogste status Premier 1K. Echter gaat het programma volgend jaar flink op de schop.

Nieuwe vereisten voor elite status

Met de nieuwe vereisten om elite status te bemachtigen komt er een einde aan de PQM’s, PQS’s (en ook PQD’s). Vanaf volgend jaar introduceert MileagePlus namelijk Premier Qualifying Points (PQP’s) en Premier Qualifying Flights (PQS’s).

  • Een PQF staat gelijk aan een vlucht, in welke tariefklasse dan ook. Je kunt PQF’s verdienen op zowel vluchten met United (behalve basic fares) als partner airlines. Je kunt geen PQF’s verdienen op awardvluchten.
  • Een PQP staat gelijk aan een gespendeerde dollar op vluchten met United. Ook kun je PQP’s verdienen op partner airlines. Voor geprefereerde partners zoals Lufthansa, Air Canada, Copa en ANA krijg je een vijfde van het aantal award miles dat je verdient in Premier Qualifying Points. Vlieg je bijvoorbeeld van Frankfurt naar Singapore met Lufthansa in klasse L, dan krijg je 50% van de gevlogen miles. De totale afstand is 6.389 miles, daarvan krijg je 3.194 award miles en vervolgens 639 Premier Qualifying Points. Voor andere partners krijg je een zesde van een aantal award miles dat je verdient in Premier Qualifying Points.

Er zijn twee manieren om te kwalificeren, namelijk een combinatie van vluchten en Premier Qualifying Points (wat grofweg neerkomt op een minimum gespendeerd bedrag) of een verhoogd aantal PQP’s. De nieuwe vereisten om elite status te bemachtigen in MileagePlus zien er vanaf volgend jaar als volgt uit:

mileageplus, united, veranderingen
De nieuwe vereisten.

De minimumversie van 4 vluchten met United blijft bestaan. Alle vereisten voor lifetime elite status in het Million Miller programma blijven ongewijzigd.

Reden van deze veranderingen

United geeft aan deze wijzigingen te maken, omdat ze hun meest loyale leden willen belonen. Ook wordt het nu overzichtelijker om te zien hoe je elite status kunt krijgen, aangezien je niet steeds hoeft te zien hoeveel PQM’s je verdient in een bepaalde tariefklasse. Dat er wordt overgestapt op een vrijwel compleet revenue-based model is natuurlijk veel minder goed nieuws.

Tja, ingewikkeld..

Conclusie

Het is jammer om te zien dat United weer wijzigingen aanmaakt in het MileagePlus programma, maar eerlijk gezegd had ik dit wel zien aankomen. Als lid buiten de VS was het redelijk eenvoudig om elite status te bemachtigen, zonder een bepaald bedrag te spenderen.

Alhoewel het een stuk moeilijker wordt, kun je bij een beetje zoekwerk met hoge en goedkope tariefklassen nog wel veel PQP’s behalen op partner airlines. Wat ik trouwens wel opvallend vind is dat United de kwalificatievereisten op hun eigen vluchten verhoogd. Voor de hoogste status Premier 1K is nu een gespendeerd bedrag van minimaal $ 18.000 nodig, terwijl deze bij Delta en American een stuk later ligt. Echter kun je met error fares op partner airlines een heel eind komen.

Door deze verhoogde vereisten kan ik me voorstellen dat United zeker reizigers zal verliezen aan andere airlines zoals bijvoorbeeld Delta of Alaska. Zelf gebruik ik MileagePlus een aantal jaren, maar deze wijzigingen maken het nu natuurlijk minder aantrekkelijk. Bovendien was ik al van plan om naar een ander programma over te stappen. Voor wie Star Alliance Gold status wil behalen kan ik trouwens Miles&Bonus van Aegean aanraden.

Wat vind jij van deze wijzigingen in MileagePlus? Laat het hieronder weten in de comments of breng een bezoekje aan ons forum.

Bron United.com. Ook dank aan forumlid Thijsk voor de tip!

Reacties

  1. Xandrios zegt

    “Echter kun je met error fares op partner airlines een heel eind komen.”

    Dat werkt natuurlijk niet voor ‘normale’ leden die geen mileage runs doen. De kans dat je een error fare vindt *toevallig* op de vlucht die je voor werk of vakantie wilde nemen, is verwaarloosbaar klein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *