Review: China Southern B737 Business Class CAN-BKK7 min leestijd

china southern, boeing 737, review, business class

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn reis door Azië had ik twee vluchten met China Southern. Eerder kon je al lezen over mijn ervaring met China Southern op de A380 van Beijing naar Guangzhou. Daar had ik vervolgens een layover van 6 uur om vervolgens door te vliegen op een Boeing 737-700 MAX naar Bangkok. In dit artikel dus een review van deze vlucht.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.

Guangzhou Baiyun International Airport Terminal 2

Na aankomst van mijn vlucht uit Beijing nam ik de roltrap naar boven en even later stond ik in de vertrekhal van de nieuw terminal 2. Deze terminal is geopend op 26 april 2018 en wordt voornamelijk gebruikt door China Southern. De terminal is één van de grote luchthavenprojecten in China en ziet er mooi en modern uit. De luchthaven was zeker aan een extra terminal toe, want in 2018 verwerkte Guangzhou bijna 70 miljoen passagiers!

Guangzhou Baiyun International Airport Terminal 2.

Als je op deze luchthaven een layover hebt, is de kans groot dat je op terminal 2 landt en vertrekt. Als je tijdens deze layover de stad in wilt of een hotel wilt opzoeken, neem je het beste de metro. Dat is ook de makkelijkste manier om tussen de terminals te reizen en zeker omdat dit gratis is. Na nog wat foto’s te hebben genomen, besloot ik om maar richting de paspoortcontrole te gaan. Ik was immers al ingecheckt voor mijn vlucht op Beijing die ochtend.

Incheck kiosken.

Het was gelukkig helemaal niet druk bij de paspoortcontrole en na nog even een strenge controle waarbij mijn boarding pass op een gegeven moment helemaal rood was van de stempels, mocht ik door naar de security en even later was ik airside. Voordat ik naar de lounge ging, besloot ik eerst nog even de hele terminal te gaan verkennen en wat vliegtuigen te bekijken. Ook airside zag alles er hagelnieuw en overzichtelijk uit, een stuk beter dan de ervaring op Beijing terminal 2 die ochtend.

Guangzhou Baiyun International Airport Terminal 2 Airside.

SkyPearl VIP Lounge

Even later besloot ik om naar de lounge te gaan. China Southern heeft natuurlijk een eigen lounge op Guangzhou en deze SkyPearl VIP Lounge bevindt zich direct na de security op een verdieping hoger. Na het tonen van mijn boarding pass vroeg ik direct even of er na een uurtje een douche vrij was, want na een nachtvlucht met Garuda, een paar uur op Beijing Capital Airport en vervolgens nog een vlucht van 3 uur was ik daar wel aan toe. Dat was geen enkel probleem en vervolgens liep ik door om de lounge maar eens te verkennen.

SkyPearl VIP Club.

Alhoewel de lounge er overzichtelijk en modern uitziet, is er geen uitzicht op de vliegtuigen. Dat is erg jammer, aangezien dit prima had gekund. Ik heb gelukkig diverse mooie toestellen kunnen spotten voor mijn bezoek aan deze lounge.

Het buffet vond ik tegenvallen, maar ik vond gelukkig wel de westerse gerechten die ik gewend ben voor een lunch. Even later besloot ik onder het genot van een cappuccino maar eens de wifi uit te proberen. De verbinding was helaas niet erg snel. Je mag dan in China wel geen toegang hebben tot social media, gelukkig kon ik er via mijn remote desktop wel op komen.

SkyPearl VIP Club.

Ik maakte nog wat foto’s, maar vervolgens werd ik plotseling tegengehouden en gevraagd om dit niet te doen. Ik neem zoiets in China erg serieus en besloot dan maar om nog maar iets te gaan eten en te wachten tot het tijd was om te douchen. De badkamers zien er lekker groot en schoon uit en er is zelfs een regendouche. Gelukkig kon ik hier wel weer ongestoord foto’s maken.

SkyPearl VIP Club badkamer.

Boarding

Na het douchen was het al vrij snel tijd om naar de gate te gaan. Mijn toestel naar Bangkok vertrok vanaf gate B271 en dat was nog een flink stuk lopen vanuit de lounge. Tijdens het boarden was het buiten al donker waardoor ik helaas geen mooie foto van het toestel kon nemen. Bij binnenkomst werd ik hartelijk welkom geheten. Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 737-700 MAX en dit type vliegtuig heeft slechts 4 stoelen in business class. Op mijn stoel (1F) lag een kussen en deken klaar.

Een kleine business class aan boord van deze Boeing 737-700 MAX.

De stoelen bieden redelijk veel beenruimte en zitten comfortabel. Aan alles kon ik merken dat het een behoorlijk nieuw toestel is. De stoelbediening bevond zich aan mijn rechterkant en aan mijn linkerkant vond ik de bediening voor het in-flight entertainment scherm dat ik even later tevoorschijn toverde. De selectie aan films en series viel me zeker niet tegen.

In-flight entertainment

Als business class passagier was ik als eerste aan boord en daardoor duurde het nog wel even voordat we konden vertrekken. Er zat trouwens nog een andere persoon in business class, dus dat was redelijk rustig. Het duurde niet lang voordat de warme doekjes werden uitgedeeld en er iets te drinken werd aangeboden. Ik had de keuze uit jus d’orange, water en champagne. Volgens mij was dit meer een soort van cava, wel erg lekker.

Drankje voor vertrek.

Eten en drinken

Nadat alle passagiers aan boord waren konden we met een kleine vertraging vertrekken richting Bangkok. De vluchttijd bedroeg ruim 2,5 uur en daardoor kwamen we pas rond 22:30 aan. Toen we eenmaal in de lucht waren, pakte ik de menukaart er maar weer eens bij om te kijken waar ik tijdens deze vlucht uit kon kiezen wat betreft eten en drinken. Als hoofdmaaltijd had ik kunnen kiezen voor de kip, maar ik ging voor de gebakken radijscake.

Hoofdgerecht.

Het hoofdgerecht werd gelijk geserveerd met het voorgerecht. Dit bestond uit een sandwich met gerookte zalm en salade en smaakte erg lekker. Direct nadat mijn maaltijd werd geserveerd, kwam de crew ook langs om te vragen wat ik wilde drinken. Ik vroeg wat voor wijnen er waren, waarop de crew me liet kiezen uit twee rode wijnen. Ik ging voor de Côtes du Rhône die goed bij de maaltijd smaakte.

De crew vroeg ondertussen of alles naar wens was, waarop ik positief antwoordde. Ze konden de business class passagiers alle aandacht geven aangezien we maar met 2 personen waren. Later werd gevraagd of ik nog een dessert wilde en ook werd ik erop gewezen om toch nog maar even een Kantonees toetje te proberen. Ik kon duidelijk zien dat de crew, afkomstig uit Guangzhou, trots is op hun eten uit die regio.

Kantonees dessert.

Ook bleek dat de crew niet zuinig was met de drankjes, want er werd me opeens ook Whisky aangeboden. Vervolgens duurde het nog wel een uur voordat we op Bangkok zouden landen en daardoor besloot ik onder het genot van een drankje en wat nootjes te genieten van het in-flight entertainment.

Ongeveer 25 minuten voor de landing werd de daling ingezet. Het was vrijwel onbewolkt boven Bangkok en daardoor had ik een mooi uitzicht boven deze grote stad met al die lichtjes.

Landing op Bangkok Suvarnabhumi.

Toen we eenmaal aan de grond stonden, bedankte ik de crew voor deze vriendelijke service met lekker eten en drinken en verliet ik het toestel via de slurf. Vervolgens nam ik een taxi naar het DoubleTree by Hilton Sukhumvit Bangkok.

Overzicht

Publicatie Datum

26 June 2019

Voordelen

- Moderne terminal op Guangzhou
- Veel aandacht in business class (slechts 4 stoelen)
- Lekker eten en drinken
- Vriendelijke crew

Nadelen

- Slechte lounge

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Ook deze keer was ik redelijk positief verrast over China Southern. Vooral de nieuwe moderne en comfortabele terminal 2 op Guangzhou brengt een erg positieve bijdrage toe tot de hele vliegervaring met China Southern. De SkyPearl VIP Lounge viel echter tegen. Er was geen mooi uitzicht op de vliegtuigen, de wifi is langzaam en ook het buffet was niet erg positief.

Aan boord was de service vriendelijk en verder prima. Een mooi en positief punt vond ik de Kantonese eten dat me geserveerd werd. Ik kon duidelijk zien dat de crew trots is om dit eten te serveren en het smaakte zeker niet verkeerd. Over het algemeen had ik een aangename vlucht met China Southern op de Boeing 737-700 MAX.

7 min leestijd">
3.9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *