Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het ontbreken van goede internationale verbindingen is een veelgehoorde klacht van het Europese treinverkeer. Trenitalia wil daar echter verandering in brengen met nieuwe verbindingen naar Parijs, Brussel, Amsterdam en uiteindelijk zelfs Berlijn. De treinmaatschappij verwacht hiermee ook reizigers van het vliegtuig de trein in te krijgen met een verbeterde service tijdens de reis.
Europees treinverkeer
Het is al langere tijd zowel de wens van reizigers als de ambitie van overheden om het internationale treinverkeer te verbeteren. En sinds de liberalisatie van de Europese regels voor commercieel treinverkeer in 2019 zou dat ook mogelijk moeten zijn. In de praktijk zijn er echter nog wel wat (technische) uitdagingen te overwinnen en lijkt het lang te duren voordat nieuwe verbindingen tot stand komen.
Trenitalia verbindt Brussel en Amsterdam
De Italiaanse staatstreinmaatschappij Trenitalia is bereid de benodigde investeringen te doen om nieuwe snelle Europese treinverbindingen op te zetten. Volgens de Financial Times zijn er al vergevorderde plannen om Barcelona en Parijs, en Milaan en Parijs, met elkaar te verbinden. Maar daar blijft het niet bij. De ambitie is namelijk om de trein door te laten rijden naar Brussel en Amsterdam. Daarmee is Trenitalia nieuwe concurrentie voor Thalys en NS International op de route tussen Brussel en Amsterdam. Volgens de Italianen is er veel vraag naar snel treinverkeer op de route Brussel – Amsterdam.
Air France – KLM werkt op dit moment al samen met zowel Thalys als NS International voor verbindingen tussen Amsterdam en Antwerpen, Brussel en Parijs. Het treinticket is dan onderdeel van de boeking. Of Trenitalia hier aan toegevoegd zal worden is niet bekend gemaakt.
Betere service
Trenitalia zou een betere service aan boord willen bieden om zich te onderscheiden. Hoe dat er precies uit zal zien is nog niet duidelijk. Eén mogelijkheid is dat de premium reisklasse meer waarde zal bieden met betere maaltijden en drankjes. Maar extra flexibiliteit qua boekingsvoorwaarden is ook een interessante optie.
Bron foto’s: Trenitalia
Van Gooiland zegt
Wel ja, een derde aanbieder op het nep-HSL lijntje tussen Amsterdam en Brussel kan er vast wel bij. Een vierde lijkt mij nog beter, dan zijn alle klimaatproblemen gelijk de wereld uit. Nu nog 10 treinen per dag naar Berlijn (iedereen weet dat heel Nederland minstens vijf keer per jaar naar Duitse hoofdstad met vacantie wil), en de temperaturen beginnen wereldwijd te dalen.