Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor vluchten binnen Europa is het Business Class aanbod sober te noemen. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen, maar daarvoor moet je wel goed zoeken. De Airbus A321neo van ITA is er eentje van. Deze zomer vlogen we met ITA in Business Class van Amsterdam naar Rome. Check deze uitgebreide review met ons oordeel over deze full-flat Business Class stoel in de A321neo van ITA.
Europese Business Class vluchten
Een groot deel van de passagiersvluchten blijft binnen Europa. Deze zogenaamde intra-Europese lijnvluchten worden doorgaan uitgevoerd met narrowbody toestelllen. Deze kisten beschikken vaak enkel over een Economy Class cabine. De legacy carriers bieden op korte vluchten vaak nog wel een Business Class product, maar dat is niet te vergelijken met wat je op langere vluchten mag verwachten.
KLM heeft met Europe Business Class in de Boeing 737 en Embraer kisten bijvoorbeeld exact dezelfde stoelen als in Economy Class. Wel is er in het geval van de 737 een vrije middenstoel voor meer privacy en comfort. En de beenruimte is iets beter. In de Embraer is er zelfs geen vrije stoel. Qua hard product dus weinig wat echt de moeite waard is. De maaltijdservice is wel een stuk beter dan Economy.
Benieuwd naar onze ervaringen met de KLM Europe Business Class? Check dan de review van de vlucht van Amsterdam naar Helsinki in de Boeing 737-800. Of kijk het filmpje van de KLM Europe Business Class vlucht in de Embraer 175.
Voor andere grote airlines is het aanbod overigens weinig anders. En dat geeft ook meteen de reden waarom er geen prikkel is voor de maatschappijen om dat te veranderen. Toch zijn er ook uitzonderingen. Zo biedt ITA op haar nieuwe Airbus A321neo drie volledige reisklasses. Naast Economy is er ook Premium Economy én Business Class. Ook op korte vluchten binnen Europa dus.
In deze review ga ik verder in op mijn ervaring met ITA Business Class vlucht van Amsterdam (AMS) naar Rome-Fiumicino (FCO) in de Airbus A321neo.
Boeking met miles via KLM
Het aanschaffen van de vliegtickets deed ik bij KLM met Flying Blue miles. De boeking omvat de vlucht van Amsterdam (AMS) naar Rome-Fiumicino (FCO) en daarna door naar Tunis-Carthage (TUN). De retourvluchten zijn uiteraard in omgekeerde volgorde. Hieronder het reisschema. Ik betaalde hiervoor (een forse) 70.000 miles en € 135 aan belastingen en toeslagen. Dit is relatief veel, maar de tickets los boeken kostte nog een stuk meer.
Route | Vluchtnummer | Toestel |
Amsterdam-Rome | AZ107 | Airbus A321neo |
Rome-Tunis | AZ866 | Airbus A320 |
Tunis-Rome | AZ863 | Airbus A320 |
Rome-Amsterdam | AZ110 | Airbus A320neo |
Check-in en Lounge bezoek
Na een prima verblijf bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport in Hoofddorp pakken we de trein naar het vliegveld. Ideaal, want vanuit Hoofddorp is het maar 5 minuten met de trein naar Schiphol. En het station is maar een paar minuten wandelen vanaf het hotel.
Bij aankomst op Schiphol gaan we direct naar de KLM Business Class check-in desks. Bij de desk vertelt de ground crew ons echter dat sinds een tijdje de ITA Business Class check-in niet meer bij KLM is. We worden doorverwezen naar Vertrekhal 1A, een stukje lopen dus.
Eenmaal in Vertrekhal 1A zijn we via de Business Class rij direct aan de beurt. De check-in is snel en efficiënt. Voor we het weten krijgen we de instapkaarten overhandigd en kunnen we naar de Security check. Ook dit gaat vlot en we staan dan ook in no time airside.
ITA biedt op dit moment nog de KLM Crown Lounge aan als optie voor Business Class passagier. Of dat gaat veranderen zodra ITA onderdeel is van Lufthansa is nog niet bekend. Overigens bezochten we zelf de non-Schengen Privium Lounge in plaats van KLM Crown Lounge 25.
Een InsideLook van de KLM Crown Lounge 25 lees je hier. En alles over onze ervaringen met de non-Schengen Privium ClubLounge West (Lounge 43) lees je hier.
Boarding bij Gate C9
Onze ITA vlucht AZ107 naar Rome vertrekt om 11.55 uur en boarding is vandaag bij Gate C9. Eenmaal aangekomen bij de gate treffen we een klassieke situatie op Schiphol. Een chaotisch geheel met allerlei rijen die al gevormd zijn voordat boarding überhaupt is gestart. De ground crew lijkt ook weinig moeite te steken in een georganiseerd boarding proces. Hierdoor lijkt het ook allemaal wat langer te duren.
Uiteindelijk lukt het om via Zone 1 in te stappen. Na zone 1 volgen alle andere passagiers. Boarding zou starten om 11.15 uur, maar dit werd 11.38 uur. Het vliegtuig was namelijk te laat binnen door een vertraging van 40 minuten in Rome.
Eenmaal aan boord staat er een flesje water klaar en krijgen we een welkomstdrankje aangeboden. De veiligheidsvideo is trouwens wel erg leuk, deze is volledig in het thema van de Olympische Spelen!
ITA Airbus A321neo
We vliegen vandaag dus met de gloednieuwe Airbus A321neo van ITA. ITA ontving de EI-HXC eind maart dit jaar. In totaal heeft de Italiaanse maatschappij er op dit moment 6 in dienst. Dit is het nieuwste vliegtuig in de vloot, gemiddeld zijn deze vliegtuigen nog geen jaar oud.
Ken je ons YouTube-kanaal al? Van deze review in Business Class van ITA tussen Amsterdam en Rome in de Airbus A321neo we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
De A321neo beschikt over 3 volledige reisklasses. Naast Economy Class en Business Class is er ook een Premium Economy product. De in totaal 165 stoelen zijn als volgt verdeeld: 141 Economy, 12 Premium en de resterende 12 zijn Business Class. Business Class is geconfigureerd in 1-1, bij Premium Economy is dat 2-2. Economy Class kent de reguliere 3-3 indeling. Alle stoelen zijn tevens voorzien van een Inflight Entertainment Systeem.
Reisklasse | Economy Class | Premium Economy Class | Business Class |
Aantal stoelen | 141 | 12 | 12 |
Aantal rijen | 23 | 3 | 6 |
Configuratie | 3-3 | 2-2 | 1-1 |
Afmeting 4k IFE scherm | 13.3 inch | 15.6 inch | 17 inch |
Opladen | USB A/C | Idem | USB A/C + stopcontact |
Service | Snack | Maaltijd | Maaltijd |
Pitch | 30-32 inch | 40 inch |
|
Recline | 5 inch | 7 inch | Full flat 180 |
ITA Business Class cabine in de A321neo
De Business Class cabine van ITA ziet er in de A321neo netjes uit met de stijlvolle witte, blauwe en grijze tinten. De blauwe cabineverlichting maakt het nog een stukje sfeervoller.
De Business Class cabine is van fabrikant Stelia Opera. De stoel staat wat gedraaid richting het raam. Dat is wel even wennen.
Direct links van de stoel stoel zijn de bedieningsknoppen voor de stoel, afstandbediening voor het IFE en een leeslampje te vinden. Daarnaast een paneel dat je kunt indrukken, waarna er nog wat opbergruimte verschijnt. Onder het paneel zijn USB-A en USB-C poorten te vinden.
Er is zowel een vaste tafel als een inklapbare. Het inklapbare tafeltje werkt wat stroef, maar heeft wel een mooi grote oppervlakte. Ideaal om te werken. Aan de zijkant van de vaste tafel is een stopcontact te vinden. Deze is echter wat onhandig te bereiken als de tafel is uitgeklapt.
Tegenover de stoel is een laag bankje dat zelfs als zitplek zou kunnen dienen. Dit is trouwens enkel het geval bij de eerste rij, bij de resterende rijen is dat namelijk niet zo. Als je de mogelijkheid hebt is het dus slim om een stoel op deze rij te selecteren.
Het IFE scherm heeft dus een afmeting van 17 inch. Het 4K scherm is helder en scherp. Boven het scherm is een klein afdakje, waardoor je minder last hebt van reflectie. De IFE content is ook zeker goed en doet absoluut niet onder voor andere maatschappijen op long haul. Zo heb je toegang tot bijvoorbeeld de nieuwste films en series. Enige minpunt is dat we geen hoofdtelefoons werden uitgedeeld. Gelukkig is het ook mogelijk om via Bluetooth met bijvoorbeeld AirPods te verbinden.
Service en maaltijden aan boord
Op deze vlucht van zo’n 2,5 uur wordt ook een maaltijdservice aangeboden in Business Class. Voor een Italiaanse maatschappij had ik hoge verwachtingen, maar dat viel helaas wat tegen. Op het menu stond een trio van sandwiches met kalkoen, tonijn en gegrilde groentes. Dit werd geserveerd met een groene salade met olijven en olijfolie. Als dessert is er een Italiaanse cannelloni gevuld met room. De maaltijd ziet er netjes uit, maar smaakt niet heel bijzonder. Voor het drinken is wel een redelijke ruime keuze. Helaas is de witte wijn lauw, waardoor deze niet smaakt.
Mijn medereiziger heeft vooraf een vegetarische optie besteld, die ook niet echt aan de Italiaanse standaard voldoet.
De service en aandacht in de ITA Business Class heb ik wel als positief ervaren.
Wat betreft het aanbod en de kwaliteit van het eten en drinken aan boord had ik toch wel een hogere verwachting. Er is ook geen keuze, al kan ik dat nog wel begrijpen op deze relatief korte vlucht. Hier laat ITA, ondanks het goede harde product, dan toch wel wat steken vallen. Maar misschien ben ik ook wel veeleisender door de stoel? Ik denk het niet. Inmiddels heb ik best vaak met KLM in Europe Business Class gevlogen en daar vind ik de maaltijden toch zeker beter.
ITA Business Class comfort in de A321neo
In deze review van het ITA Business Class product in de Airbus A321neo zal ik ook mijn oordeel over het comfort van de cabine geven. Zoals ik al eerder heb aangegeven is het harde product dat ITA biedt op intra-Europese vluchten superieur ten opzichte van concurrentie. Er zijn weinig airlines die een lie-flat stoel bieden met zoveel ruimte op korte vluchten.
Ook het IFE is goed, waardoor je jezelf niet hoeft te vervelen tijdens de vlucht. Het is dan wel weer jammer dat er geen hoofdtelefoons uitgedeeld worden.
Als je de gelegenheid hebt dan is het zeker aan te raden om een stoel op de voorste rij te selecteren. Deze stoelen hebben nog meer ruimte en het comfort is dus ook beter. Het gaat om stoel 1A of 1F.
Wat me verder opviel is dat de cabine al wel wat gebruikerssporen laat zien. En dat terwijl het toestel nog maar 4 maanden oud is ten tijde van de vlucht. Die gebreken zijn deels provisorisch opgelost met plakband, wat er een beetje knullig uitziet.
Voorin het toestel is het toilet gereserveerd voor Business Class passagiers. Hierdoor hoef je vrijwel nooit te wachten om gebruik te maken van het toilet. De inrichting of de faciliteiten is trouwens hetzelfde als in Economy Class.
Tot slot hebben alle passagiers toegang tot verschillende WiFi-pakketten. Voor Business Class of Premium Economy passagiers is er echter geen korting of kosteloos gebruik. De verbinding voor het versturen van berichten is wel gratis. Een Wifi Pass voor 2 uur kost iets minder dan € 10. Wil je dit de gehele vlucht dan betaal je iets meer. De kosten zijn dan namelijk € 23. De prijzen worden gek genoeg in Amerikaanse dollar weergegeven.
Aankomst Rome-Fiumicino
Na een prima vlucht met ITA komen we 25 minuten na schema aan op de luchthaven van Rome-Fiumicino. We krijgen nog een Italiaans chocolaatje mee voor onderweg. Als Business Class passagier op de eerste rij kan ik natuurlijk als eerste uitstappen. Na een vriendelijk gedag van de crew vervolgen we onze weg naar het terminal gebouw. Het was een mooie ervaring met ITA deze keer!
Bron foto’s review ITA Business Class Airbus A321neo: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie