Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol heeft deze week de natuurvergunning binnengehaald. Hiermee heeft de luchthaven toestemming gekregen om 500.000 vluchten per jaar te verwerken. Eerder deze maand maakte het kabinet nog bekend dat Schiphol iets minder zal krimpen dan aanvankelijk de bedoeling was. Het krijgen van de vergunning heeft op dit moment echter geen invloed op het besluit van het kabinet dat eerder is genomen.
Schiphol krijgt natuurvergunning
Volgens een woordvoerder van Schiphol voldoet de luchthaven al jaren aan de eisen van de milieuwetgeving. Vanwege de stikstofmaatregelen stelde men een aantal jaar geleden vast dat Schiphol niet de milieuwetgeving niet zou opvolgen. Nu de luchthaven eindelijk de vergunning in handen heeft blijk het tegendeel waar te zijn. chiphol diende in oktober 2020 al een aanvraag in voor de vergunning. Schiphol noemen het verkrijgen van de vergunning een belangrijk moment waarmee de luchthaven bewijst dat Schiphol wel de wet- en regelgeving naleeft. Ook is het verkrijgen van de vergunning volgens Schiphol een mogelijkheid om de overheid opnieuw te laten kijken naar het maximum aantal vluchten.
Schiphol streeft ook naar andere maatstaven waarmee de doelstellingen van het klimaat akkoord van Parijs worden behaald. De luchthaven doelt dan niet op het aantal vliegbewegingen maar op structureel minder uitstoot. Modernere vliegtuigen zoals de Boeing 787 Dreamliner en Airbus A350 stoten immers veel minder uit dan de oudere type vliegtuigen. Milieuorganisaties reageren uiteraard teleurgesteld op het feit dat Schiphol de natuurvergunning heeft gekregen. De organisaties spreken over een gemiste kans en dat de overheid in moet krijgen. Greenpeace, Natuur en Milieufederatie en Natuur & Milieu hebben serieuze vraagtekens bij dit besluit.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie