Review: Malaysia Airlines A330 Business Class Denpasar-Kuala Lumpur

Malaysia airlines, oneworld, a330, business class

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn reis door Azië een paar maanden geleden had ik meerdere vluchten in business class geboekt. Voor slechts € 186 boekte ik een vlucht in business class van Denpasar naar Langkawi via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines op de A330. Aanvankelijk zou ik met een voormalig A330 toestel van Air Berlin vliegen, maar een paar dagen voor de vlucht zag ik dat het toestel was gewijzigd in een A330 met de nieuwe business class. In dit artikel lees je mijn review van deze vlucht.

Check-in en lounge

Na mij verblijf in het Hilton Garden Inn Bali Ngurah Rai Airport, waarvan je hier een review kan lezen, was het tijd om naar mijn volgende bestemming te vliegen. Op het vliegveld liep ik naar de Malaysia Airlines check-in balie en doordat ik business class vloog was ik gelukkig direct aan de beurt. Op het moment van boeken was de business class behoorlijk volgeboekt en daardoor was er helaas alleen maar een stoel bij het gangpad beschikbaar. Bij het inchecken vroeg ik daarom of er nu wel een plek bij het raam beschikbaar was en dit was dan ook het geval, stoel 6K was nog vrij.

Nadat ik mijn boarding pass had ontvangen, ging ik door de security en paspoortcontrole waarna ik me naar de lounge begaf. Malaysia Airlines business class passagiers hebben toegang tot de Premier Lounge. Deze lounge bevindt zich op de bovenste verdieping van de vertrekhal.

premier lounge, denpasar
Premier Lounge Denpasar Ngurah Rai Airport.

De lounge is op zich niet veel bijzonders, ik nam een cappuccino en na 20 minuten begaf ik me naar de gate. Mijn vlucht vertrok vanaf gate 2 en dit was ongeveer 10 minuten lopen vanaf de lounge. Ik vind Ngurah Rai Airport een mooi en overzichtelijk vliegveld, alles staat keurig aangegeven.

denpasar, luchthaven, gate
Op weg naar gate 2.

Boarding

Zoals ik eerder al aangaf was de vlucht behoorlijk volgeboekt en daardoor stond er ook een flinke rij. Toen ik bij de gate aankwam was het boarding process voor business class passagiers al begonnen en daardoor kon ik dus gelijk doorlopen. De A330 van Malaysia Airlines heeft in totaal 27 zitplaatsen in de nieuwe business class.

Malaysia airlines, business class, a330

Ik had stoel 6K, een soloplaats bij het raam. Het viel me direct op hoeveel privacy deze stoelen bieden. Stoel 6K is perfect voor mensen die alleen reizen.

Malaysia airlines, oneworld, a330, business class
Malaysia Airlines A330 Business Class

Deze business class stoelen zijn ook te vinden op de A380. Naast de privacy vond ik ook de ruimte behoorlijk meevallen.

Voor het opstijgen werden warme doekje uitgedeeld en werd gevraagd wat ik wilde drinken. Helaas was er enkel keuze uit sinaasappelsap en water. In de lucht zou wel alcohol worden geschonken.

Service

Na ongeveer 20 minuten was iedereen aan boord en werd begonnen met de veiligheidsinstructies. Met een kleine vertraging vertrokken we dan eindelijk naar Kuala Lumpur. Niet veel later werd begonnen met de service en kreeg ik de vraag wat ik wilde drinken voor mijn maaltijd. Ik zei dat ik wel trek had in een glaasje champagne en even later werd een glaasje De Venoge Brut Cordon Bleu NV Champagne ingeschonken, zeker niet slecht!

Bij de champagne werden ook nootjes geserveerd. De crew was zeker vriendelijk en alles werd met een glimlach gedaan.

champagne, nootjes, Malaysia airlines
Champagne met nootjes.

De maaltijd tijdens deze vlucht bestond uit een salade als voorgerecht en een chocolade cake als toetje. Voor het hoofdgerecht kon ik kiezen uit drie maaltijden, rundvlees, Ayam Pongteh (kip met rijst) en een vismaaltijd. Althans, dat stond op het menu, want helaas was de vleesmaaltijd niet meer beschikbaar, dus ging ik maar voor de kip met rijst. Dit smaakte zeker niet verkeerd in combinatie met de rijst en nog een glaasje champagne.

yam pongteh, Malaysia airlines, a330, business class
Ayam Pongteh

Voorin het vliegtuig bevindt zich het business class toilet. De ruimte is niet veel groter dan die van een economy toilet, wel bevinden zich er enkele extra soorten zeep.

business class, toilet, A330
Business Class toilet

Het duurde nog ongeveer een uurtje voordat we zouden landen in Kuala Lumpur. Daardoor besloot ik mijn stoel nog even in een wat comfortabelere positie te zetten, de stoel kan zelfs helemaal plat. Ook besloot ik nog een drankje te nemen en ging deze keer voor een liqueur.

liqueur, Malaysia airlines, a330, business class
Bailey’s Irish Cream

Na een comfortabele zit werd uiteindelijk de landing ingezet naar Kuala Lumpur en zette ik mijn stoel weer in de normale positie. We kwamen op tijd aan en nadat ik de crew bedankte voor de uitstekende service, verliet ik het toestel.

Overzicht

Voordelen

- Uitstekend hard product
- Vriendelijk personeel

Nadelen

- Eten matig

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Malaysia Airlines biedt een prima hard product aan in de nieuwe business class op de A330. De stoelen bieden veel ruimte en privacy en zijn daardoor perfect voor mensen die alleen reizen. De service is ook uitstekend te noemen, de crew is vriendelijk en telkens werd ik aangesproken met een glimlach.

Op binnenlandse vluchten schenkt Malaysia Airlines helaas geen alcohol, maar dit is gelukkig niet het geval op internationale vluchten. Het eten vond ik niet slecht, maar ik heb het beter gezien op andere airlines in de regio, zoals bijvoorbeeld Thai Airways of Garuda Indonesia. Bovendien was er geen vleesmaaltijd meer beschikbaar. Al bij al een zeer mooie vlucht en zeker niet slecht voor de prijs.

4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *