Review: Oman Air business class op een Embrear

Business class, Embrear, Oman Air

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een geweldig verblijf in het Hilton Salalah Resort, waarvan je hier een review kan lezen, nam ik een taxi naar de luchthaven. Voor slechts $ 14 en 6.000 Etihad Guest miles had ik een award vlucht met Oman air in business class geboekt van Salalah naar Muscat.

Oman Air is een viersterrenmaatschappij uit de golfstaten en heeft haar thuisbasis in Muscat. De maatschappij vliegt naar meerdere Europese bestemmingen, maar niet op Amsterdam. De luchthaven van Salalah is niet heel groot maar oogt wel erg modern. Er zijn niet veel maatschappijen die op deze luchthaven vliegen. Naast de route naar Muscat opereert Oman Air ook een vlucht naar Dubai. Daarnaast biedt Qatar Airways een vlucht aan naar Doha. Voor de rest zijn er nog een aantal chartermaatschappijen die toeristen rechtstreeks vanuit Italië en Polen naar Salalah overvliegen.

Check-in en Lounge

Bij de business class check-in van Oman Air was ik direct aan de beurt. Er werd me verteld dat er twee lounges zijn op de luchthaven, namelijk de Oman Air Lounge en de Plaza Premium Lounge. Ik had gratis toegang tot de Oman Air Lounge omdat ik business class vloog. Gewapend met mijn paspoort en boarding pass met uitnodiging voor de lounge, ging ik door de security om me vervolgens naar de lounge te begeven. Deze bevond zich bijna aan het einde van de gang, direct aan mijn gate 3B. Ik had nog ongeveer 1 uur om in de lounge door te brengen. Net als de luchthaven ziet de lounge er ook modern uit. Aan de linkerkant bevindt zich het buffetgedeelte waar je naast lekkere snacks ook warme gerechten kunt verkrijgen. Het aanbod vond ik ontzettend meevallen. Zeker in vergelijking met de Majan Lounge in Muscat waar ik op de heenreis toegang tot had.

Oman Air Lounge, Salalah
De Oman Air Lounge in Salalah biedt een prima service voor korte vluchten.

Er wordt echter geen alcohol geschonken in deze lounge. Aan de rechterkant bevinden zich een aantal ligstoelen en een computerhoek. Er zijn zelfs massagestoelen aanwezig in deze lounge. Alle zitplaatsen zijn keurig voorzien van stopcontacten. Na ongeveer een uur was het tijd om te boarden voor mijn vlucht naar Muscat.

Boarding

Eigenlijk zou deze vlucht worden uitgevoerd door een Boeing 737-800, maar toen ik het toestel binnenliep zag ik dat deze was vervangen door een Embrear 175. Dit toestel heeft 11 zitplaatsen in business class in een 1-2 configuratie en 60 in economy in een 2-2 configuratie. Ik had stoel 3A, een raamstoel direct aan het gangpad.

Business Class, Oman Air, Embrear
Stoel 3A

De stoelen bieden veel beenruimte voor een korte vlucht, zeker voor iemand van 1,87 m zoals ik. Mijn tas paste niet in het bagagevak boven mijn stoel. Toen ik wilde gaan zitten werd direct aangeboden om mijn tas ergens anders op te bergen. Vervolgens werd een warm doekje aangeboden. Op het aanbod wat ik wilde drinken voor het opstijgen kon ik kiezen uit water of een sap. Er wordt geen alcohol geschonken op binnenlandse vluchten van Oman Air.

Drankje, Opstijgen, business class
Een drankje voor het opstijgen

De vlucht

Daarna duurde het niet lang en we taxieden al naar de startbaan. We waren op tijd vertrokken. De vluchtduur zou ongeveer 1 uur en 30 minuten bedragen. De crew kwam daarom al snel langs om te vragen wat we wilden eten. Ik kon kiezen uit een vlees- of kipgerecht. Ik ben een echte vleesliefhebber dus die keuze was niet zo moeilijk. Dit werd geserveerd met wat vruchten, een toetje en een jus d’orange.

Vleesgerecht, Oman Air, Business Class
Vleesgerecht

Onder het genot van een mooie zonsondergang genoot ik van deze heerlijke maaltijd. Daarna besloot ik het in-flightentertainment eens door te nemen. Er was voldoende keuze uit films en muziek zodat ik me zeker niet hoefde te vervelen. Voordat ik er erg in had werd de landing ingezet naar Muscat. Op het moment dat ik het toestel binnenliep kon ik door de drukte eigenlijk geen fatsoenlijke foto’s maken van het interieur. Toen we geland waren mocht ik van de crew gelukkig nog rustig een paar foto’s maken nadat alle passagiers het toestel hadden verlaten. Ik bedankte de crew voor de vriendelijke service en verliet daarna ook zelf het toestel. Vervolgens werden we met de bus naar de terminal gebracht.

Conclusie

Ik had een aangename vlucht met Oman Air. De lounge in Salalah heeft prima faciliteiten, zeker voor zulke korte vluchten. De comfortabele stoelen aan boord van de Embrear 175 bieden veel beenruimte en de crew is uiterst vriendelijk. Het eten aan boord is van goede kwaliteit. Echter wordt er geen alcohol geschonken op vluchten binnen Oman. Na deze korte vlucht kan ik zelf niet wachten om long-haul te vliegen met Oman Air!

Overzicht

Voordelen

- Goede lounge met veel faciliteiten
- Comfortabele stoelen met veel beenruimte
- Vriendelijke service
- Lekker eten

Nadelen

- Geen alcohol in lounge en op binnenlandse vluchten

Reisklasse

Stoel

Catering

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Oman Air biedt een prima business class product op short-haul vluchten. De comfortabele stoelen bieden veel beenruimte en het eten aan boord is van uitstekende kwaliteit.

4.2

Reacties

  1. eli zegt

    Goed verhaal ! Probeer OmanAir eens intercontinentaal. Een droom. Eerste klas service in een Business class cabine met semi individuele stoelen/bedden. Net 4 vluchten gemaakt MNLMCT MCTDG en retoer. CX lounge in CDG. Mijn ogen zijn geopend voor alternatieven voor blauw. verblijf i n Al Husn Shangri-La. ook een sprookje. Ben een kilo aangekomen, van het ontbijt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *