Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Bij InsideFlyer vliegen we doorgaans in luxe cabines van full service airlines. Soms is de ticketprijs dermate dat low cost carrier ook interessant zijn. Eerder las je op InsideFlyer bijvoorbeeld al een review over de Transavia vlucht van Praag naar Eindhoven. Diezelfde reis vloog ik ook met low cost airline Ryanair vanuit Eindhoven Airport (EIN) naar Krakau (KRK) in de Boeing 737 MAX 8. In deze review lees je hier alles over.
Aanschaf Ryanair ticket vanuit Eindhoven naar Krakau
Recentelijk reisde ik met een groep naar Krakau en Praag. Voor de vlucht vanuit Eindhoven naar Krakau koos ik voor Ryanair. Dit heeft er vooral mee te maken dat deze vluchten het meest voordelige zijn. Daarnaast vliegen veel andere airlines op Katowice in plaats van Krakau. Vanuit Krakau reis ik per trein naar Praag, waarna Transavia ons weer in Eindhoven afzet. Meer over de vlucht met Transavia lees je hier.
Elke reiziger in de groep reist met enkel handbagage, behalve ikzelf. Omdat er nog maar enkele stoelen per boekingsklasse beschikbaar zijn, maak ik meerdere boekingen om zo het meest voordelige uit te zijn. Dat was even wat uitzoekwerk, maar het bespaarde mij uiteindelijk wel gemiddeld zo’n € 40 per ticket per persoon.
Ryanair heeft enkel een Economy cabine in onder andere de Boeing 737 MAX 8, waarover ik deze review meer zal beschrijven. Ook zal ik enkel de tarieven beschrijven die op mijn boeking gelden.
In het standaardticket zit 10 kg handbagage inbegrepen met de maximale afmeting van 40x25x20cm. Ik kies uiteindelijk voor het pakket ‘instappen met prioriteit en twee stuks handbagage, hierdoor vervalt als het ware het eerste stuk handbagage uit het standaardticket. Hiervoor wordt een toeslag van €9,50 gerekend. Totaal voor enkel het standaardticket + prioriteit + handbagage kost dit vliegticket mij dus €42,49. In de tabel hieronder zie je wat de uiteindelijk kosten zijn voor het standaard ticket, tarief inclusief prioriteit en twee stuks handbagage en een stuk ruimbagage.
Van | Naar | Vlucht# | Prijs | Inclusief |
Eindhoven | Krakau | FR 5891 | €32,99 | Een stuk handbagage 10kg onder stoel voor je. |
€9,50 | Instappen met prioriteit en twee stuks handbagage. 1 item onder stoel voor je, andere in bagagebakken. | |||
€22,99 | Een stuk ruimbagage 20kg |
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van de review van deze economy vlucht in de Boeing 737 MAX 8 van Ryanair tussen Eindhoven en Krakau. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Bagage afgifte en veiligheidscontrole
Vanuit mijn woonplaats pak ik de trein naar Eindhoven Centraal Station. Hier maak ik gebruik van de Airport shuttle, bus nummer 400. Deze brengt mij in een kleine 25 minuten van het station naar het vliegveld. De verbinding is goed, want bijna elke 10 minuten vertrekt er een bus.
Aangekomen op de luchthaven loop ik gelijk naar de check-in balies. Hier staat een kleine rij. Zodra ik aan de beurt bent zegt de medewerker mij gedag. Er wordt gevraagd om mijn ID-kaart en vluchtgegevens. Deze geef ik en ik geef aan dat ik graag ruimbagage wil inchecken. Binnen een paar minuten is alles geregeld en heb ik mijn ruimbagagekoffer afgegeven. Super snel dus!
Met de handbagage in de hand loop ik naar de rij voor de veiligheidscontrole. Er staat een aardige rij, maar alles bij elkaar duurt het 30 minuten. Het ging een stuk sneller en georganiseerder dan afgelopen jaar toen ik met Wizz Air vloog en ruim een uur in de rij stond.
Na de veiligheidscontrole is er nog eventjes tijd voor een kop koffie. Helaas is het in het terminalgebouw erg warm. Rustig een plekje zoeken en afwachten is dan ook het beste wat ik kan doen.
Boarding van Ryanair Boeing 737 MAX 8 naar Krakau
Bij boardinggate 11 staan twee rijen. De ene rij is voor reizigers met prioriteit, de andere rij voor reizigers zonder prioriteit. Prioriteit geeft enkel aan dat je eerder aan boord mag van het vliegtuig.
Boarding begint prima op tijd, echter is er nog geen vliegtuig te bekennen. We staan dan ook na het scannen van de boardingpas in de rij onder het afdak te wachten.
Niet veel later komt het vliegtuig aan, wordt snel leeg geladen, schoongemaakt en binnen 20 minuten zit iedereen weer op de juiste plek. Dat is nog een snel en efficiënt! Op naar Krakau!
De Economy cabine in de Boeing 737 MAX 8 van Ryanair
Ryanair heeft in deze Boeing 737 MAX 8 een configuratie van 3-3. Enkel bij rij 1 en rij 28 wijkt de maatschappij hiervan af. In totaal staan er 197 stoelen. De pitch ligt tussen de 71 en 89 cm. Dit is afhankelijk of je een standaardstoel selecteert of een stoel met extra beenruimte. De stoelen zijn 45cm breed.
Voorin en achterin het vliegtuig tref je de toiletten. Deze zijn naast het een toilet ook voorzien van een kleine wastafel. De ruimte is net groot genoeg voor een reiziger met gemiddeld postuur.
In eerste instantie zit ik op stoel 8B. Een stoel met erg weinig beenruimte, al zeg ik het zelf. De stoel zelf heeft geen recline, maar zit oke.
De vlucht duurt ook maar iets meer dan een uur, dus dat is prima vol te houden. Maar de beenruimte is toch wel te krap al zeg ik het zelf.
In de stoel voor je is enkel een sticker aangebracht met daarop de veiligheidsinstructies en een qr-code om te scannen met je telefoon voor toegang tot de app van Ryanair. Deze app is geschikt om magazines in te zien, net als de folders waarin het menu staat en de artikelen die worden verkocht. Het installeren moet je doen voordat de vlucht vertrekt, want anders heb je geen internet meer.
Onder de sticker tref je een klein tafeltje aan, die prima van grootte is voor bijvoorbeeld een laptop of tablet. De stoelen hebben helaas geen verstelbare hoofdsteun.
Net voordat de deuren sluiten moet iemand anders uit mijn groep van stoel wisselen. Dit omdat de reiziger minderjarig is en niet op stoel 1C (bij de nooduitgang) mag zitten. Ik bied mij dan ook geheel vrijwillig (ugh) aan om te wisselen. De beenruimte hier is bijna onbeperkt. Enige wat in deze rij iets minder prettig is, is dat de crew hier vaak langs loopt. Ook maken passagiers gebruik van het toilet voorin het toestel en die komen dus ook hierlangs.
Stoel 1A ontbreekt en de ruimte tussen 1B en het raam is wat groter. Heel goed uitzicht heb je echter niet, omdat de afstand wat ruim is en het raam iets meer achter de stoel is gesitueerd.
Service tijdens de vlucht
Bij Ryanair betaal je voor ongeveer alles apart. Bij mijn vliegticket zit dan ook geen eten en drinken inbegrepen, net als bij bijvoorbeeld low cost airlines Wizz Air en Transavia. Via de app heb je toegang tot het menu en kun je verschillende dranken en snacks kiezen. Er zijn ook verschillende maaltijddeals te vinden. Aangezien het een korte vlucht is en ik voorafgaand aan de vlucht nog iets heb gegeten en gedronken, kies ik ervoor nu niets te kopen.
Zo’n 20 minuten nadat we zijn vertrokken, start de service ronde van de crew. Op een karretje staan verschillende dranken, snacks en maaltijden. De eerste ronde worden er maaltijden geserveerd die vooraf door reizigers zijn besteld. Hierna volgt de tweede ronde waarbij reizigers iets kunnen kopen die vooraf niets hebben aangekocht. Tijdens de derde ronde kun je duty free items kopen. Denk hierbij aan onder andere parfums en kraskaarten.
Na deze servicerondes wordt de cabine schoongemaakt door al het afval op te halen. Op deze manier is de cabine snel weer gereed na landing voor de volgende vlucht. Na de schoonmaak ronde zien we de crew eigenlijk niet meer in de cabine.
Persoonlijk vind ik de crew wat kortaf en weinig vriendelijk. Ze zijn vooral gefocust op het snel in- en uitladen, verkopen van eten en drinken en het nuttigen van de eigen maaltijd.
Om 18.20 wordt de landing ingezet, niet veel later zijn we geland en komen we aan op de luchthaven van Krakau (KRK).
Op de luchthaven van Krakau
De vlucht van Ryanair verloopt soepel en op tijd! Erg fijn. Na een klein stukje taxien, komen we aan bij de juiste gate. Deze Boeing 737 MAX 8 van Ryanair heeft aan de voorkant een eigen trap ingebouwd, waardoor men via de trap kan de-boarden. Dit versnelt het traject aanzienlijk, want men hoeft niet te wachten op grondpersoneel dat met een trap aankomt.
Binnen enkele minuten staan we dan ook in de terminal. Het is even wachten op de bagage, maar hierna kunnen we met de trein naar het centrum van Krakau.
Deze treindienst is ideaal en voordelig. Let goed op de symbolen en borden in de terminal, want het is even zoeken naar het station. Zowel op het station als in de trein kun je kaartjes kopen voor de trein.
Foto’s Review: Ryanair Economy van Eindhoven – Krakau in de Boeing 737 MAX: InsideFlyer – Marco
Van Gooiland zegt
“Tijdens de derde ronde kun je duty free items kopen”
Op een intra-EU vlucht?
Bedeve zegt
Wat is het een top vlieger dat Ryanair !
Als je er voor zorgt dat je via een credit car bijv een Priority Pass hebt kun je voor je vlucht in de lounge wat eten en drinken .
Marinus Beers zegt
Vliegen met Ryanair is dan misschien goedkoop, maar dat bereiken ze onder andere door de manier waarop ze hun personeel behandelen en betalen. Ik zal dan ook NOOIT met Ryanair vliegen.