Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na mijn verblijf in de Thai Airways Royal First Lounge was het dan eindelijk zover. Ik zou first class gaan vliegen met Thai Airways op een Boeing 747 naar Sydney. Ik had al een paar keer eerder first class gevlogen en ook had ik al eens in de neus van de Boeing 747 gevlogen, dus ik zou zeker een vergelijking kunnen maken met andere maatschappijen.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Boarding
Vanuit de lounge werd ik keurig onder begeleiding van een lounge medewerker naar de gate gebracht en dit was ongeveer 10 minuten lopen. Bij de gate volgde de security controle waarbij ik gelukkig niet in de rij hoefde te staan. Ik nam nog even een foto van het toestel en bedankte daarna vriendelijk de lounge medewerker en hij wenste mij een fijne vlucht toe.
Er werd gebruikgemaakt van twee slurven waarbij first en business class passagiers linksaf mochten. De Boeing 747 van Thai Airways heeft 3 soorten reisklassen aan boord, namelijk Royal First, Royal Silk Business en Economy. De Royal First bevindt zich in de neus van het toestel en heeft in totaal 8 flat bed stoelen.
Royal First
Het interieur van de Royal First ziet er luxueus uit. Op het moment van boarden was hier geen enkele passagier te bekennen dus ik kon rustig wat foto’s nemen.
De stoelen zien er netjes uit en bieden veel ruimte en privacy. Echter zien ze er wel wat gedateerd uit, zeker vergeleken de royal first class stoelen op de A380.
Alle plaatsen aan het raam zijn perfect voor mensen die alleen reizen. Reis je samen, kies dan voor de plaatsen in het midden.
Al direct bij het maken van mijn boeking had ik mijn stoel gekozen. Stoel 1A is een populaire zitplaats op de Boeing 747, je zit eigenlijk nog voor de piloot en hebt een mooi uitzicht bij het opstijgen en landen.
Toen de crew zag dat ik klaar was met foto’s maken, werd gevraagd wat ik wilde drinken voor het opstijgen. Ik vroeg welke champagnes er waren waarop ik te horen kreeg dat er Dom Perignon Vintage uit 2009 wordt geschonken.
De stoel zit zeker comfortabel, maar toch kon dit comfort beter vond ik. Als je al eens vaker first class hebt gevlogen kun je dit verschil wel merken.
Ook werd direct de amenity kit bij me gebracht. Deze bleek wat uitgebreider te zijn dan de standaard business class amenity kit. Naast een oogmasker, vliegtuigsokken, een kam en een tandenborstel zaten er ook wat deo- en shampoo accessoires bij.
Even later werden de deuren gesloten en werd het toestel volledig klaargemaakt voor vertrek. Ik keek even achterom en zag tot mijn verbazing dat ik de enige passagier was in first class! We taxieden naar de startbaan en even later stegen we op. Wat een mooie ervaring om dit vanuit stoel 1A mee te maken zeg. Je hebt echt het gevoel dat je helemaal vooraan zit in het toestel!
Ongeveer 20 minuten na het opstijgen kwam de crew weer langs om te vragen of ik nog een glaasje Dom Perignon Vintage champagne wilde. Daar zeg ik geen nee tegen natuurlijk!
Ontbijt
Daarna werden alle raamluikjes gesloten en besloot ik onder het genat van wat nootjes het menu maar eens door te nemen. Er zou ontbijt en diner worden geserveerd op deze vlucht. Terwijl ik een praatje maakte met het crewlid vertelde ze dat ze al bijna 20 jaar bij Thai Airways werkt, eerst vooral economy, later business en tegenwoordig dus ook first class.
Als starter ging ik voor vers fruit waarbij ook broodjes en croissants bij werden geserveerd.
Dit smaakte zeker niet slecht. Als hoofdmaaltijd was er de keuze uit zowel westerse als Aziatische gerechten. Ik wou deze keer iets niet westers eten en vroeg naar de mogelijkheden. Het crewlid, die op de knieën ging zitten om alles uit te leggen, vertelde mij dat de rijstmaaltijd met Thaise en Chinese lekkernijen een goede keuze zou zijn. Ik was wel benieuwd, dus besloot dit maar eens te proberen. Even later werd de rijst met in totaal 9 lekkernijen bij me geserveerd.
De crew kon me keurig vertellen wat alles precies was en ik luisterde belangstellend. De maaltijd bestond o.a. uit olijven, varkensvlees, ui, nootjes en ei. In combinatie met de rijst en nog een refill van de Dom Perignon champagne smaakte dit zeker lekker. Dit eten was erg pikant en daarom vroeg de crew regelmatig of ik nog wat extra water wilde. Na deze maaltijd werd nog koffie geserveerd.
Het viel me op hoe rustig het was in de neus van de Boeing 747. Hier bedoel ik niet dat ik de enige passagier was in first class, maar de neus van dit toestel is eigenlijk wel het beste plekje. Er is niet veel lawaai van de motoren en er loopt niet iemand steeds bij je langs om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan. Er zijn trouwens twee toiletten en deze bevinden zich helemaal achterin de first class.
Turn-down service
Na al dit heerlijke eten werd de turn-down service aangeboden. Ik kreeg van de crew mijn pyjama aangeboden en terwijl ik me in het toilet ging omkleden, werd mijn bed klaargemaakt. Ook kon ik ondertussen mooi mijn elektronische apparatuur opladen, er zijn voldoende USB-poorten.
Voor het slapen gaan ging ik eerst maar eens kijken wat het in-flightentertainment te bieden had. Het grote scherm is prima om lekker vanuit bed wat series te bekijken. Het aanbod is zeker niet mager, voldoende films, series en muziek. Na een klein uurtje begon ik toch wel wat moe te worden en besloot daarom om maar een paar uurtjes te slapen. Ik had die nacht ervoor immers ook maar een paar uurtjes geslapen. De crew bracht nog een flesje water en mocht me weer wakker maken voor het diner.
Ik heb een paar uurtjes lekker geslapen. Ongeveer 2 uur voor de landing in Sydney werd ik weer wakker gemaakt en toen ik naar buiten keek was het al aardig schemerig. We vlogen ergens boven de woestijn in Australië.
Diner
Nadat de crew vroeg of ik een fijne rust had gehad, werd gevraagd of ik iets wilde drinken. Ik had een wat droge keel, dus ging daarom eerst maar voor een verse jus d’orange. Daarna kon ik me weer omkleden in het toilet en toen ik terugkwam stond mijn stoel weer in de normale positie en werd de tafel gedekt. Als drank ging ik weer voor de Dom Perignon champagne, die smaakte erg goed! Als eerste gang werd er brood met verschillende soorten boter, olijfolie en caviar geserveerd.
Dit was mijn eerste keer dat ik kaviaar voorgeschoteld kreeg. Ik had er wel eens van gehoord en ik wist dat dit veel in first class wordt geserveerd, zeker niet slecht!
Ik was de enige passagier in first class op deze vlucht en daardoor had de crew het niet druk. Ik hoefde nooit lang te wachten voordat de volgende gang werd geserveerd. Dit bestond uit een koningskrab met iberico ham en zalm.
Voor de hoofdmaaltijd kon ik kiezen uit verschillende gerechten. Ik ging voor een lekker stuk vlees met groente.
De crew kwam regelmatig vragen of alles naar wens was en ik zei dat het eten zeer goed smaakte en dat ik me tot nu toe prima vermaak tijdens deze vlucht. Toen ik klaar was met de hoofdmaaltijd werd het dessert aangeboden. Hier ging ik voor het kaasplankje met vers fruit.
Het duurde nu nog ongeveer drie kwartier voordat we in Sydney zouden landen. Het was buiten al donker en na nog een glaasje champagne zette ik mijn stoel in de normale positie en maakte ik me klaar voor de landing. Toen we geland waren bedankte ik de crew hartelijk voor deze fantastische vlucht, het was zeker een van mijn beste vluchten tot nu toe.
Conclusie
Thai Airways biedt een excellente service, lekker eten en een redelijk goed comfort in hun Royal First Class op de Boeing 747. Ik was onder de indruk. Vanaf de speciale first class check-in op Bangkok tot het verlaten van het toestel in Sydney was er één ding waarover ik heel erg tevreden was, namelijk de uitstekende service. Telkens werd ik weer met een glimlach aangesproken en het voelde nooit als nep of gespeeld aan. Ik kon duidelijk zien dat de crew hun werk met plezier doet.
Een ander positief punt van deze vlucht was het uitstekende aanbod aan eten en drinken. Op de menukaart was voldoende keuze en de crew kon mij prima helpen en uitleggen wat ze te bieden hadden. En dan het toestel: als enige passagier in first class vliegen in de neus van een Boeing 747, wat wil een vliegfanaat nog meer?! Eerlijk toegegeven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Etihad en Emirates first class is er geen bar en douche aanwezig op dit toestel.
Na twee vluchten met Thai Airways te hebben gehad was ik onder de indruk van deze maatschappij. Ik zou daarom zeker niet twijfelen om in de toekomst nog eens met Thai Airways te vliegen, bijvoorbeeld in de Royal First op de A380 of in de business class op de A350!
Sander zegt
De 747 blijft magisch. Wel een beetje apart dat ze hun business class champagne schenken in First. Normaliter schenken ze Dom Perignon in F en Veuve Clicquot in business.
Goffe de Boer zegt
Goeie opmerking Sander! Het ging hier inderdaad wel om de Dom Perignon Vintage champagne uit 2009. Ik was in de war met de champagne die in business class geschonken wordt, wat wil je ook met 40 vluchten en zo’n 25 menukaarten haha. Ik heb het in ieder geval aangepast.
christophe zegt
Wow die foto met de champagne voor het raam, instant happiness 😉