Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eind augustus introduceerde KLM eindelijk haar nieuwe cabine: Premium Comfort. Deze cabine biedt reizigers meer ruimte, comfort en luxe. In deze InsideLook namen we je al mee door de nieuwe cabine. Nu is het ook tijd om een kritische blik werpen op deze nieuwe cabine. In deze review lees je dan ook wat onze eerste indruk is van het Premium Comfort product bij KLM aan boord van de Boeing 787-10 Dreamliner van Amsterdam naar New York.
Premium Comfort-ticket
InsideFlyer was exclusief uitgenodigd om bij de inaugurele vlucht van Amsterdam naar New York aanwezig te zijn en hierbij de Premium Comfort cabine uit te proberen.
Boek je een stoel in de KLM Premium Comfort cabine, dan zijn er verschillende voordelen waarvan je gebruik kan maken op de luchthaven Amsterdam Airport Schiphol en de buitenlandse luchthavens. Zo kun je voorafgaand aan je reis de SkyPriority voordelen gebruiken. Op Schiphol houdt dat in dat je ruimbagage in kan checken bij de speciale incheckbalies. Deze kun je vinden in vertrekhal 2, balies 9, 10 en 11. Als reiziger in Premium Comfort mag je twee stuks ruimbagage inchecken en twee stuks handbagage en een accessoire meenemen aan boord (eventuele Flying Blue voordelen komen daar nog bovenop). Na het gebruik van de speciale incheckbalies kun je gebruikmaken van de priority lanes om versneld de security te passeren.
Zelf vloog ik met alleen handbagage. Bij de incheckbalies haalde ik dan ook alleen mijn boardingpas op. Hierna vervolgde ik mijn reis via security naar de paspoortcontrole.
Reizigers in Premium Comfort kunnen helaas niet kosteloos gebruikmaken van de KLM Crown Lounge 52 – Non Schengen. Ben je in het bezit van een Gold, Platinum of Ultimate status bij Flying Blue (of equivalent bij een SkyTeam-partner) dan heb je wel kosteloos toegang voor jezelf + 1 gast.
Na de tijd op de luchthaven is het tijd om aan boord te gaan. Reizigers in de Premium Comfort cabine van de maatschappij mogen boarden via ‘zone 2’. Je kunt dus vrij snel aan boord zijn.
KLM heeft in dezen dus gekozen voor een mooie balans tussen voordelen voor reizigers in World Business Class en reizigers in de Economy Class. Grootste verschil qua voordelen is vooral het ontbreken van kosteloze toegang tot de lounges op de vliegvelden en iets minder bagage.
Flying Blue voordelen
Leden van het Flying Blue programma met een Silver status of hoger, kunnen van andere voordelen genieten. Deze zijn gelijk bij vluchten in Economy of World Business Class. Ze gelden ook voor reizigers met een status bij een van de SkyTeam-partners.
Als Platinum lid bij het loyaliteitsprogramma van KLM en Air France, Flying Blue, kon ik gebruikmaken van verschillende voordelen. Bij KLM ontvang ik extra bagagetoelage, loungetoegang voor mijzelf en een gast en priority boarding. Gedurende mijn reis van Amsterdam Airport Schiphol naar New York JFK maak ik kort gebruik van de KLM Crown Lounge 52.
Alle voordelen voor SkyTeam Elite en Elite Plus leden kun je hier vinden op de website van Flying Blue.
Ben je benieuwd naar de routes waar KLM op zal vliegen met Premium Comfort? Lees dan in dit artikel verder.
☝🏼Vergeet niet te kijken, liken en natuurlijk te subscriben ☝🏼😊
Boarding
Na de presentatie in de KLM Crown Lounge 52 door onder meer CEO Marjan Rintel, is het tijd om richting de gate te wandelen. Hier eenmaal aangekomen, is boarding voor reizigers in World Business Class al gestart. Hierna kan ik, samen met andere genodigden, doorlopen om te boarden en een kijkje te nemen in Premium Comfort. Reis je in Premium Economy bij KLM (genaamd Premium Comfort), dan kun je gebruikmaken van boarding zone 2. Hierna volgen de overige boardingzones.
KLM Premium Comfort cabine in de 787 Dreamliner
Zoals je al in dit artikel kan lezen, is de Premium Economy een geheel nieuwe cabine. Deze cabine bevindt zich achter de World Business Class. In de Boeing 787-10 Dreamliner bestaat deze KLM Premium Comfort cabine uit 28 stoelen, waarover je alles in deze review en InsideLook kunt lezen. KLM heeft gekozen voor vier rijen in een 2-3-2 configuratie.
De bagagebakken aan de raamzijdes zijn iets kleiner dan de bagagebakken in het midden van de cabine. De bagagebakken zijn gemakkelijk te openen of sluiten. Bij het openen van de bakken zorgt een systeem ervoor dat ze langzaam open glijden. Dat is prettig, zeker als je wat kleiner bent en de bak zelf niet goed kan tegenhouden.
Verder is de cabine voorzien van een prettige verlichting die goed en vriendelijk verandert gedurende de vlucht. Zelf vind ik het erg vervelend als het licht ineens, na een nacht, vol aangaat. Met dit systeem is dat meer beheersbaar en vriendelijker voor de reiziger.
Vooraf koos ik stoel 14K, een stoel aan de rechterzijde van het toestel bij het raam. Het raam is bij deze rij in het midden gecentreerd, waardoor je goed van het zicht buiten kunt genieten. Het raam is ‘dimbaar’, waardoor je niet meer met een schuifje hoeft te werken om het donkerder of lichter te maken.
Bij aankomst ligt er een fijn kussen klaar, evenals een deken. De deken is hetzelfde als in World Business Class bij KLM. Aangezien het een dagvlucht is en de stoel voldoende comfortabel is van zichzelf, heb ik het kussen en deken niet nodig.
De KLM Premium Comfort stoel
In deze review van de nieuwe KLM Premium Comfort in de 787 Dreamliner nemen we zeker ook de stoel onder de loep. De stoel is breed en je kunt hier gemakkelijk in bewegen. De stoelen aan het gangpad hebben een verstelbare armleuning, waardoor je nog net iets meer ruimte kunt creëren en gemakkelijkere kunt in- en uitstappen. Tussen twee stoelen in vind je een middenconsole. Dit middenconsole biedt genoeg ruimte om voor twee reizigers om bijvoorbeeld een telefoon neer te leggen of een glas drinken te plaatsen.
De ruimte tussen je eigen stoel en de stoel voor je is ook prima. Er is voldoende beenruimte, wat erg aangenaam is.
In het middenconsole van mijn stoel vind ik de volgende onderdelen:
- Er is een soort vakje beschikbaar, bijvoorbeeld voor een kleine tablet, boek of paspoort. Er past hier geen laptop in van bijvoorbeeld 13”.
- Een aansluiting voor de noice-canceling hoofdtelefoon. Deze ligt al klaar bij de stoel en is hetzelfde als in de WBC. De hoofdtelefoon sluit fijn af, waardoor je geen last van omgevingsgeluiden hebt tijdens het kijken van een film of het luisteren van muziek.
- Wil je je eigen oortjes (met draad) gebruiken, dan kan dat want KLM heeft ervoor gekozen om hiervoor ook een aansluiting te installeren.
- USB-C en USB-A poort om je apparaat op te laden. Ik vind het wat onhandig geplaatst, aangezien dit op beenhoogte is.
- Ruimte voor een flesje drinken. Ideaal, want zo kun je gemakkelijk je flesje opbergen.
- Twee knopjes. Een daarvan gebruik je om de rugleuning te verstellen. De recline van de rugleuning is 8 inch. Ik ervaarde deze recline als zeer prettig en comfortabel. Met een verstelbare hoofdsteun wordt het comfort nog meer vergroot. Wanneer de rugleuning uit de stoel voor je naar achterkomt blijf je voldoende ruimte houden. Echter, is het wel ingewikkelder met uitstappen. In vergelijking met de Premium Economy stoelen bij Air France houdt je dan meer ruimte over. Dit komt omdat deze naar beneden glijdt in een soort shell.
- Het andere knopje kun je gebruiken voor de beensteun. In de stoel heb je een voetsteun en een beensteun. Zelf vind ik de voetsteun nooit zo prettig, maar dat heeft waarschijnlijk meer met mijn lengte te maken. De beensteun in de stoel vond ik wel een goede en prettige aanvulling op het comfort. Zeker als je de rugleuning ook naar achteren hebt versteld.
Zowel de beensteun is omhoog, als de rugleuning naar beneden.
Entertainment en het tafeltje
Elke stoel beschikt over een tafeltje. Dit tafeltje is in de armleuning opgeborgen en haal je er eenvoudig uit. Je moet op een knopje drukken waarna het tafeltje een soort van omhoog springt. Je trekt het daarna verder omhoog en kunt het daarna buigen en uitklappen zodat je een volledig tafeltje hebt. Als je het tot de helft uitklapt kun je een klepje omhoog doen en hier kun je een tablet of telefoon tegenaan zetten. Zo kun je op je eigen device een film kijken. Goed over nagedacht dus!
Wanneer je het gehele tafeltje hebt uitgeklapt, heb je voldoende ruimte om aan te werken, maar zeker ook om het plateau met eten en drinken op te plaatsen. Fijn is ook dat het tafeltje naar voren en naar achteren te schuiven is. Hierdoor staat het dus niet te dicht bij je lichaam, maar zeker ook niet te ver.
In de stoel voor mij zitten twee opbergvakjes, waarvan er een een stoelzak is. In de stoelzak zit een zakje voor als je misselijk wordt tijdens de vlucht, een veiligheidskaart en de Holland Herald. Altijd leuk om hier weer wat nieuwtjes in te lezen of over bestemmingen nieuwe ideeën op te doen.
Naast het Inflight Entertainment Systeem (IFE) is nog een haakje aangebracht. Hier zou je een jasje kunnen ophangen. Van mij was dit niet nodig geweest, omdat het toch een beetje in de weg hangt.
Ook zijn er in het middenconsole twee stopcontacten aanwezig.
Het IFE is voorzien van nieuwe software. Dit draagt bij aan een beter gebruikersgemak. Het systeem is gemakkelijk te bedienen en reageert vrij snel. Het bestaat uit een 13.3” helder scherm, dat ook kantelbaar is. Een coating op het scherm zorgt ervoor dat je niet te veel reflectie van het licht hebt en hierdoor goed beeld blijft hebben. Zoals je mag verwachten van KLM beschikt het systeem over goede content. Zowel nieuwe films, documentaires als muziek kun je er vinden. Ook al oudere items zijn beschikbaar. Speel je liever een spelletje, dan is dat ook mogelijk, al vind ik dit wat onhandiger zonder console omdat je dan naar het scherm moet buigen.
Service en maaltijden tijdens de vlucht naar New York
Gedurende de vlucht zorgt KLM voor een nieuw service-aanbod. In deze review over de Boeing 787 Dreamliner van KLM lees je meer over dit nieuwe service-aanbod in de Premium Comfort cabine.
Zodra het vliegtuig is opgestegen ontvang je een flesje water en een zakje met daarin handgel en desinfectiedoekjes.
Hierna worden er drankjes en een zakje nootjes geserveerd.
Tussen de maaltijden door komt het cabinepersoneel regelmatig kijken hoe het met de reizigers gaat en of ze nog iets voor hen kunnen betekenen. Men is vriendelijk en maakt graag een praatje. Er hangt natuurlijk een andere sfeer omdat dit de inaugurele vlucht is.
De toiletten worden gedeeld met de de reizigers in de Economy Cabine. Daarvoor dien je dus naar achteren te wandelen.
Tussen de twee cabines in hangt een gordijn.
Hoe dan ook een prima service die in de positieve zin concurreert met Air France. Maar meer daarover lees je verderop in deze review over Premium Comfort bij KLM in de 787 Dreamliner naar New York.
Premium Comfort Amenity Kit
Speciaal voor reizigers in de Premium Economy cabine heeft KLM een amenity kit laten ontwikkelen. Deze kit is gemaakt van plastic dat uit de oceanen en zeeën komt. In dat opzicht natuurlijk een duurzame kit. In de kit zijn verschillende items toegevoegd:
- pen,
- tandenborstel,
- tandenpasta tabletten,
- oogmasker,
- oordopjes.
KLM treedt op de voorgrond als een pionier op het gebied van duurzaamheid binnen de industrie, aldus de airline zelf. De amenity kit is een leuke attentie voor reizigers in de nieuwe cabine. Echter, vraag ik me af of deze kit nog wel van deze tijd is. Het tasje is vrij groot en voorzien van items die je ook op een andere manier kunt geven aan de reizigers. Singapore Airlines heeft bijvoorbeeld in het toilet tussen Premium Economy en Business Class wat extra amenities aanwezig. Tevens kun je op aanvraag nog andere amenities krijgen. Het tasje zelf vind ik niet heel bijzonder en ik betwijfel of dit de luxe van een Premium Economy cabine uitstraalt.
Menu & maaltijden in de KLM Premium Comfort
Iedere reiziger krijgt een papier menu. Dit menu is speciaal gemaakt voor de vlucht. Elke drie maanden zal het menu worden aangepast. Uitgaande vluchten hebben een ander aanbod dan inkomende vluchten.
Gedurende de vlucht naar New York JFK biedt KLM tweemaal een maaltijd aan. De eerste ronde wordt er een hoofdgerecht geserveerd, samen met een voorgerecht, bijgerecht en dessert. Er is keuze uit een warm vlees of vegetarische hoofdgerecht of een koud hoofdgerecht met vis. KLM geeft aan dat er altijd een vlees, vis of vegetarisch gerecht aan boord is. Ik had de mogelijkheid zowel het warme vegetarische gerecht als ook het koude visgerecht te proeven. Het warme vegetarische gerecht was zeer smaakvol en de portie is goed. Het wordt geserveerd in een donkerblauw plastic bakje.
Aangezien er nog hoofdgerechten over waren, wilde ik het visgerecht ook proberen. Deze was wat machtiger omdat het een aardappelsalade met zalm is. De mayonaise die gebruikt is in de salade is mijns inziens wat overheersend qua smaak en had iets milder mogen zijn. Ook hier was de portie gelijk aan het andere hoofdgerecht.
Mijn buurman wilde graag nog een keer het warme vegetarische hoofdgerecht ontvangen. Hier ging iets mis, hij ontving het warme kip tom kha kai gerecht. Daar hieronder dus ook een foto van:
Als voorgerecht serveert KLM op deze vlucht naar New York een salade met kip aan. Het zag er prima uit, maar deze maaltijd sloeg ik als vegetariër over. Ik begrijp dat het logistiek ingewikkelder is, maar als ze de kip er apart bij doen, kunnen bijvoorbeeld ook vegetarische reizigers de salade eten. Op het plateau staat nog een klein bakje met druiven, geitenkaas en blauwe schimmelkaas. Ook erg lekker.
Bij de maaltijden is er keuze uit verschillende dranken. Deze staan ook op het menu vermeld. Ik koos voor de Cape Wine Chenin Blanc die goed bij het hoofdgerecht past.
Nadat de maaltijd wordt het plateau opgeruimd. Niet veel later wordt er een nagerecht geserveerd. IJs met een typisch Nederlandse snack, namelijk stroopwafel. Het was nog best koud, dus moest even ontdooien. Samen met een kopje koffie smaakt het heerlijk.
Hierna is er nog een mogelijkheid om drankjes te bestellen. Zo kun je bijvoorbeeld de speciaal voor Premium Comfort ontwikkelde Bols Espresso Martini bestellen.
Positief zijn allereerst de goede en vullende maaltijden. Ze worden geserveerd op een ander plateau dan in de World Business Class en Economy Class. Het plateau is dubbel zo groot als in Economy Class en voorzien van een blauwige kleur. Deze kleur zie je ook terug in de bakjes waarin het eten wordt geserveerd. De bakjes worden afgesloten geserveerd met een papieren of plastic deksel, voorzien van patroon dat ook op verschillende producten in deze cabine terugkomt, waaronder het menu en de amenity kit. Het patroon is een verwijzing naar het Nederlandse landschap.
Wat zeker ook bijdraagt aan een meer premium gevoel is het gebruik van echt metaal bestek en glazen. Helaas wordt alleen de koffie geserveerd in een kartonnen bekertje. Ik kan me voorstellen dat ze niet hetzelfde servies als in de WBC kunnen gebruiken. Maar het verschil tussen glaswerk voor wijn en frisdrank en een kartonenbekertje voor koffie, thee en sterke drank is wel erg groot. Ik hoop dat KLM hierin nog een positieve ontwikkeling doormaakt.
Tussen de maaltijdrondes in kun je uit een van de galleys nog wat snacks pakken uit de snackbox die er staat. Er zijn verschillende keuzes. Denk aan stroopwafels, zoute koekjes en mueslirepen. Dit aanbod is hetzelfde als in Economy.
Ongeveer anderhalf uur voordat we landen op het vliegveld van New York JFK wordt een laatste maaltijd geserveerd. Het is een vegetarische salade met amandelen, rode biet en gele tomaatjes. De salade wordt geserveerd met warme falafel in zoete paprika compote. Ook is gedacht aan een dessert, namelijk een warme pastel de nata. Hierna is er nog een koffie- en theeronde en dan wordt langzaamaan de daling ingezet.
Wifi in de 787 Dreamliner van KLM
Waar ik helaas niet positief over kan zijn in deze review over de KLM Premium Comfort in de 787 Dreamliner is de WiFi. WiFi is aanwezig en met de installatie van enkele extra accespoints is de verbinding nog niet heel veel beter geworden. Met mijn telefoon werkte het redelijk. Maar connectie maken met mijn laptop was onmogelijk. Medewerkers hebben geprobeerd mij te helpen, maar dat mocht niet baten.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
Dennis Duijzings zegt
Enige maanden geleden tickets in deze klasse naar Vancouver geboekt voor vertrek 26 augustus 2023. Kijk gisteren in de reis app en zie dat de reeds betaalde boeking er zomaar is uitgegooid. Na gebeld te hebben met KLM (ook dit is al een avontuur) wordt er doodleuk medegedeeld, dat we gedown grade zijn. We mogen wel annuleren. Upgraden kan alleen tegen betaling. Ik vind het een grote schande van onze nationale trots, dat ik hier zelf achter moet komen. Dat dit zonder enige vorm van communicatie wordt gedaan. En dat ik achteraf een claim kan indienen, omdat we niet hebben gekregen, wat we hebben geboekt. In de app staan nu 4 stoelen in de economy class, als ik een upgrade wil naar premium class, dan moeten we € 270 per ticket bijbetalen. Te schandalig voor woorden. Dit is de laatste keer, dat ik met KLM heb gevlogen.