Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Alhoewel de coronapandemie nog lang niet voorbij is, lijkt er toch een lichtpuntje in zicht. De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan een vaccin dat wereldwijd ingezet moet worden. Schiphol en Air France KLM Martinair Cargo krijgen een belangrijke rol in de verspreiding van het Coronavaccin in Europa. De Amsterdamse luchthaven heeft inmiddels diverse voorzorgsmaatregelen getroffen.
Taskforce
Om alles letterlijk en figuurlijk in goede banen te leiden is er een taskforce opgezet voor de verspreiding van de Coronavaccin. Deze ‘Vaccines Gateway Netherlands’ (VGN) bestaat uit meer dan 60 bedrijven en organisaties. Te denken valt naast Schiphol en KLM aan vrachtverladers, expediteurs, banken, verzekeringsmaatschappijen en beveiligingsbedrijven die zich bezighouden met het Coronavaccin.
De taskforce werkt samen om een veilig, beveiligd en snel transport van de vaccines te kunnen verzorgen. Het gaat om transport van fabrikant naar de eindgebruiker. Cargo airlines en luchthavens hebben daar een belangrijk aandeel in. Zo vervoert KLM Cargo met de Boeing 747 ook vaccins voor de Nederlandse overheid.
Europa
De ambitie van Schiphol en KLM is om een zogenaamde Europese gateway te zijn voor een betrouwbaar en snel transport van het Coronavaccin. Als de op twee na grootste vrachtluchhaven van Europa moet dat zeker mogelijk zijn.
De luchthaven heeft in samenwerking met de bedrijven speciale ‘fast lanes’ ontwikkeld om de snelle afhandeling van medische vracht mogelijk te maken. De vaccins krijgen voorrang op andere vracht. Ook de Douane zet zich in voor snelle controles van de vaccins. Daarnaast wordt samengewerkt met de Koninklijke Marechaussee, die helpt met de beveiligingsmaatregelen en -procedures.
“Een groot distributienetwerk vereist samenwerking tussen stakeholders in de logistieke keten om de afhandeling en levering zo snel mogelijk te realiseren. Bovendien zien we er samen op toe dat de vaccins in goede staat blijven, conform de vereisten. Daarom hebben wij verschillende scenario’s doorgenomen en zijn wij erin geslaagd op basis daarvan richtlijnen te formuleren om te waarborgen dat wij voorbereid zijn op iedere mogelijke situatie.”
Ferry van der Ent, Director Business Development Cargo bij Amsterdam Airport Schiphol
Geef een reactie