Review: Korean Air A330 Business Class TPE-ICN7 min leestijd

korean air, a330, business class, review

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn lange reis door Azië had ik twee vluchten met Korean Air, lid van SkyTeam en flagship carrier van Zuid-Korea. Bij het boeken van mijn vluchten wilde ik natuurlijk de bekende Apex suites hebben, maar helaas waren deze niet aanwezig op de routes die ik vloog. Mijn eerste vlucht van Taipei naar Seoul zou worden uitgevoerd door een A330. In deze review een verslag van deze vlucht, inclusief de China Airlines lounge op Taipei Taoyuan.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.

Check-in

Sinds vorig jaar kun je met een express trein vanuit het centrum van Taipei naar de luchthaven reizen. Dit maakt deze reis een stuk sneller, goedkoper en comfortabeler, eerst was je namelijk aangewezen op een bus of taxi. Taipei Taoyuan International Airport heeft 2 terminals en vluchten met Korean Air vertrekken vanaf terminal 1. De luchthaven doet erg modern aan en alles is er erg goed georganiseerd.

taipei, airport, terminal 1
Taipei Taoyuan International Airport terminal 1 check-in.

Bij de business class check-in stond gelukkig geen rij en daardoor was ik direct aan de beurt. Ik reisde op een Flying Blue award ticket met in totaal 3 vluchten in business class voor slechts 25.000 miles! De eerste vlucht was met China Airlines op een A350. Nu zou ik verder vliegen naar Seoul Incheon waar ik een layover had van 20 uur om vervolgens door te vliegen naar mijn eindbestemming Jakarta. Beide vluchten zouden worden uitgevoerd met Korean Air en dat was een nieuwe airline voor mij. Na ontvangst van twee boarding passen, ging ik richting de paspoortcontrole.

Boarding pass met lounge uitnodiging.

Ik had toegang tot de China Airlines lounge, maar kreeg vreemd genoeg een uitnodiging voor de KAL Lounge, deze lounge bestaat echter helemaal niet op Taipei. Vervolgens ging ik door de automatische paspoortcontrole en security om daarna de China Airlines Lounge op terminal 1 op te zoeken.

China Airlines Lounge

Alhoewel alles op Taipei Taoyuan Airport keurig staat aangegeven, was het nog wel even zoeken naar de lounge. De China Airlines Lounge op terminal 1 bevindt zich een paar verdiepingen hoger, dus nam ik de lift naar boven. In eerste instantie was ik wat teleurgesteld, aangezien ik hier helemaal geen ramen met daglicht aantrof. Bij de balie werd ik vriendelijk verwelkomd en na het tonen van mijn boarding pass mocht ik doorlopen, eerst door een lange donkere gang. Deze gang kwam vervolgens uit in een lounge zonder ramen en daglicht. Helemaal geen geschikte lounge om vliegtuigen te spotten dus…

Geen mogelijkheid om vliegtuigen te spotten vanuit deze lounge.

Intra-aziatische vluchten met China Airlines en veel partners vertrekken vanaf terminal 1. Deze lounge wordt dus vooral gebruikt voor korte vluchten. Het buffet was redelijk te noemen.

China Airlines Lounge buffet.

Ik nam een kop soep en vervolgens nog een lichte maaltijd. Van Korean Air zelf had ik betere verwachtingen wat betreft eten aan boord. Verder biedt de lounge nog een aantal douches. Na ongeveer 3 kwartier had ik het hier wel bekeken en besloot ik naar de gate te gaan.

Boarding

Het was niet ver lopen naar mijn gate en daar aangekomen zag ik dat het erg druk was. Het zou een volle vlucht worden dacht ik bij mezelf. Alhoewel er veel mensen stonden bij gate A5, stond iedereen keurig in de rij te wachten. Ik ben ook niets anders gewend van Koreanen trouwens.

Erg druk bij de gate maar mensen staan keurig in de rij.

Het toeval wilde dat ik deze zelfde route tussen Taipei en Seoul in 2016 al eens eerder had gevlogen, maar dan in Cathay Pacific business class op een Boeing 777. Ik hoefde gelukkig niet in deze lange rij aan te schuiven aangezien ik business class vloog en bij deze gate werd er gebruik gemaakt van twee deuren om te boarden. Als business class passagier kon ik gelijk doorlopen.

Er was een aparte deur voor first- en business class passagiers.

Korean Air Prestige Business Class

Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A330-300. Naast 18 flat bed seats in de Prestige business class, zijn er in dit toestel ook 6 first class stoelen aanwezig. De business class stoelen zijn opgesteld in een 2-2-2 configuratie en ik had stoel 7A.

Korean Air Prestige Business Class.

Of het nu aan het feit lag dat deze stoel de voorste is in de cabine weet ik niet, maar de beenruimte viel me erg mee.

Stoel 7A.

Deze stoelen zijn behoorlijk anders en ook ouder dan wat ik tegenwoordig van business class gewend ben. Als je alleen reist, zijn ze minder prettig aangezien je minder privacy hebt en zeker als er iemand naast je komt zitten. Links van me bevond zich de stoelbediening.

Stoelbediening.

Alhoewel dit wat oudere stoelen waren, konden deze gelukkig wel helemaal plat. Later bleek dat ik helaas niet de enige passagier was, want er kwam iemand naast me zitten. De stoel zelf vond ik niet heel comfortabel als ik eerlijk ben en ook het design vond ik niet heel mooi. Wel mooi was de hoeveelheid beenruimte.

Prima beenruimte.

Op mijn stoel lag een kussen en voor de rest vond ik nog een koptelefoon. Vervolgens werden de menukaarten uitgedeeld en werden passagiers ook voorzien van pantoffels.. Op een vlucht van minder dan 3 uur!

Koptelefoon, menukaarten en pantoffels.

Even later kwam de crew zich vriendelijk voorstellen en werd ik voorzien van een drankje voor vertrek. Ik had de keuze uit water, jus d’orange en nog een andere lekker drankje.

Drankje voor vertrek.

Ik besloot maar voor het laatste te gaan, omdat ik ervan houd om nieuwe dingen uit te proberen. Bij dit drankje werden ook nootjes geserveerd, niet in een kommetje, maar in een zakje..

Altijd erg prettig in business class voor het opstijgen.

Eten en drinken

Nadat alle passagiers aan boord waren, werd al vrij snel begonnen met de service. Eerst nog een tweede drankje. Dit keer ging ik voor een rode wijn om vervolgens maar eens op de menukaart te kijken waaruit ik kon kiezen. Het voorgerecht bestond uit gemengde groene salade met cajun kip en dit werd tegelijkertijd geserveerd met het hoofdgerecht. Hierbij had ik de keuze uit twee opties waarbij ik voor de Koreaanse Bibimbap maaltijd ging. Dit werd geserveerd met gehakt en seizoensgroenten, in combinatie met sesamolie en Gochujang (Koreaanse hete pepersaus).

Koreaanse maaltijd.

Dit was natuurlijk allemaal nieuw voor mij dus vroeg ik de crew hoe je dit precies moest eten. In alle geuren en kleuren werd er verteld over dit gerecht en ik kon duidelijk zien hoe trots de Koreanen zijn op hun eten. Leuk om altijd die lokale identiteit terug te zien op vluchten. Het eten smaakte verder prima, zoals ik al in eerdere reviews had kunnen lezen. Vervolgens werd er nog vers fruit geserveerd.

Vers fruit.

Turndown service

Na deze heerlijke maaltijd, verdween de crew en duurde het nog ongeveer een uur voordat we op Incheon zouden landen. Eerst ging ik maar even het toilet opzoeken. Vervolgens zette ik mijn stoel in een wat comfortabele positie om nog even wat te rusten.

Mijn stoel in een wat comfortabelere positie.

Alhoewel de stoel niet heel erg comfortabel lag, wist ik toch nog even de slaap te vatten. Later merkte ik al dat de landing werd ingezet en na een half uur stonden we alweer aan de grond op Incheon. Sinds vorig jaar is de nieuwe terminal 2 hier geopend en veel vluchten van Korean Air vertrekken vanaf deze terminal. In een later artikel kun je lezen over mijn vlucht met Korean Air in business class op de Boeing 777 naar Jakarta inclusief verslag van deze nieuwe terminal met KAL lounge.

Overzicht

Publicatie Datum

20 June 2019

Voordelen

- Vriendelijke crew
- Lekker eten
- Goede afhandeling van passagiers

Nadelen

- China Airlines lounge op Taipei viel tegen
- Niet de gewenste business class stoel

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Op zich niet een heel bijzondere vlucht. De passagiers afhandeling is prima in orde. Taipei Taoyuan is een keurig vliegveld en je hoeft niet lang in de rij te staan voor bijvoorbeeld de paspoort- of veiligheidscontrole. De China Airlines lounge op terminal 1 viel tegen, zeker omdat er geen mooi uitzicht was op de vliegtuigen. Het buffet hier was redelijk te noemen.

Het boarding proces ging lekker vlot. Er was namelijk een aparte rij voor first- en business class passagiers. De stoel zelf is niet meer het hedendaagse business class product en vond ik dus tegenvallen. De beenruimte vond ik daarentegen wel weer goed en verder zijn deze stoelen prima voor een korte vlucht van minder dan 3 uur.

Wat ik erg mooi vond aan Korean Air was de vriendelijke crew en het lekker eten aan boord. Het was verder erg jammer dat ik niet de Apex suites had, aangezien die veel meer privacy en ruimte bieden. Zou ik daarom Korean Air business class willen aanraden? Ja, om een aantal reden wel, maar binnen Azië zijn er zeker betere business class producten te vinden.

7 min leestijd">
3.7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *