Review: Korean Air Boeing 777 Business Class ICN-CGK

korean air, business class, Boeing 777, review

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn lange reis door Azië had ik twee vluchten met Korean Air in business class. Eerder kon je al lezen over mijn ervaring op de A330 van Taipei naar Seoul. Daar had ik vervolgens een layover waarbij ik in het Grand Hilton Seoul verbleef. Na een kort bezoekje aan de stad zelf, was het weer tijd om naar de luchthaven te gaan om met Korean Air in business class te vliegen naar Jakarta. Dit keer vloog ik op een Boeing 777.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.

Check-in

Nadat ik met de snelle Airport Express trein aangekomen was op terminal 2, nam ik de roltrap naar boven. Deze splinternieuwe terminal is vorig jaar geopend en ziet er erg modern uit.

Incheon, terminal 2
De splinternieuwe terminal 2 op Incheon.

Ik was die dag daarvoor al incheckt op Taipei voor mijn vlucht van Incheon naar Jakarta, dus ik kon gelijk doorlopen naar de automatische paspoortcontrole en security. Hier was ik snel doorheen en het viel me op hoe snel dit proces ging door alle moderne technologie in deze terminal. Men is hier goed voorbereid op de drukte in de toekomst.

incheon, terminal 2
In no time was ik airside.

Ook aan de andere kant van de security zag ik mijn ogen uit. De terminal ziet er mooi, modern en vooral overzichtelijk uit. Na een korte wandeling en wat rondgekeken te hebben in souvenirshops, besloot ik om naar de lounge te gaan.

KAL Prestige Lounge West

Korean Air heeft twee KAL Prestige lounges in terminal 2, namelijk eentje aan de oostkant en eentje aan de westkant van de terminal. De KAL Prestige Lounge West is een stukje groter dan de East lounge en ik had hier ook betere verhalen over gelezen, ik was benieuwd wat ik kon verwachten. De lounge bevindt zich een verdieping hoger bij gate G248.

Bij de balie was het lekker rustig en daardoor kon ik gelijk mijn boarding pass tonen, waarna ik werd toegelaten in de lounge. Je hebt toegang tot deze lounge als business class passagier op een Korean Air of andere SkyTeam vlucht en als je SkyTeam Elite Plus status hebt. Ook in de lounge was het op dat moment lekker rustig.

KAL, prestige lounge
KAL Prestige Lounge West.

De lounge ziet er schoon en overzichtelijk uit, maar biedt helaas geen uitzicht op de vliegtuigen. Een volledige review van deze lounge kun je trouwens hier vinden. Naast en groot zitgedeelte beschikt de lounge ook over douches, vergaderruimen, kranten en tijdschriften, massagestoelen en slaapruimtes.

KAL, lounge, Incheon
Zitgedeelte in de lounge,

Alhoewel er geen uitzicht op de vliegtuigen is, biedt de lounge wel een mooi uitzicht over de vertrekhal. Direct na binnenkomst is een bar te vinden waar je terecht kunt voor verschillende alcoholische dranken. Naast de bar vind je een aantal schermen met vertrektijden voor de vluchten.

De bar.

Het buffet was redelijk te noemen. Het aanbod is niet heel erg speciaal, maar de presentatie ziet er wel mooi uit. Er staan genoeg koffieautomaten en er is een redelijke keuze uit verschillende soorten gerechten.

Boarding

Na ongeveer een half uur had ik het wel gezien in de lounge en begaf ik me naar de gate. Mijn vlucht naar Jakarta vertrok van gate G264 en dit was nog een behoorlijk stuk lopen vanuit de lounge. Aangekomen bij de gate was het boarden al begonnen.

korean air, business class, Boeing 777, review
Mijn toestel naar Jakarta aan de gate op Incheon.

Mijn vlucht KE627 werd uitgevoerd door een Boeing 777-300ER en Korean Air heeft twee varianten van dit typte toestel. Eentje met standaard business class stoelen en eentje met Apex stoelen. Helaas had ik de standaard twin business class stoelen op deze vlucht. Bij het boarden werd gebruikgemaakt van twee slurven. Ik kwam het toestel binnen via de eerste slurf en mocht gelijk rechtsaf gaan.

Korean Air Prestige business class.

De business class cabine oogt erg groot en heeft maar liefst 56 flat bed seats in een 2-3-2 configuratie. Daarnaast zijn er ook nog 8 first class open suites aanwezig in dit toestel. Ik was als een van de eersten aan boord en liep richting mijn stoel: 12A.

Mijn stoel: 12A

Net als de Prestige stoelen op de A330, bieden deze stoelen ook behoorlijk wat beenruimte. Deze stoelen zien er echter wel een stukje nieuwer uit en daarnaast loopt het gedeelte met de leuning tussen de twee stoelen niet helemaal door naar voren zoals op de A330. Ik kon direct zien dat er niemand naast me zou komen zitten, aangezien er alleen op mijn stoel een deken klaar lag.

Stoel 12A.

Aan mijn linkerkant vond ik de stoelbediening en aan mijn rechterkant was de bediening voor het in-flight entertainment te vinden. De stoel kan gelukkig helemaal plat. De stoel zelf zit verder vrij comfortabel en biedt zoals eerder gezegd behoorlijk veel beenruimte. Voor me bevindt zich een redelijk groot in-flight entertainment scherm met daaronder plaats voor wat magazines. Verder beschikken de stoelen over een leeslampje.

Prestige business class stoelen.

Het was een vrij rustige vlucht en daardoor duurde het niet lang voordat de crew zich bij me kwam voorstellen en te vragen wat ik wilde drinken voor het opstijgen. Er was keuze uit jus d’orange, water en Perrier Jouet Grand Brut champagne.

Aanbod voor het opstijgen.

Ik ging voor de champagne en hierbij werden ook nootjes geserveerd in een zakje. Daarna duurde het niet lang meer voordat we opstegen.

Perrier Jouet Grand Brut champagne met nootjes.

Eten en drinken

Eenmaal we in de lucht zaten werd na een half uurtje begonnen aan de service. Al snel werden de menukaarten uitgedeeld en werden passagiers voorzien van een warm doekje. De crew was uiterst vriendelijk en in voor een praatje. Hier was ook zeker de tijd voor, aangezien ik een van de weinige business class passagiers was, ik had zelfs een hele rij voor mezelf!

Warm doekje en menukaart.

Het aanbod op de menukaart verschilde niet veel van wat ik op mijn vorige vlucht had. Het voorgerecht was wel verschillend en bestond uit geroosterde champions met kalkoenham. Dit smaakte niet slecht in combinatie met nog een glaasje Perrier Jouet Grand Brut champagne.

Het voorgerecht.

Na de champions werd een appetizer geserveerd en dit bestond uit mozzarella en tomatensalade met rucola-sla. De presentatie zag er ook erg mooi uit.

Mozzarella en tomatensalade met rucola-sla.

Voor het hoofdgerecht had ik de keuze uit 4 opties, namelijk twee vleesgerechten, een Chinese maaltijd en het al voor mij bekende Koreaanse Bibimbap gerecht. Dit had ik namelijk op mijn vorige vlucht ook al gehad en smaakte goed. Ook werd hierbij asperge crème soep geserveerd.

Bibimbap als hoofdmaaltijd.

Ik vond het aanbod aan eten zeker uitgebreid en voldoende. Na de Bibimbap maaltijd werd er nog een dessert geserveerd en hierbij ging ik voor het Häagen Dez ijs. Ook nam ik hier nog een koffie bij.

Ijs met koffie.

Turndown Service

Na deze heerlijke maaltijd verdween de crew en konden passagiers nog wel terecht in de galley voor een hapje en een drankje. Korean Air heeft 3 toiletten in business class op deze Boeing 777-300ER.

Business class toilet.

Toen ik terugkwam bij mijn stoel was het nog een flinke 4 uur vliegen voordat we in Jakarta aan zouden komen. Ik besloot daarom eerst maar eens mijn immigratieformulier voor Indonesië in te vullen.

Immigratieformulier voor Indonesië.

Even later zette ik mijn stoel in een wat comfortabelere positie en besloot ik om nog een paar uur te gaan slapen.

Maar eerst ging ik maar eens kijken wat het in-flight entertainment te bieden had. Het aanbod was redelijk, wel een goede keuze uit verschillende films en series, maar niet zo bijzonder als op de nieuwere toestellen die ik eerder tijdens deze reis had. Ondanks het lawaai in het toestel kon ik toch nog een paar uurtjes de slaap vatten. Toen ik weer wakker werd, kwam de crew weer langs om nog een laatste maaltijd te serveren. Ik ging deze keer voor een kipfilet sandwich en nam hier een watertje bij.

Kipfilet sandwich net voor de landing.

Vervolgens duurde het niet lang meer voordat we landden op de de luchthaven van Jakarta. Ik bedankte de crew voor deze aangename vlucht en verliet vervolgens het toestel.

Overzicht

Publicatie Datum

6 July 2019

Voordelen

- Mooie en moderne luchthaven Incheon
- Veel beenruimte
- Vriendelijke crew
- Uitgebreide maaltijd aan boord

Nadelen

- Lounge biedt geen uitzicht op de vliegtuigen
- Twin seats bieden weinig privacy

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Ik had een aangename vlucht met Korean Air in business class op de Boeing 777. Alhoewel de nieuwe terminal 2 op Incheon er modern en mooi uitziet, viel de lounge helaas wat tegen. Zeker omdat er geen uitzicht is op de vliegtuigen.

De business class stoel zelf biedt weinig privacy, maar zijn wel geschikt als je samen reist. De stoel zit redelijk comfortabel en biedt vooral veel beenruimte. De crew op deze vlucht was zeker vriendelijk en geïnteresseerd. In tegenstelling tot de vorige vlucht vond ik het aanbod aan eten en drinken zeker uitgebreid.

Het was jammer dat ik geen Apex stoelen had tijdens mijn vluchten met Korean Air. Ik zou het business class product van Korean Air zeker kunnen aanraden, maar houdt er rekening mee dat er binnen Azië zeker maatschappijen zijn met een beter business class product.

3.8

Reacties

  1. Tweettweettweet zegt

    Eh….dat is toch basilicum, geen rucola? Ziet er uit als een salade caprese 🙂

    O ja, de nootjes in een zakje, dat heeft een topvrouw van Korean Air de das om gedaan….die liet het vliegtuig terug naar de gate sturen omdat die niet juist waren geserveerd….

    Verder leuke review 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *