Review: Met Finnair in economy class van Fukuoka naar Helsinki7 min leestijd

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vanuit Japan vloog ik met Finnair weer naar terug naar Helsinki met een Airbus A330. Deze keer gewoon in economy class. Het was een aangename vlucht met een vriendelijke crew. De vlucht was echter nagenoeg leeg. Ik heb zelden zo’n lege vlucht gezien.

Dit artikel is onderdeel uit een reeks van een rondreis door China en Japan. De volgende artikelen zijn inmiddels al gepubliceerd op Insideflyer.nl:

Fukuoka Airport

De luchthaven van Fukuoka is klein en compact. Al eerder schreef ik dat je met de metro binnen 10 minuten vanuit het centrum op de luchthaven bent. Voor de internationale terminal moet je nog een transferbus nemen vanuit het metrostation. De bus stopt direct voor de uitgang van het metrostation.

Het was echter druk. De bus zat volgestampt en het was erg warm. Plakkerig warm. Fukuoka ligt op het meest westelijke eiland van Japan en kent daarmee een subtropisch klimaat. De zomers zijn heet en vochtig, terwijl de winters erg mild zijn.

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
Finnair is de enige Europese maatschappij die op Fukuoka vliegt. De stad wordt echter aangevlogen door talloze Aziatische maatschappijen die een goede doorverbinding bieden vanuit Europa.

Inchecken en security

Bij de incheckbalie was het erg rustig en was ik direct aan de beurt. De medewerkster was erg vriendelijk. Ik had een kleine koffer om in te checken. Binnen no-time was mijn koffer gelabeld en kreeg ik twee boarding passen overhandigd. Een voor de vlucht naar Helsinki en een voor de reis van Helsinki naar Amsterdam.

Het was ook niet druk bij de security. De medewerkers van de security op Japanse luchthavens zijn altijd ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Overal waar ik kom in Japan is dat zo. Van Osaka tot Tokyo en van Itami tot Fukuoka.

Bij de paspoortcontrole stond echter een lange rij. Gelukkig schoot het snel op. De luchthaven van Fukuoka is klein en compact. Dit bleek al na de paspoortcontrole; er waren slechts drie tax-fee winkels en een Seven Eleven. Zo’n Seven Eleven is altijd handig na de paspoortcontrole. En bovendien gewoon standaardprijzen voor drinken en sandwiches. Dat zou een mooi concept zijn; AH to Go of gewoon een Seven Eleven achter de security op Europese luchthavens!

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
Altijd handig een Seven Eleven!

Boarden

Het boarden begon precies op tijd en zoals altijd in Japan met een strikte volgorde gebaseerd op reisklasse en frequent flyer status. Ik zat bij groep 2. Het boarden werd uitgevoerd door medewerkers van Oneworld-partner Japan Airlines en verliep zeer snel, want er waren maar weinig passagiers.

Direct na het scannen van de boarding pass liep ik naar buiten richting de A330 van Finnair. Ik vind het altijd indrukwekkend weer zo’n vliegtuig. Vooral als je er zo in de buitenlucht naar toe loopt. Het buiten boarden en de luchthaven van Fukuoka roepen ook veel herinneringen bij me op, aangezien ik in het verleden ook al eens met KLM heb gevlogen vanaf Fukuoka na een lange rondreis door het land van de reizende zon. Ook toen was de vlucht grotendeels leeg. Het was niet voor niets dat KLM is gestopt met de route.

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
De A330-300 van Finnair die mij van Fukuoka naar Helsinki heeft gebracht.

Finnair heeft als lid van Oneworld natuurlijk een sterkere basis samen met partner Japan Airlines. Al leek het dat dit tijdens deze vlucht nog niet zijn vruchten heeft afgeworpen met slechts een kleine 50 passagiers.

De medewerkers van Finnair verwelkomden iedereen vriendelijk aan boord. Na een kort woordje van de captain vertrokken we precies op tijd richting Helsinki! Ondanks dat Fukuoka twee uur ten westen van Tokyo ligt is de vliegtijd vergelijkbaar. Dit omdat er om het luchtruim van Noord-Korea heen moet worden gevlogen. De vliegtijd naar Helsinki bedroeg een kleine negen uur.

Vlucht

Ik had tijdens het inchecken stoel 55A geselecteerd. Helemaal achterin het toestel. Ik had zowat de hele cabine voor mijzelf. Ik heb zelden meegemaakt dat er maar zo weinig passagiers aan boord waren. Echt zonde, want ik gun het ze van harte! Het zit economisch echter niet mee in Japan. De economie groeit weliswaar weer, maar de Japanse yen staat nog steeds relatief laag ten opzichte van de euro. Daarnaast is Fukuoka een relatief onbekende bestemming en hebben de aanslagen Europa als vakantiebestemming niet gepromoot!

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
De economy class aan boord van de Airbus A330 heeft een 2-4-2 indeling.

Op elke stoel lag een deken, kussen en oordopjes klaar. De stoel zat goed en de hoeveelheid beenruimte was matig. Ik had echter geluk dat ik ook de stoel naast mij voor mijzelf had.

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
De hoeveelheid beenruimte is vergelijkbaar met andere Europese airlines, maar minder dan bij Japan Airlines of ANA.

Service en IFE

Vrij snel na take-off werd er bevestigd dat ik een speciale maaltijd had besteld. Enkele minuten later werden er verfrissende doekjes uitgedeeld. Na het ophalen van de doekjes werden ook de eerste drankjes met een zakje nootjes geserveerd.

Een klein uur later werd ook de eerste maaltijd (lunch) geserveerd. Mijn maaltijd bestond uit rijst met groenten en tofu in een zoetzure saus, een bakje met tomaat en peulvruchten en een bakje met gesneden fruit. De maaltijd smaakte goed, maar ik vond de porties relatief klein. Dit vond ik ook al in businessclass op de heenweg. Ook de presentatie vond ik erg basic. Het enige dat een beetje opviel was de beker en een papieren doekje met het groen/blauwe design van marimekko.

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
Veganistische maaltijd!

Tussen de lunch en het dinner zes uur later werden geen snacks geserveerd. Wel kwam de crew regelmatig langs met water en kon je achter in de galley zelf iets te drinken pakken.

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
Je kon zelf drankjes pakken in de galley.

Er waren wel snacks beschikbaar op betaling. Deze kon je bestellen via het IFE. Ik vond de prijzen extreem hoog en heb er dan ook geen gebruik van gemaakt.

Finnair, economy class, review, Japan, Fukuoka, Helsinki
Finnair “Snack” menu

De crew bleef vriendelijk en behulpzaam tijdens de vlucht. Het viel me op dat er altijd wel iemand van de crew in de cabine rondliep. De crew was ook opvallend behulpzaam voor diegene die extra hulp nodig hadden tijdens de vlucht.

Het IFE werkte goed en ik vond het aanbod aan films redelijk. Er is zijn veel categorieën, maar het aanbod per categorie is beperkt. Het aanbod was vrijwel hetzelfde als de heenweg en dan ben je wel snel door de selectie heen. Helaas was er geen nieuwsuitzending beschikbaar en de muziekselectie was gewoon waardeloos!

Tot slot

Een uur voor schema stonden we op de grond in Helsinki. Al met al vond ik het een aangename vlucht. De hoeveelheid beenruimte is best krap, maar ik had geluk dat de vlucht grotendeels leeg was. De crew was erg vriendelijk, maar toch prefereer ik Japan Airlines op vluchten van en naar Japan. Ik mis dat kleine beetje extra zoals een snack tussendoor en dat kleine stukje extra beenruimte.

Geïnspireerd geraakt? Heb je nog vragen of opmerkingen over Finnair of Japan? Laat het ons dan hieronder weten of start een topic op het forum!

Overzicht

Publicatie Datum

30 May 2017

Voordelen

- Vriendelijke en behulpzame crew crew
- Fijn IFE met voldoende films
- Crew komt regelmatig langs met drankjes
- Maaltijden zijn goed op smaak

Nadelen

- Porties (maaltijd) zijn relatief klein
- Snacks op betaling
- Beenruimte is matig

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Gemiddelde economy vlucht met een vriendelijke crew.

7 min leestijd">
3.5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *