Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een paar maanden geleden had Flying Blue Koeweit als bestemming in de Promo Awards. Voor slechts 25.000 miles boekte ik een enkele reis in business class op de Airbus A330 van KLM.
Ongeveer 3 uur voor vertrek kwam ik aan op Schiphol. Ik meldde me bij de business class check-in balie waar ik keurig werd ingecheckt voor mijn vlucht. Na de security- en paspoortcontrole was ik al snel airside en begaf ik me naar de KLM Crown Lounge. Deze lounge is veel groter dan de andere lounges op Schiphol. Ik vond alleen het aanbod aan eten wat magertjes. De Crown Lounge biedt verder prima plekken om rustig te werken.
Momenteel wordt deze lounge trouwens verbouwd waardoor een gedeelte niet toegankelijk is voor passagiers. Meer hierover lees je in dit artikel. Ongeveer 50 minuten voor vertrek zag ik dat mijn vlucht klaar was om te boarden en begaf ik me naar de gate.
Boarding
Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A330-300. Dit type toestel heeft 30 zitplaatsen in de World Business Class (WBC) in een 2-2-2 opstelling, 40 in economy comfort en 222 in economy class. In november start KLM echter met de ombouw van de A330 vloot naar de nieuwe WBC. We schreven hier al eerder over in dit artikel.
Doordat de stoelen zijn opgesteld in een 2-2-2 opstelling, bieden deze weinig privacy. Ik ben zelf daarom meer een liefhebber van het reverse herringbone model. Bij het maken van mijn reservering had ik al voor stoel 1A gekozen omdat deze naar mijn mening de meeste beenruimte biedt en ik had geen ongelijk.
De business class zat redelijk vol. Even later werd er gevraagd wat ik wilde drinken voor het opstijgen. Ik kon kiezen uit water of champagne.
De piloot meldde ondertussen dat we op tijd konden vertrekken en dat de vluchttijd een goede vijf uur zou bedragen. Na Koeweit zou het toestel doorvliegen naar Bahrein. Ook werden de amenity kits uitgedeeld. De inhoud was niet echt anders dan dat ik bij andere maatschappijen in business class heb gezien: een oogmasker, vliegtuigsokken, een tandenborstel en een kam.
Service aan boord
Even later waren we helemaal klaar voor vertrek en taxieden we naar de startbaan. We waren dit keer op tijd vertrokken van Schiphol. Ongeveer een half uur na het opstijgen werden er warme doekjes uitgedeeld en werd er een tweede drankronde gedaan waarbij ik kon kiezen uit nootjes of kaas. Ik ben een echte kaasliefhebber en kon daarom deze Nederlandse delicatesse niet overslaan.
Ook werden de menukaarten uitgedeeld, eentje voor het dineren en eentje voor de drank. Er werd me alleen gevraagd wat ik wilde eten als hoofdmaaltijd. Het voorgerecht en het dessert waren allemaal hetzelfde.
Onder het genot van een champagne besloot ik het allemaal maar eens rustig te bestuderen. De crew kwam later weer langs om te vragen of alles naar wens was en om de bestelling op te nemen. Diverse keren tijdens deze vlucht werd ik keurig bij naam genoemd, wat zeker erg netjes is. Als hoofdgerecht besloot ik te gaan voor de gebakken schelvisfilet met kokos-anijsjus en pompoenpuree met groene asperges.
Het duurde daarna niet lang voordat mijn tafel werd gedekt. Er werd keurig gevraagd of ik nog meer champagne wilde of dat ik wilde overschakelen op een van de lekkere wijnen. De stewardess liet weten dat er keuze was uit verschillende soorten wijnen waaronder de Montes Alpha Carmenère wijn uit Chili en dat wilde ik wel eens proberen. Even later zat ik al aan het voorgerecht dat bestond uit gazpacho, gerookte rundertartaar en baharatcrème met ui, quinoasalade en een salade van asparges met zeewier. Daarbij werd ook brood aangeboden waarbij ik werd gevraagd of ik liever boter of olijfolie wenste.
De gaspacho smaakte heerlijk en ook de rest was zeker niet slecht. Na het voorgerecht werd ik nogmaals gevraagd of ik wat wilde drinken voor de hoofdmaaltijd. De Chileense wijn smaakte zeer goed dus daar zeg ik graag ja tegen.
Even later werd me gevraagd of ik al klaar was voor het hoofdgerecht. Trouwens mijn complimenten voor de vriendelijke crew. Regelmatig werd me gevraagd of alles naar wens was en of ik nog iets wenste. Dat viel me niks tegen voor een Europese maatschappij.
De hoeveelheid van het hoofdgerecht vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen. De kwaliteit van het eten vond ik wel weer goed. Als dessert kreeg ik een kaasplateau met Reypenaar en Moulin Bleu geitenkaas. Combineer dit met de Chileense Montes Alpha Carmenère wijn en mijn dessert is perfect!
Na het dessert werd alles keurig afgeruimd en besloot ik de stoel in een wat comfortabelere positie te zetten. De stoelbediening bevindt zich aan de linkerkant. Over het algemeen vond ik de stoel goed zitten. Voor iedereen is er wel een comfortabele positie te vinden.
Later werd gevraagd of ik nog iets wilde drinken. Ik vroeg of er whisky aan boord was waarop volmondig ‘ja, natuurlijk meneer de Boer’ op werd geantwoord. Ook besloot ik om nog een koffie te nemen.
Voorin het vliegtuig bevinden zich toiletten waar alleen business class passagiers toegang tot hebben. Je hebt dan gelukkig geen lange rijen zoals bij de toiletten in economy class.
Na ongeveer een half uurtje kwam de crew weer langs. Dit keer met de vraag of ik nog een broodje kroket wenste voor de landing. Natuurlijk zei ik geen nee tegen deze Nederlandse snack.
Onder het genot van nog maar een champagne besloot ik het in-flightentertainment eens door te nemen. Er was een ruime keuze uit films, muziek en ander entertainment om je te vermaken tijdens een lange vlucht.
Terwijl ik wat zat te zappen kwam de crew weer langs. Dit keer met de vraag of ik een huisje wilde voor de verzameling. Daar zeg ik als avgeek natuurlijk geen nee tegen besloot huisje nummer 41 te nemen.
Het duurde niet lang en de landing werd ingezet naar Koeweit. Doordat het onbewolkt weer was werd ik nog getrakteerd op een uitzicht boven Koeweit-Stad.
Voor mij was dit het einde van de vlucht, andere passagiers bleven aan boord om door te vliegen naar Bahrein. Ik bedankte de crew voor deze comfortabele vlucht en verliet het toestel. Met de bus werden we naar de terminal gebracht.
Conclusie
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over het KLM World Business Class product. Ik vind dit in verhouding tot economy class een zeer grote meerwaarde hebben. Dit komt natuurlijk ook omdat KLM (nog) geen Premium Economy class heeft en direct overspringt van Economy Comfort naar business class. Voor een Europese maatschappij vind ik KLM goed uit de bus komen. Maar als we het gehele product vergelijken met maatschappijen uit het Midden-Oosten, kan KLM nog veel verbeteren. Zoals ik al eerder aangaf geef ik een grote voorkeur aan de reverse herringbone opstelling. Stoelen bij het gangpad zijn dan bedoeld voor mensen die alleen reizen en stoelen in het midden zijn prima om samen te reizen. De zeer vriendelijke service aan boord van deze vlucht en de overheerlijke maaltijden en dranken maakten echter veel goed waardoor ik positief denk over KLM.
Denzi zegt
De enige vraag is: Waarom naar KWI in de oude A330? Ik heb deze vlucht vaak genoeg gedaan, maar nooit voor leisure doeleinden ;). Was er geen promo award in de nieuwe WBC ergens heen?
Goffe de Boer zegt
Op dat moment zat Johannesburg ook in de Promo Awards en op die route werd een nieuwe WBC ingezet. Bij speelden meerdere zaken een rol, zoals de bestemming. Ik was nog nooit ik Koewiet geweest en al wel in Johannesburg. Daarnaast kan ik de nieuwe WBC in de toekomst nog genoeg vliegen;).