Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-8008 min leestijd

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Copa Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Panama en vliegt naar veel verschillende bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika. Eerder kon je deze review van Copa Airlines tussen Tampa en Panama al lezen op InsideFlyer. In deze review schrijven we over onze ervaring in de Boeing 737-800 van Copa Airlines tussen Panama Stad en Bogotá, Colombia.

Summer trip Noord- en Zuid-Amerika

Afgelopen zomer mochten we naar verschillende plekken in Noord- en Zuid-Amerika reizen. Zo reisde we af vanuit Amsterdam via New York in de Delta Premium Economy naar Miami. Verbleven we in het prachtige Kimpton Angler’s Miami, Luminary Hotel in Fort Myers en het Waldorf Astoria in Panama-Stad. Na ons bezoek in Panama-Stad reizen we door naar onze volgende bestemming. Dat is de Colombiaase hoofdstad Bogotá. We verblijven hier in het ibis Bogotá Museo, waarover je hier een review leest. Ook verbleven we in het luxere Sofitel Bogotá Victoria Regia.

Voorafgaand aan deze vlucht genieten we nog van de prachtige Copa Club in Terminal 2, meer daarover in deze review.

Boek je Copa Airlines vlucht via American Express Travel

Toen ik de reis naar Noord- en Zuid-Amerika aan het voorbereiden was, kwam ik er al snel achter dat vluchten tussen verschillende bestemmingen vrij aan de prijs waren. We hebben allerlei opties bekeken en kwamen uiteindelijk uit bij de boekingspagina van American Express Travel. Gunstige vluchttijden en redelijk geprijsde vluchten waren hier beschikbaar. Ook was ruimbagage inbegrepen bij de prijs. Voor twee vluchten (Tampa – Panama & Panama – Bogotá) betaalde ik $537.

Doordat ik via American Express Travel de vluchten boekte, spaarde ik met mijn American Express Platinum kaart ook nog Membership Rewards. Deze Membership Rewards zijn weer op verschillende manieren in te zetten, bijvoorbeeld voor kortingen.

Copa Airlines & Flying Blue

Tijdelijk spaar je ook nog Flying Blue Miles en XP op vluchten geboekt bij Copa Airlines. Flying Blue heeft hier helaas veranderingen in aangekondigd, waarover je hier meer leest.

Zelf kom ik nog wel in aanmerking voor het sparen van deze Flying Blue Miles en XP. Echter, hoe gemakkelijk het ging met de bijschrijving van Miles en XP op mijn Flying Blue account (automatisch), hoe lastig het bij deze laatste vlucht gaat. Op het moment van schrijven zijn de Miles en XP nog niet bijgeschreven en is het lastig dit te organiseren. Het is dus onduidelijk of het lukt om deze Miles en XP bijgeschreven te krijgen en hoeveel dit er dan zouden moeten zijn. Wordt vervolgd dus …

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review met Copa Airlines in Economy tussen Panama en Bogotá. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Panama-Stad Tocumen International Airport & check-in bij Copa Airlines

Na het verblijf in Panama, is het tijd verder te reizen. Ik check uit in het Waldorf Astoria en bestel een taxi. De taxi brengt ons in ongeveer 20 minuten naar de luchthaven. We worden afgezet bij de nieuwste terminal: Terminal 2.

Panama City Tocumen International Airport

Deze terminal is zo goed als af. Her en der worden er nog bouwwerkzaamheden afgerond. Op verschillende borden na de veiligheidscontrole kun je informatie vinden over deze nieuwe terminal op de luchthaven van Panama.

De centrale hal in deze terminal is erg groot en duidelijk is waar Copa Airlines te vinden is. Er zijn incheckzuilen waar je zelf je boardingpas en bagagelabel kunt afdrukken. Op het systeem kun je eventueel ook je stoel wijzigen of upgraden (als dat mogelijk is). Zodra je je bagagelabel om de ruimbagage hebt gedaan, moet je deze bij een bemande desk afgeven. Hier zijn ze strikt als het gaat om het aantal kilo’s. Te veel kilo’s betekent spullen eruit halen. Dit is een andere behandeling dan in Tampa in de Verenigde Staten.

Na de paspoortcontrole en de security maken we nog gebruik van de Copa Club. Een super mooie lounge waar verschillende faciliteiten te gebruiken zijn. Helaas laat het eten in deze lounge nogal te wensen over. Iets voordat de vlucht gereed is om te boarden, wandelen we naar de gate.

Deze diashow vereist JavaScript.

In de terminal is goed aangegeven waar je moet zijn. Verspreid over de terminal vind je een scala aan winkels die allerlei zaken verkopen. Van kleding tot sierraden en travelgear. Ook zijn er restaurants en koffietentjes te vinden. Terminal 2 is een moderne en overzichtelijke terminal en biedt reizigers voldoende comfort voordat ze (verder) reizen.

Winkeltjes en horeca op de luchthaven.

Boarding

Na een bezoekje aan de Copa Club is het tijd om naar de gate te gaan. Op de boardingpas staat dat boarding om 20.26 uur start. Helaas start het ruim 25 minuten later pas. Dit had te maken met een vertraagde aankomst van de vorige vlucht.

Het boardingproces is best goed geregeld. Een groep 1 en 2, al komt hier nagenoeg niemand voor opdagen. Hierna volgen de overige groepen. Een klein half uur is het boardingproces klaar en zit iedereen op zijn plek. Persoonlijk vond ik het wat lang duren en was het boardingproces ook wat rommelig. Het cabinepersoneel kon hier beter in sturen.

Copa Airlines Economy cabine en stoel

Met verschillende toestellen vliegt Copa Airlines naar allerlei bestemmingen. Net als de vorige vlucht vanuit Tampa, vliegen we nu ook met een Boeing 737-800. Echter is deze cabine voorzien van andere soort stoelen. Waar de stoelen bij onze vorige vlucht nog voorzien waren van een persoonlijk inflight entertainmentsysteem, is dit nu afwezig.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800
De HP-1716CMP die ons naar Bogotá brengt.

Deze variant van de Boeing 737-800 is voorzien van 16 stoelen in Business Class (2-2), 12 stoelen in ‘Premium’ (3-3) en 126 stoelen in de Economy Cabine (3-3). Copa heeft dit toestel, dat 12 jaar oud is en de registratie HP-1716CMP heeft, (nog) niet voorzien van haar nieuwste cabine.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800
Business Class

Voorin vind je de 4 rijen Business Class, gevolgd door 2 rijen Premium. De stoelen in de Premium cabine zijn dezelfde stoelen als in de Economy Cabine. Bij de Economy stoelen is de pitch 79 cm (31”). De stoelen in dit toestel hebben geen  recline. De breedte van de stoel is 43 cm (17”).

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Vooraf hadden we stoelen wat verder achter in het toestel geselecteerd. Op het laatste moment zijn we echter naar rij 8 b en c verplaatst. We hebben de wijziging niet aangepast aangezien we hier anders voor moesten gaan betalen. Houd er rekening mee dan in rij 8 geen ramen aan weerszijde van de rij aanwezig zijn.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

De stoelen zijn prima, maar helaas hebben ze geen inflight entertainmentsysteem waar we juist de vorige keer erg blij mee waren. In plaats daarvan is er een schermpje boven de stoelen die enkel voor de veiligheidsinstructies opent.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Helaas is het niet mogelijk om de rugleuning een beetje naar achter te bewegen. De hoofdsteun is ook aanpasbaar qua hoogte en vorm. Dit is prettig wanneer je bijvoorbeeld langer bent dan de stoel en je zo toch je hoofd kunt steunen.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Voor deze vlucht die 1 uur en 14 minuten duurt is de beenruimte prima. Het is niet super veel, maar we kunnen de knieën goed kwijt.

Onder in de stoel voor je tafeltje waarop je gemakkelijk een laptop kunt plaatsen. Het tafeltje is ook naar je toe te bewegen.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Onder het tafeltje vind je nog de stoelzak. Hierin tref je een magazine van Copa Airlines, misselijkheidszakje en veiligheidskaart.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

In deze cabine heeft Copa de Boeing Sky Interior verlichting geinstalleerd. Tijdens deze vlucht wordt de verlichting dan ook een aantal keer aangepast.

Boven de stoelen vind je ook nog bagagebakken. Voor- en achter in de cabine zijn toiletten te vinden. Het toilet is standaard, heeft een wat kleine en wellicht onhandige wasbak, toilet en wat tissues.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Service en snack Copa Airlines van Panama-Stad naar Bogotá

In deze review van onze Copa Airlines vlucht tussen Panama-Stad en Bogotá in de Boeing 737-800, gaan we ook in op de service die de maatschappij aanbiedt. De vertrektijd van de vlucht is 21.26, maar we vertrekken pas om 21.40. Net iets daarvoor is via het schermpje boven de stoelen de veiligheidsinstructie te bekijken. Hierna volgen nog allerlei mededelingen in het Spaans en Engels, al zijn deze niet allemaal goed te verstaan. En dat heeft niets met de taalbarrière te maken.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800
De eerste rij van de Economy cabine.

Na vertrek hangen we in 5 minuten op de juiste hoogte en nog eens 5 minuten later wordt de service aan boord opgestart. Cabinepersoneel komt eerst met een formulier langs waarop je moet aangeven of je meer dan $15.000 bij je hebt. Dit is onderdeel van de immigratieformaliteiten in Colombia.

Hierna starten de medewerkers met het serveren van drinken en een snack bij de passagiers langs. Het is mogelijk om een warme of koude drank te bestellen, al is de selectie beperkt tot koffie en thee of enkele vruchtensappen en frisdranken. Als snack krijg je paprika stengels.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Het is fijn dat op deze korte vlucht ook een drankje en snack geserveerd wordt. De service is vlot maar verder niet bijzonder.

Zo’n 30 minuten later wordt al het afval opgehaald en wordt niet veel later de daling ingezet naar de luchthaven van Bogotá.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Na de landing staan we vlot buiten het toestel. Met een bus worden we naar de gate gebracht. Hierna is nog ongeveer 5 minuten wandelen naar de paspoortcontrole, gevolgd door de bagagebanden. De bagage is al aanwezig zodra we hier arriveren.

Review: Copa Airlines Economy Class | Panama Stad naar Bogotá | Boeing 737-800

Bron foto’s Review Copa Airlines Economy Panama – Bogotá Boeing 737: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

1 October 2023

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Deze vlucht van Copa Airlines van Panama naar Bogotá in de Boeing 737 is behoorlijk kort. Net iets meer dan een uur duurt de vlucht van Panama naar Colombia. Het toestel is voorzien van een ander soort cabine-inrichting dan op andere vluchten. Zo is er helaas geen inflight entertainmentsysteem en ook de recline in de stoelen ontbreekt. De vlucht is verder wat rommelig vanaf het begin. Personeel spreekt minder goed Engels en de mededelingen zijn sowieso niet goed te verstaan. Des al niet te min is de cabine prima voor de duur van de vlucht en alles schoon. Er is een kleine snack en wat te drinken wat de vlucht net iets comfortabeler maakt.

8 min leestijd">
2.9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *