Review: Ryanair Economy | Eindhoven – Krakau | Boeing 737 MAX 88 min leestijd

InsideDeals – Met Ryanair in April vanaf €30 op reis binnen Europa

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Bij InsideFlyer vliegen we doorgaans in luxe cabines van full service airlines. Soms is de ticketprijs dermate dat low cost carrier ook interessant zijn. Eerder las je op InsideFlyer bijvoorbeeld al een review over de Transavia vlucht van Praag naar Eindhoven. Diezelfde reis vloog ik ook met low cost airline Ryanair vanuit Eindhoven Airport (EIN) naar Krakau (KRK) in de Boeing 737 MAX 8. In deze review lees je hier alles over.

Aanschaf Ryanair ticket vanuit Eindhoven naar Krakau

Recentelijk reisde ik met een groep naar Krakau en Praag. Voor de vlucht vanuit Eindhoven naar Krakau koos ik voor Ryanair. Dit heeft er vooral mee te maken dat deze vluchten het meest voordelige zijn. Daarnaast vliegen veel andere airlines op Katowice in plaats van Krakau. Vanuit Krakau reis ik per trein naar Praag, waarna Transavia ons weer in Eindhoven afzet. Meer over de vlucht met Transavia lees je hier.

Elke reiziger in de groep reist met enkel handbagage, behalve ikzelf. Omdat er nog maar enkele stoelen per boekingsklasse beschikbaar zijn, maak ik meerdere boekingen om zo het meest voordelige uit te zijn. Dat was even wat uitzoekwerk, maar het bespaarde mij uiteindelijk wel gemiddeld zo’n € 40 per ticket per persoon.

Ryanair heeft enkel een Economy cabine in onder andere de Boeing 737 MAX 8, waarover ik deze review meer zal beschrijven. Ook zal ik enkel de tarieven beschrijven die op mijn boeking gelden.

In het standaardticket zit 10 kg handbagage inbegrepen met de maximale afmeting van 40x25x20cm. Ik kies uiteindelijk voor het pakket ‘instappen met prioriteit en twee stuks handbagage, hierdoor vervalt als het ware het eerste stuk handbagage uit het standaardticket. Hiervoor wordt een toeslag van €9,50 gerekend. Totaal voor enkel het standaardticket + prioriteit + handbagage kost dit vliegticket mij dus €42,49. In de tabel hieronder zie je wat de uiteindelijk kosten zijn voor het standaard ticket, tarief inclusief prioriteit en twee stuks handbagage en een stuk ruimbagage.

Van Naar Vlucht# Prijs Inclusief
Eindhoven Krakau FR 5891 €32,99 Een stuk handbagage 10kg onder stoel voor je.
€9,50 Instappen met prioriteit en twee stuks handbagage. 1 item onder stoel voor je, andere in bagagebakken.
€22,99 Een stuk ruimbagage 20kg

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van de review van deze economy vlucht in de Boeing 737 MAX 8 van Ryanair tussen Eindhoven en Krakau. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Bagage afgifte en veiligheidscontrole

Vanuit mijn woonplaats pak ik de trein naar Eindhoven Centraal Station. Hier maak ik gebruik van de Airport shuttle, bus nummer 400. Deze brengt mij in een kleine 25 minuten van het station naar het vliegveld. De verbinding is goed, want bijna elke 10 minuten vertrekt er een bus.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Aangekomen op de luchthaven loop ik gelijk naar de check-in balies. Hier staat een kleine rij. Zodra ik aan de beurt bent zegt de medewerker mij gedag. Er wordt gevraagd om mijn ID-kaart en vluchtgegevens. Deze geef ik en ik geef aan dat ik graag ruimbagage wil inchecken. Binnen een paar minuten is alles geregeld en heb ik mijn ruimbagagekoffer afgegeven. Super snel dus!

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Met de handbagage in de hand loop ik naar de rij voor de veiligheidscontrole. Er staat een aardige rij, maar alles bij elkaar duurt het 30 minuten. Het ging een stuk sneller en georganiseerder dan afgelopen jaar toen ik met Wizz Air vloog en ruim een uur in de rij stond.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
In de rij bij de veiligheidscontrole.

Na de veiligheidscontrole is er nog eventjes tijd voor een kop koffie. Helaas is het in het terminalgebouw erg warm. Rustig een plekje zoeken en afwachten is dan ook het beste wat ik kan doen.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Entree van de Aspire Lounge op Eindhoven Airport

Boarding van Ryanair Boeing 737 MAX 8 naar Krakau

Bij boardinggate 11 staan twee rijen. De ene rij is voor reizigers met prioriteit, de andere rij voor reizigers zonder prioriteit. Prioriteit geeft enkel aan dat je eerder aan boord mag van het vliegtuig.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Boarding begint prima op tijd, echter is er nog geen vliegtuig te bekennen. We staan dan ook na het scannen van de boardingpas in de rij onder het afdak te wachten.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
De vliegtuigen van Transavia & Ryanair die bijna gereed zijn om weer te vertrekken.

Niet veel later komt het vliegtuig aan, wordt snel leeg geladen, schoongemaakt en binnen 20 minuten zit iedereen weer op de juiste plek. Dat is nog een snel en efficiënt! Op naar Krakau!

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
De Boeing 737 MAX 8 van Ryanair, gereed voor boarding.

De Economy cabine in de Boeing 737 MAX 8 van Ryanair

Ryanair heeft in deze Boeing 737 MAX 8 een configuratie van 3-3. Enkel bij rij 1 en rij 28 wijkt de maatschappij hiervan af. In totaal staan er 197 stoelen. De pitch ligt tussen de 71 en 89 cm. Dit is afhankelijk of je een standaardstoel selecteert of een stoel met extra beenruimte. De stoelen zijn 45cm breed.

Voorin en achterin het vliegtuig tref je de toiletten. Deze zijn naast het een toilet ook voorzien van een kleine wastafel. De ruimte is net groot genoeg voor een reiziger met gemiddeld postuur.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

In eerste instantie zit ik op stoel 8B. Een stoel met erg weinig beenruimte, al zeg ik het zelf. De stoel zelf heeft geen recline, maar zit oke.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Rij 8 – Stoel 8A, 8B en 8C

De vlucht duurt ook maar iets meer dan een uur, dus dat is prima vol te houden. Maar de beenruimte is toch wel te krap al zeg ik het zelf.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Reizigers die zo’n 1.90m lang zijn, hebben zeker last van de beperkte beenruimte bij Ryanair.

In de stoel voor je is enkel een sticker aangebracht met daarop de veiligheidsinstructies en een qr-code om te scannen met je telefoon voor toegang tot de app van Ryanair. Deze app is geschikt om magazines in te zien, net als de folders waarin het menu staat en de artikelen die worden verkocht. Het installeren moet je doen voordat de vlucht vertrekt, want anders heb je geen internet meer.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
De sticker & het tafeltje in de stoel voor je

Onder de sticker tref je een klein tafeltje aan, die prima van grootte is voor bijvoorbeeld een laptop of tablet. De stoelen hebben helaas geen verstelbare hoofdsteun.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Stoelen D-E-F in rij 8.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Net voordat de deuren sluiten moet iemand anders uit mijn groep van stoel wisselen. Dit omdat de reiziger minderjarig is en niet op stoel 1C (bij de nooduitgang) mag zitten. Ik bied mij dan ook geheel vrijwillig (ugh) aan om te wisselen.  De beenruimte hier is bijna onbeperkt. Enige wat in deze rij iets minder prettig is, is dat de crew hier vaak langs loopt. Ook maken passagiers gebruik van het toilet voorin het toestel en die komen dus ook hierlangs.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Beenruimte bij stoel 1B, een stoel bij de nooduitgang.

Stoel 1A ontbreekt en de ruimte tussen 1B en het raam is wat groter. Heel goed uitzicht heb je echter niet, omdat de afstand wat ruim is en het raam iets meer achter de stoel is gesitueerd.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Service tijdens de vlucht

Bij Ryanair betaal je voor ongeveer alles apart. Bij mijn vliegticket zit dan ook geen eten en drinken inbegrepen, net als bij bijvoorbeeld low cost airlines Wizz Air en Transavia. Via de app heb je toegang tot het menu en kun je verschillende dranken en snacks kiezen. Er zijn ook verschillende maaltijddeals te vinden. Aangezien het een korte vlucht is en ik voorafgaand aan de vlucht nog iets heb gegeten en gedronken, kies ik ervoor nu niets te kopen.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
De galley

Zo’n 20 minuten nadat we zijn vertrokken, start de service ronde van de crew. Op een karretje staan verschillende dranken, snacks en maaltijden. De eerste ronde worden er maaltijden geserveerd die vooraf door reizigers zijn besteld. Hierna volgt de tweede ronde waarbij reizigers iets kunnen kopen die vooraf niets hebben aangekocht. Tijdens de derde ronde kun je duty free items kopen. Denk hierbij aan onder andere parfums en kraskaarten.

Na deze servicerondes wordt de cabine schoongemaakt door al het afval op te halen. Op deze manier is de cabine snel weer gereed na landing voor de volgende vlucht. Na de schoonmaak ronde zien we de crew eigenlijk niet meer in de cabine.

Persoonlijk vind ik de crew wat kortaf en weinig vriendelijk. Ze zijn vooral gefocust op het snel in- en uitladen, verkopen van eten en drinken en het nuttigen van de eigen maaltijd.

Om 18.20 wordt de landing ingezet, niet veel later zijn we geland en komen we aan op de luchthaven van Krakau (KRK).

Op de luchthaven van Krakau

De vlucht van Ryanair verloopt soepel en op tijd! Erg fijn. Na een klein stukje taxien, komen we aan bij de juiste gate. Deze Boeing 737 MAX 8 van Ryanair heeft aan de voorkant een eigen trap ingebouwd, waardoor men via de trap kan de-boarden. Dit versnelt het traject aanzienlijk, want men hoeft niet te wachten op grondpersoneel dat met een trap aankomt.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Ook deboarding aan de achterkant van het vliegtuig.

Binnen enkele minuten staan we dan ook in de terminal. Het is even wachten op de bagage, maar hierna kunnen we met de trein naar het centrum van Krakau.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau

Deze treindienst is ideaal en voordelig. Let goed op de symbolen en borden in de terminal, want het is even zoeken naar het station. Zowel op het station als in de trein kun je kaartjes kopen voor de trein.

Review Ryanair Boeing 737 MAX Economy FR5891 Eindhoven Krakau
Op naar de trein.

Foto’s Review: Ryanair Economy van Eindhoven – Krakau in de Boeing 737 MAX: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

13 May 2023

Voordelen

Ryanair biedt goedkope tickets aan naar allerlei bestemmingen binnen Europa. Onder andere vanaf Eindhoven vlieg je naar Krakau, waar ook mijn reis deze keer heen gaat. Alles verloopt soepel, zowel de afgifte van de ruimbagage, als ook de veiligheidscontrole. Het boardingproces start helemaal op tijd en de vlucht naar Krakau vertrekt stipt op tijd, wat is dat aangenaam! In eerste intstantie zit ik in rij 8, erg krap! Als reiziger met een lengte van + 1.90m is dit geen ideale plek. Heb je een langere vlucht, dan zou ik zeker adviseren om een stoel met extra beenruimte aan te schaffen. In de Boeing 737 MAX 8 van Ryanair zijn hier enkele van beschikbaar.
De vlucht verloopt voorspoedig en het is mogelijk snacks en drankjes te bestellen. Ik kies ervoor om dit niet te doen, maar er is voldoende aanbod. Betalingen kunnen enkel gedaan worden met een betaalkaart.
Al met al een prima vlucht met Ryanair, al zou ik een volgende keer eerder voor een airline kiezen die net wat meer beenruimte biedt.

Reisklasse

Stoel

Crew

Value

Algemene Waardering

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Tijdens de derde ronde kun je duty free items kopen”

    Op een intra-EU vlucht?

  2. Bedeve zegt

    Wat is het een top vlieger dat Ryanair !
    Als je er voor zorgt dat je via een credit car bijv een Priority Pass hebt kun je voor je vlucht in de lounge wat eten en drinken .

  3. Marinus Beers zegt

    Vliegen met Ryanair is dan misschien goedkoop, maar dat bereiken ze onder andere door de manier waarop ze hun personeel behandelen en betalen. Ik zal dan ook NOOIT met Ryanair vliegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *