Review: Malaysia Airlines Boeing 737 business class4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn reis door Azië vloog ik vaak business class op korte routes. Meestal op miles, maar er waren een aantal vluchten in business class die wel heel goedkoop waren. Malaysia Airlines, lid van Oneworld, biedt namelijk erg goedkope vluchten aan binnen Azië en daardoor zit je vaak al voor minder dan € 100 in business class! De meeste van deze vluchten worden uitgevoerd door een Boeing 737. Een paar maanden geleden schreef ik al een review over de vernieuwde business class op de A330. In dit artikel een verslag van mijn ervaringen met de business class op de Boeing 737 van Kuching naar Kuala Lumpur.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.

Check-in en lounge

Alhoewel Kuching en Kuala Lumpur beide in Maleisië liggen moest ik vreemd genoeg na het inchecken eerst door de paspoortcontrole in Kuching. Dit heeft er namelijk mee te maken dat Kuching in de Sarawak ligt en Maleisië heeft speciale wetten in dit gebied. Malaysia Airlines heeft een eigen lounge op Kuching en deze bevindt zich op de tweede verdieping.

Malaysia airlines, lounge, kuching
Ingang Malaysia Airlines lounge op Kuching.

De lounge viel helaas tegen. Het is een kleine ruimte met een klein buffetje waar eigenlijk niet zoveel te halen viel. Ik vond de Malaysia Airlines lounge op Kota Kinabalu beter. Ook de Golden Lounge in de satellietterminal op Kuala Lumpur is veel beter. Gelukkig hoefde ik hier niet lang te blijven en bovendien zou ik in het vliegtuig ook worden voorzien van ontbijt.

Malaysia airlines, lounge
Soms valt het mee, soms val het tegen.

Boarding

Vlucht MH2505 naar Kuala Lumpur werd uitgevoerd door een Boeing 737-800 met een redelijk nieuwe business class. Een review van de oude business class kun je in dit artikel lezen. Dit toestel telt 16 stoelen in business class in een 2-2 configuratie.

Malaysia Airlines business class op Boeing 737-800 (foto: Seat Guru)

Van te voren had ik al mijn stoel gereserveerd om een plekje bij het raam te bemachtigen. Deze keer zat ik in stoel 3A. Alle raamplaatsen kan ik trouwens aanbevelen en ze zijn eigenlijk allemaal hetzelfde. Op mijn stoel lag een kussentje en een dekentje te wachten.

Stoel 3D en 3F.

De stoel biedt redelijk veel beenruimte, maar minder dan wat Royal Brunei Airlines op hun Boeing 737 in business class aanbiedt. Het was redelijk druk tijdens het boarden en de vlucht bleek bijna helemaal vol te zitten.

Redelijk veel beenruimte.

Gelukkig was de stoel naast mij nog wel vrij waardoor ik iets meer privacy had. Eerst werd een warm doekje uitgedeeld. Malaysia Airlines is een droge airline op binnenlandse vluchten wat inhoudt dat er alleen alcohol wordt geschonken op internationale vluchten en dan enkel in de lucht. Alhoewel deze vlucht vanuit de Sarawak vertrok, ging het hier wel om een binnenlandse vlucht en werd er dus geen alcohol geschonken. Ik nam dan maar genoegen met een jus d’orange.

Geen alcohol op binnenlandse vluchten.

Nadat iedereen aan boord was konden de deuren dicht en vervolgens duurde het niet lang voordat we konden opstijgen. Zonder vertraging vertrokken we naar de startbaan en even later zaten we alweer tussen de wolken.

Malaysia airlines
Op weg naar Kuala Lumpur.

Ontbijt

Bij mijn stoel vond ik ook een koptelefoon. Nadat het veiligheidslampje was uitgegaan kwam de crew langs met de menukaarten. Voor het ontbijt geserveerd werd, werd eerst nog een drank ronde gedaan waarbij ik voor een koffie met melk ging.

Koffie voor het ontbijt.

Als ontbijt besloot ik deze keer te gaan voor een omelet met vers fruit. Dit werd vervolgens na ongeveer 15 minuten geserveerd en zag er redelijk goed uit. Bij dit ontbijt zat ook een toetje en even later kwam de crew ook nog langs met brood, waarbij ik voor een croissantje ging. De crew was geduldig en vriendelijk tijdens de gehele vlucht en antwoordde altijd met een glimlach.

Malaysia airlines, business class, ontbijt
Malaysia Airlines business class ontbijt.

Alhoewel het ontbijt zeker lekker smaakte, viel me toch op dat Malaysia Airlines duidelijk één van de wat goedkopere airlines is binnen de regio. O.a. Thai Airways, China Airlines en Garuda Indonesia bieden een beter product aan op kortere routes, maar dat verklaart ook waarom Malaysia Airlines zo goedkoop is binnen Azië. Low-cost business class zullen we maar zeggen? Voor ik er erg in had stonden we al weer aan de grond in Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur
Aan de grond in Kuala Lumpur.

Hier moest ik gek genoeg weer door de paspoortcontrole en vervolgens was ik alweer landside en nam ik de trein naar het centrum om in te checken in het DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur waar je later een review van kunt lezen.

Overzicht

Voordelen

- Goedkoop business class vliegen
- Vriendelijke crew

Nadelen

- Slechte lounge in Kuching
- Geen alcohol tijdens de vlucht

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Malaysia Airlines biedt een redelijk basic business class product aan op hun Boeing 737. De airline biedt vaak lage prijzen waardoor je binnen Azië relatief goedkoop business class kunt vliegen. De lounge in Kuching viel erg tegen, een erg kleine ruimte met een kleine buffet.

De stoel in business class biedt redelijk veel beenruimte en de crew was geduldig en vriendelijk tijdens de gehele vlucht. Het eten smaakte erg lekker, maar is net een graadje minder dan wat andere maatschappijen zoals Thai en Garuda aanbieden.

Bovendien schenkt Malaysia Airlines geen alcohol op binnenlandse vluchten. Afgezien daarvan blijft dit toch een relatief goedkope manier om je binnen Malaysia comfortabel te laten vervoeren.

4 min leestijd">
3.8

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *