Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Zoals ik in een eerder artikel al schreef, was ik behoorlijk onder de indruk van Cathay Pacific. Mijn award bestond uit 7 vluchten waarvan 3 vluchten met Cathay. Eerder schreef ik al over de reverse herringbone business class op de A330. In dit artikel beschrijf ik mijn ervaringen met de business class op de Boeing 777 van Hong Kong via Taipei naar Seoul.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een reis op frequent flyer miles die ik in mei 2016 heb gemaakt. Wil je weten hoe ik precies mijn vluchten heb geboekt? Lees dan hier de trip introductie van deze reis.
Check-in
Na weer een geweldig verblijf in Hong Kong, nam ik de volgende ochtend de Airport Express vanaf Hong Kong Island naar de luchthaven. Bij de business class balie was ik gelukkig al snel aan de beurt. Ik zou natuurlijk ook rechtstreeks kunnen vliegen naar Seoul, maar een extra stop maken in Taipei om daar weer de lounge in te kunnen vond ik zelf ook niet verkeerd. Cathay Pacific heeft namelijk in zuidoost Azië een behoorlijk aantal fifth freedom vluchten, maar daarover later meer. Ik kreeg twee boarding passen overhandigd en kon daarna door de security gaan.
Lounges
Cathay Pacific heeft meerdere lounges op Hong Kong. Ik had nog ongeveer 2 uur voor vertrek en besloot daarom eerst maar naar The Wing te gaan. Deze lounge bevindt zich links direct na de security. Bij de ingang van de lounge werd ik hartelijk verwelkomt waarna ik mijn lounge uitnodiging overhandigde. Ik mocht gelijk doorlopen en zocht een plekje op in deze keurige lounge. Ik had die ochtend nog geen ontbijt gehad, dus ging daarom eerst maar eens iets eten. The Wing biedt een uiteenlopend ontbijtbuffet en bovendien is de service van de medewerkers uitstekend te noemen.
Na wat foto’s gemaakt te hebben in deze mooie lounge, besloot ik het op een lounge hoppen te zetten en begaf ik me naar The Bridge. Deze lounge bevindt zich aan het uiteinde van de lange concourse en zag er behoorlijk nieuwe uit. Ik nam nog een cappuccino en zocht een mooi plekje aan het raam uit met een geweldig uitzicht op de vliegtuigen. En op zulke plekken kan ik soms uren zitten. Wat veel verschillende vliegtuigen komen hier voorbij!
Het boarden zou over drie kwartier beginnen dus ging ik maar naar mijn gate om als een van de eersten aan boord te zijn. Hong Kong vind ik een overzichtelijke luchthaven. Het is eigenlijk een lange gang die zich later opsplitst in twee gangen. Het aantal passagiers op Hong Kong is de laatste jaren wel behoorlijk toegenomen waardoor ook deze luchthaven te maken heeft met capaciteitsproblemen. Mijn toestel naar Taipei vertrek vanaf gate 30.
Aan boord
Zowel mijn vlucht van Hong Kong naar Taipei als mijn vlucht van Taipei naar Seoul werden uitgevoerd door een Boeing 777-300. En in dit toestel zit een oude business class. Daarom zet Cathay Pacific deze toestellen in op de korte routes binnen Azië. In dit toestel zitten 42 recline business class stoelen.
De stoel zit op zich lekker voor een korte vlucht. Voor een langere vlucht zou ik het een gedateerde business class willen noemen, het lijkt wel premium economy! De stoel naast mij was leeg, dus ik had zelf iets meer ruimte. Over de beenruimte was ik aardig te spreken, zeker meer dan in premium economy. Een tijdje keek ik uit naar een oud, maar groot inflight entertainment scherm voor me.
Even later werd omgeroepen dat deze vlucht als eindbestemming Tokyo-Narita heeft met een stop op Taipei. Zoals ik al eerder aangaf heeft Cathay in deze regio een behoorlijk aantal fifth freedom vluchten. De luchthavens Bangkok en Taipei worden vaak als secondaire hub gebruikt. Je kunt dus ook gewoon een vlucht met Cathay maken tussen Bangkok en Singapore, erg handig bij het boeken van awardvluchten als je flexibel wilt zijn. Later kwam de crew langs met kranten en een een drankje voor het opstijgen. Ik ging dit keer maar weer voor een jus d’orange.
Eten en drinken
De business class was niet helemaal vol, er waren nog voldoende lege plekken over. Even later begonnen we aan een van de drukste vliegroutes ter wereld! De vluchtduur is niet lang en daarom kwam de crew al snel langs met de menukaarten. Aangezien ik een goede ervaring heb gehad op mijn vlucht van Dubai naar Hong Kong, had ik ook hier weer hoge verwachtingen wat betreft het eten.
En ik mocht zeker niet klagen. Al het eten zag er goed uit en smaakte ook nog lekker. Zeker niet slecht voor een korte vlucht als deze. De crew kwam regelmatig langs met verse broodjes en aan drinken had ik zeker geen gebrek. Net zoals op de vorige vlucht was deze crew ook weer zeer vriendelijk.
Na het eten werd alles weer afgeruimd en werd de landing naar Taipei ingezet. Net voor de landing werd ik nog even getrakteerd op een fantastisch uitzicht over de eilanden voor de kust van Taiwan.
Overstap op Taipei
In Taipei had ik ruim vijf uur overstaptijd. Die tijd heb ik grotendeels doorgebracht in de Plaza Premium Lounge. Helaas waren er niet zoveel mogelijkheden om te gaan lounge hoppen hier. De meeste lounges zijn namelijk van China Airlines (SkyTeam) en EVA Air (Star Alliance) en daar had ik dus op dat moment geen toegang tot. De Plaza Premium Lounges waren zeker niet slecht voor een layover op Taipei, veel lekker eten en genoeg plekken om met je laptop lekker aan de slag te gaan.
Vlucht naar Seoul
Na een prettig verblijf op Taoyuan International Airport was het tegen een uur of 5 weer tijd om naar de gate te gaan voor mijn volgende vlucht. Ik zou weer met hetzelfde type vliegtuig van Cathay Pacific vliegen. Dit keer kwam het vliegtuig weer uit Hong Kong, maar vloog nu door naar Seoul in plaats van Tokyo-Narita. Daardoor moesten er eerst passagiers uit, waarna uiteindelijk wij aan boord konden. Bij binnenkomst werd ik hartelijk verwelkomd en werd me iets te drinken aangeboden. Dit keer ging ik wel voor de champagne.
Even later hoorde ik al ‘boarding completed’ terwijl er nog bijna niemand in de business class zat. Ik was op een persoon na de enige passagier in deze business class! De stoelen zijn precies dezelfde als op de vorige vlucht en ook de service is vrijwel hetzelfde.
Eten en drinken
Ik vulde mijn immigratieformulieren voor Zuid-Korea in en even later werden de menukaarten alweer uitgedeeld. Ik had in de lounge al gegeten, maar had nu alweer trek. Ik ging deze keer maar voor een rijstmaaltijd met groente en dat smaakte zeer goed!
Na de maaltijd staarde ik nog wat naar buiten onder het genot van een champagne. Net voor de landing werd nog een toetje met koffie gebracht.
Aankomst op Incheon
Toen de landing naar Incheon werd ingezet was het buiten al schemerig. Op tijd landde de Boeing 777 op Zuid-Koreaanse bodem en konden we het toestel verlaten. We kwamen aan op de satellietterminal en dat betekent dat je met een ondergrondse monorail naar de hoofdterminal moet waar zich ook de paspoortcontrole bevindt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld China of India gaat men in Zuid-Korea keurig in de rij staan tijdens het wachten op de volgende trein, zeker een voorbeeld voor alle landen!
Conclusie
Ook op short-haul vluchten biedt Cathay Pacific een geweldige service. De stoelen mogen er dan wel wat gedateerd uitzien, voor een korte vlucht zitten ze lekker. Al zou ik in het vervolg wel letten op het type toestel om deze stoelen te vermijden bij een volgende boeking. Net zoals op de vlucht van Dubai naar Hong Kong was de service en de catering ook prima in orde. Ik vind vooral de lounges op Hong Kong erg goed.
Geef een reactie