Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het is tijd om door te reizen, ditmaal van St. Louis in de staat Missouri naar Chicago in Illinois. Ik kies ervoor om net als de route vanaf Kansas City, met de Amtrak trein te reizen. Je ziet zo een hoop van het landschap en reist op een meer ontspannen manier door het land. De Texas Eagle van Amtrak brengt mij in een kleine 6 uur van Saint Louis naar Chicago.
Amtrak Texas Eagle
Amtrak is op tal van routes binnen de Verenigde Staten actief. Ze hebben zelfs verbindingen met steden in Canada. Deze keer reis ik met de Texas Eagle van Amtrak van St. Louis naar Chicago. De Texas Eagle rijdt tussen Chicago en Los Angeles en stopt op 43 stations, waaronder St. Louis, Dallas, Austin en San Antonio. De gehele reis neemt bijna 3 dagen in beslag, wellicht is het vliegtuig dan toch een betere optie. Hoe dan ook, voor kleinere stukken is deze trein naar mijn mening zeker een geschikte en avontuurlijke manier van reizen.
Ten opzichte van de reis tussen Kansas City en St. Louis had ik nu iets meer ‘last’ van het goederenvervoer. Hierdoor moest de trein iets vaker stoppen en de goederentreinen voor laten gaan. Afhankelijk van de hoeveelheid goederentransporten kan je reistijd dus variëren.
https://youtu.be/1TORVdmlCaM
Reserveren van Amtrak Texas Eagle
Er zijn twee manieren waarop je het treinticket voor de Amtrak kunt aanschaffen. De eerste manier is door naar het station te gaan en bij het loket een ticket aan te schaffen. De andere manier is door het online te doen. Dit kan via de website van Amtrak of via de app (App Store of Google Play). Maak vooraf een account aan. Hier kun je de reis dan ook in terugvinden, maar ook Guest Rewards Points mee sparen.
Er zijn verschillende tarieven die je kunt boeken (Economy en Business). Als je tijdig boekt, minstens 14 dagen van tevoren, dan kan de korting tot 25% oplopen. Je mag twee stuks incheckbagage meenemen. Je kunt ook ‘Guest Rewards Points’ sparen bij het loyaliteitsprogramma van Amtrak. Meer informatie daarover lees je hier op de website van Amtrak.
Deze reis is, zeker in vergelijking met het vliegtuig, zeer voordelig. Ik betaalde voor een enkele reis in de Economy cabine van Amtrak $25 per persoon. Het is wellicht niet altijd sneller met de auto of het vliegtuig, maar voor een kleine 6 uur en een comfortabele reis, is dit een prima bedrag.
In St. Louis verbleef ik in het Magnolia Hotel en in het Courtyard by Marriott St. Louis. Op ons YouTube-kanaal vind je filmpjes van deze twee hotels die een goede indruk geven van de faciliteiten en luxe van de hotels.
Inchecken & boarding
Na een bezoek aan St. Louis, is het tijd om door te reizen naar de laatste bestemming van deze reis, Chicago. Rond de klok van 8.00 uur vertrekt de trein, dus ik zorg dat ik er iets na 7.00 uur ben, ook omdat ik met bagage reis en op de website staat dat je er dan 45 minuten van tevoren moet zijn. Ik heb dan voldoende tijd om vanuit het station naar de trein te wandelen en mijn bagage af te geven.
Een taxi zet mij vanuit het Courtyard by Marriott St. Louis af bij het station. Het station is niet erg groot en fungeert tevens als bus- en metrostation. In de centrale hal staan al wat mensen te wachten op de trein.
In de hal van het station vind je nog een klein barretje waar je wat snacks en drinken kunt kopen. Verder is er weinig te beleven in deze stationshal.
Er wordt een aantal keer omgeroepen rustig te blijven zitten, boarding is namelijk nog niet gestart. Zo’n 20 minuten voordat we moeten vertrekken, wordt er omgeroepen dat we mogen instappen. De bagage moeten we zelf meenemen en hoeft dus niet apart ingecheckt te worden voor deze reis naar Chicago. Via een roltrap en een brug over het spoor komen we uit op het juiste perron en kan ik achteraan in de trein instappen.
Op het perron tref ik de Amtrak Texas Eagle. Deze trein bestaat uit een locomotief met daarachter enkele passagierswagons en een restauratiewagon. De passagierwagons zijn in vergelijking met de Europese treinen erg hoog en bieden op twee verdiepingen om plaats te nemen. In de voorste wagons vind je ook de slaapcabines die in deze trein aanwezig zijn. Meer over de indeling van de wagons lees je later in deze trip report over de Amtrak Texas Eagle van St. Louis naar Chicago.
De Trein: Amtrak Lincoln Service Missouri River Runner
In dit deel van de trip report gaan we in op de passagierwagons. Elke wagon bestaat uit twee verdiepingen en bij de meeste wagons kun je zowel op de eerste als de tweede verdieping plaatsnemen.
Zelf moet ik plaatsnemen in de achterste wagon van deze Amtrak trein. Bij de trap naar de tweede verdieping tref je ruimte om grote stuks bagage achter te laten. Ook is er hier een deur naar een kleinere ruimte met stoelen waar je kunt gaan zitten. Dit gedeelte kan rustiger zijn dan de ruimtes op de tweede verdieping.
Op tweede verdieping tref je het grootste gedeelte met zitplaatsen aan. De stoelen staan in een 2-2 configuratie en bieden veel beenruimte. Boven de stoelen vind je de opbergruimte voor de kleinere bagage. Hier past het een en ander in, maar grotere stukken bagage moeten dus op de grond. Er zijn enkele stoelen waarbij je extra veel beenruimte hebt, daar kun je dan ideaal je bagage kwijt.
De rugleuning van de stoelen kunnen ver naar achter, waardoor je prima kunt liggen. Tevens is er een gedeelte van de stoel dat omhoog kan om je benen op te leggen.
De stoelen zijn ook ruim en veel beter dan een gemiddelde vliegtuigstoel in Economy. In de stoelen voor je tref je een tafeltje en is er ook een stoelzak om wat spullen in op te bergen. Ook zitten er in de wand stopcontacten zodat je nooit zonder stroom komt te zitten, wel zo handig!
Ten opzichte van de rit tussen Kansas City en St. Louis, is deze trein wel een stuk ouder, maar biedt het mijns inziens meer comfort door de grotere en comfortabelere stoelen dan in de nieuwere treinen.
Tussen de wagons met enkel stoelen en de wagons met slaapcabines, tref je de restauratiewagon.
Faciliteiten aan boord
Aan boord kun je gebruikmaken van gratis WiFi voor je mobiele apparaten. De WiFi service werkt deze rit helemaal niet. Het maakt ook niet uit waar we in de trein zitten, er valt geen verbinding mee te maken.
Het is mogelijk om een slaapcabine te boeken. Bij deze cabine zitten reguliere maaltijden en drankjes, zoals ontbijt, lunch of diner, inbegrepen in de prijs. Er zijn verschillende cabines aanwezig. Dit is ook afhankelijk met hoeveel reizigers je reist. Meer informatie over de indeling van deze wagons tref je op deze Amtrak website.
Zoals gezegd, tref je de restauratiewagon aan tussen de wagons met de Economy stoelen en de wagons met de slaapcabines. Hier vind je enkele tafels met banken waar je kunt zitten gedurende de rit en je aangekochte eten en/of drinken kunt nuttigen. Gedurende mijn reis kon ik hier niet heel de tijd zitten, omdat hier ook ontbijt geserveerd ging worden voor de reizigers in de slaapcabines.
In het restaurant kun je gedurende de rit verschillende etenswaren aankopen. Er hangt een menukaart aan de wand bij het restaurant met daarop de beschikbare items en prijzen. Afhankelijk van wat je bestelt, krijg je het in een doosje mee.
In de wagon waar ik zit, zijn op de eerste etage de toiletten te vinden. Deze zijn helaas een stuk kleiner dan in de trein die werd ingezet op het traject tussen Kansas City en St. Louis. Het is verder schoon en gemakkelijk in gebruik.
Beeldmateriaal Trip Report Amtrak Texas Eagle Saint Louis naar Chicago| InsideFlyer – Marco
Geef een reactie