Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vliegtuigen gaan soms van de ene maatschappij naar de andere maatschappij. In veel gevallen gebeurt dit als een maatschappij aan vlootvernieuwing gaat doen. Oudere toestellen worden dan bijvoorbeeld verkocht aan een andere maatschappij. Zo ook met de KLM A330-200 die de registratie PH-AON droeg. Deze oude KLM A330 is overgedragen aan Hi Fly en start daar haar tweede leven.
Terug in de geschiedenis
De Ex-A330 van KLM was in eerste instantie bedoeld voor de Amerikaanse luchtmacht in 2008. Het toestel zou daar dienstdoen als tanktoestel. Echter koos de luchtmacht er uiteindelijk voor om toch voor de Boeing 767 van de concurrent te kiezen. Airbus bleef met dit toestel zitten en na een flinke ombouwbeurt ging het vliegtuig over naar KLM in 2013. De A330 kwam in dienst om daar de McDonnell Douglas MD-11 te vervangen. De KLM A330-200 met registratie PH-AON was in dienst tot oktober 2020. Hierna stond het lange tijd aan de grond, onder andere vanwege de coronapandemie, maar ook omdat KLM besloot niet langer met dit toestel door te gaan vliegen. Sinds februari 2023 is de oude A330 van KLM overgedragen aan het leasebedrijf Hi Fly.
Hi Fly
Het in Portugal geregistreerde bedrijf Hi Fly is een wetlease bedrijf. Dit houdt in dat Hi Fly voor het toestel, bemanning, onderhoud en verzekering zorgt. De verhuurder zorgt voor bijvoorbeeld brandstof en maaltijden. Hi Fly heeft een vloot van onder andere Airbus A330 vliegtuigen. Voorheen heeft het ook een tijdje een Airbus A380 in de vloot, maar daar is afscheid van genomen in 2020.
Het leasebedrijf Hi Fly huurt of koopt oudere toestellen op om deze weer door te verhuren aan andere maatschappijen, waaronder TUIfly en Surinam Airways.
Configuratie A330
Hi Fly heeft de oude configuratie van KLM behouden in de A330-200. Het toestel beschikt dus over 18 stoelen in Business Class, 36 stoelen in Premium Economy en 214 in Economy Class. De Business Class cabine beschikt over de recentelijk geüpdatete stoelen van KLM die volledig plat kunnen.
De Premium cabine is de oude Economy Comfort cabine en biedt enkel meer beenruimte aan de passagiers.
Dan rest er nog plek voor de 214 stoelen in de economy cabine. Hi Fly heeft in deze oude KLM A330 enkel alle KLM-logos verwijderd. De buitenkant was al een tijdje ontdaan van het KLM-blauw, maar heeft nu ook de Hi Fly registratienummer op het toestel staan.
Bron & beeldmateriaal: Hi Fly
Geef een reactie