Review: Etihad Airways A340 Business Class Cairo-Abu Dhabi7 min leestijd

Etihad, airbus, a340, review, cairo, abu dhabi

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De eerste vlucht van mijn award boeking was met Etihad Airways in business class op een A340 van Cairo naar Abu Dhabi. Etihad is een van mijn favoriete luchtvaartmaatschappijen en dat kon ik ook tijdens deze vlucht weer goed merken.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een reis op frequent flyer miles die ik in mei 2016 heb gemaakt. Wil je weten hoe ik precies mijn vluchten heb geboekt? Lees dan hier de trip introductie van deze reis.

Inchecken

Omstreeks 11:00 verliet ik het Novotel Cairo Airport (klik) waar ik twee nachten had doorgebracht. Dit hotel bevindt zich bij terminal 1 waar ook mijn vlucht met Etihad zou vertrekken. Cairo Airport bestaat uit 3 terminals die allemaal worden bediend door een monorail. Terminal 3 is in 2009 in gebruik genomen en is veel moderner dan terminal 1. Hier kwam ik aan met Aegean Airlines vanuit Athene. Sinds september 2016 is ook terminal 2 weer geopend. Deze terminal is namelijk helemaal gerenoveerd en huisvest o.a. Egypt Air. Terminal 1 is de oudste van de 3 en ziet er helaas wat minder modern en comfortabel uit. Buiten stond een lange rij met reizigers en iedereen stond druk door elkaar heen te praten. Je komt alleen het gebouw binnen met een geldige boarding pass of e-ticket. Ook wordt streng gecontroleerd op de bagage.

cairo airport, terminal 1, Etihad airways
Een drukte van passagiers om het gebouw binnen te komen.

Eenmaal binnen heerste er een oase van rust bij de check-in desk van Etihad Airways. Toen de agent in de computer zag wat voor een award ticket ik in elkaar had geknutseld, vroeg hij me wat nu eigenlijk mijn bestemming is. Ik wou namelijk heel graag Dubai bezoeken en tegelijkertijd met Etihad vliegen. Cairo-Abu Dhabi en dan verder van Dubai naar Hong Kong was niet mogelijk bij het maken van de reservering, omdat mijn reis dan opgebroken was. Daarom heb ik Cairo-Abu Dhabi-Doha-Dubai-Hong Kong geboekt. Tja, als je wat wilt kun je het voor elkaar krijgen, maar ik heb dit meerdere malen moeten uitleggen bij het inchecken tijdens deze award reis. De gate agent kon mij inchecken tot Doha.

Lounge

Vervolgens ging ik richting veiligheidscontrole om daarna de lounge op te zoeken. Deze lounge was niks speciaals en was waarschijnlijk de slechtste lounge die ik ooit gezien heb. Ik zal je de foto’s besparen… De ruimte bestond eigenlijk uit een simpele bar waar je koffie, thee en sterke drank kon krijgen, een klein buffetje en een aantal oude stoelen en banken. Ik heb hier eigenlijk niet veel tijd doorgebracht en ging snel richting gate om als een van de eersten aan boord te kunnen gaan. Teleurstellend zag ik dat we met de bus naar het vliegtuig zouden worden gebracht. Vooral als business class passagier heb ik hier een hekel aan, omdat je tegelijkertijd met Economy passagiers aan boord gaat. Ook kan het wachten in de bus soms erg lang duren. Bovendien was er niet eens airconditioning aanwezig in de bus. Ik was blij toen we eindelijk aankwamen bij de Airbus A340.

Etihad airways, A340, Cairo, Abu Dhabi
Eindelijk aangekomen bij het toestel.

Stoel

Deze vlucht naar Abu Dhabi werd uitgevoerd door een Airbus A340-600. Dit toestel heeft 276 standaard stoelen in Coral Economy, 32 flat bed seats in Pearl Business Class en 8 gesloten suites in Diamond First Class. Ik had stoel 6A, een plaats aan het raam met veel privacy.

Etihad, business class, a340
Stoel 6A in de Etihad Pearl Business Class.

Op de stoel vond ik een kussen. Ook trof ik een deken, een koptelefoon en een flesje water aan. De stoel zit erg comfortabel en biedt veel beenruimte.

Etihad, a340, business class
Mijn stoel voor de komende 3 uur.

Service

Doordat ik niet als een van de eersten aan boord gekomen was, duurde het niet lang voordat we zouden vertrekken. De crew kwam langs met warme doekjes en dat stelde ik zeer op prijs. Ik moest nog steeds bijkomen van het chaotische boarding proces en het was buiten zeker boven de 35 graden dus het zweet stond op m’n voorhoofd.

etihad, business class, a340, Cairo
Warm doekje om me wat op te frissen.

Daarna werd ook een drankronde gedaan. Helaas was er nog geen champagne beschikbaar. Dat is vaak zo in Islamitische landen voor het opstijgen. Etihad schenkt gelukkig wel alcohol in de lucht. Sommige maatschappijen zoals Saudi schenken helemaal geen alcohol en Oman Air doet het alleen op internationale vluchten (klik). Ik ging dan maar voor een jus d’ orange.

Etihad, a340, jus d'orange, cairo, business class
Geen alcohol voor het opstijgen. Dan maar een jus d’ orange.

Niet heelveel later werd het toestel klaargemaakt voor vertrek en kwam de crew langs voor een laatste check. We taxieden naar de startbaan en voor ik het wist lieten we het bloedhete Cairo achter ons. Het was buiten onbewolkt en de komende drie uur zouden we bijna alleen maar over woestijn vliegen. Ik zette de stoel in een wat comfortabelere positie met behulp van de stoelbediening.

Etihad, a340, business class, stoelbediening
Stoelbediening van de A340 Pearl Business Class stoelen.

Even later kwam de crew langs met de menukaarten. Eerst werd gevraagd wat ik wilde drinken voor het eten om vervolgens het menu door te nemen. Bij Etihad kan je trouwens kiezen op welk moment van de vlucht je wilt gaan eten, wat ik zeer op prijs stel. Tijdens elk gesprek met een crewlid werd ik keurig bij naam aangesproken. Ze gingen zelfs op de knieën! Een hele andere service vergeleken low-cost maatschappijen dacht ik toen. Even later werd er een champagne met warme nootjes geserveerd.

Etihad, nootjes, champagne, service
Champagne met warme nootjes.

Na ongeveer een half uurtje lekker onder uit gezeten te hebben met een glaasje bubbels in m’n hand, kwam de crew langs met het voorgerecht. Ik had voor een Arabische Messe gekozen en deze smaakte heerlijk! Ook de olijfolie was zeer aangenaam. Bij het zien  van de foto’s krijg ik eigenlijk alweer zin om met Etihad te vliegen.

voorgerecht, business class, arabische messe, etihad
Arabische Messe als voorgerecht

Ook het hoofdgerecht was prima in orde. De crew kwam regelmatig langs om te vragen of ik nog iets wilde drinken. Er was keuze uit verschillende soorten wijn en champagne.

business class, a340, hoofdgerecht, Etihad
Hoofdgerecht aan boord van Etihad Airways in Pearl Business Class

Als laatste werd het dessert geserveerd. Hier had ik gekozen voor een lekkere chocoladetoetje en ook dit smaakte verrukkelijk, zeker in combinatie met nog een champagne.

champagne, dessert, Etihad, a340, business class
Dessert met nog een champagne.

Na genoeg gegeten te hebben zette ik de stoel in de ligstand en probeerde ik nog wat te slapen. Het duurde ten slotte nog anderhalf uur voordat we zouden aankomen in Abu Dhabi. Door het heldere weer kon ik mooi naar buiten kijken. We vlogen boven de woestijn van Saudi-Arabië.

woestijn, Saudi Arabië, Etihad
Vliegen boven Saudi Arabië.

Ongeveer een half uur voor de landing kwam de crew weer langs. Er werd gevraagd of ik een aangename vlucht had gehad met Etihad Airways waarop positief antwoordde. Ook werden er fast-track security kaarten uitgedeeld om snel langs de veiligheidscontrole te kunnen gaan.

fast-track, Etihad, business class, Abu Dhabi
Fast-track security kaart voor business class passagiers.

Na de landing bedankte ik vriendelijk de crew voor deze aangename vlucht en verliet het toestel. Buiten was het nog warmer dan in Cairo, maar liefst 40 graden!

Conclusie

Wat een geweldige ervaring om met Etihad Airways in business class te vliegen. Etihad blijft een van mijn favoriete maatschappijen. Er wordt echt aan alles gedacht om de passagier een leuke vliegervaring te geven. Daar kunnen sommige Europese maatschappijen echt niet tegenop. De A340 toestellen bieden een prima business class met veel beenruimte en privacy. Helaas verliep het boarding proces voor deze vlucht wat chaotisch. Ook de lounge op terminal 1 van Cairo Airport is niet een van de beste. Mijn Etihad ervaring begon deze keer eigenlijk echt in het vliegtuig.

Overzicht

Publicatie Datum

21 December 2017

Voordelen

- Uitstekende service
- Goede catering
- Comfortabele stoel
- Vriendelijke crew

Nadelen

- Slechte lounge in Cairo
- Bus boarding

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value4

Algemene Waardering

Conclusie

Etihad Airways biedt een prima business class product aan op de A340. Stoel en service zijn prima in orde. Zeker de mogelijkheid dat je op elk moment van de vlucht je maaltijd kan laten serveren vind ik een uitstekende service. Ik hoop in de toekomst nog veel met Etihad te vliegen.

7 min leestijd">
4.4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *