Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens mijn lange reis door Azië en Oceanië vloog ik met diverse, voor mijn nieuwe maatschappijen. Nadat ik met Qantas in first class was aangekomen in Singapore, vloog ik met Malaysia Airlines naar Kuala Lumpur om vervolgens met Cathay Dragon naar Hong Kong te vliegen. Hier volgt een review van deze vlucht.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Cathay Pacific First en Business Class Lounge
Zoals ik al aangaf kwam ik met Malaysia Airlines aan vanuit Singapore, en ik was al ingecheckt voor mijn vlucht naar Hong Kong. Na aankomst kon ik dus gelijk naar de lounge en deze bevindt zich in het satellietgebouw. Cathay Pacific heeft een eigen lounge op Kuala Lumpur voor haar first- en business class passagiers. Passagiers van Cathay Dragon mogen ook gebruikmaken van deze lounge en hiervoor gelden dezelfde voorwaarden. Daarnaast heb je toegang tot deze lounge als je Oneworld Sapphire of Emerald status hebt.
Ik vind de lounges van Cathay Pacific altijd geweldig en dat was ook hier het geval, al was de lounge wel wat aan de kleine kant. Alles ziet er mooi en goedverzorgd uit. In de lounge vind je alle faciliteiten die je zou verwachten voor een kort verblijf, een vlucht naar Hong Kong duurt immers niet langer dan 4 uur. Bij binnenkomst ging ik direct rechtsaf richting het buffet. Op het moment dat ik er was, werd er lunch geserveerd en was het niet erg druk. Het buffet vond ik redelijk meevallen, genoeg keuze uit o.a. sandwiches, vers flirt, cakejes en ook warme gerechten.
Ik nam een cappuccino en iets te eten en ging vervolgens een mooi plekje uitzoeken bij het raam. Ook de service in de lounge is uitstekend, regelmatig werd er schoongemaakt en werd me gevraagd of alles naar wens was. Ook het design in de lounge vind ik erg mooi, het oogt erg rustig en de kleuren van de comfortabele zetels worden afgewisseld waardoor de hele ruimte er sfeervol uitziet.
Boarding
Na een fijne ervaring op de grond was het tijd om naar de gate te gaan. Aanvankelijk zou ik met een Boeing 737 van Malaysia Airlines naar Hong Kong vliegen, maar een paar weken voor vertrek besloot ik de de vlucht te wijzigen aangezien er award beschikbaarheid vrijgekomen was bij Cathay Dragon op de A330. Bij AAdvantage kun je namelijk je vluchten gratis wijzigen op je award boeking en dit vind ik zelf een mooi voordeel van het programma. Het toestel waarmee ik vloog was nog in de oude Dragonair huiskleuren.
Mijn vlucht naar Hong Kong werd uitgevoerd door een Airbus A330-300 en dit toestel beschikt naast 42 recliner stoelen in business class ook over 8 flat bed stoelen in first class. Helaas had ik hier om een of andere reden geen toegang tot, ik vloog namelijk wel op een first class award.
Bi binnenkomst liet ik mijn boarding pass zien en ik werd met een glimlach verwelkomt aan boord. De first class stoelen zijn opgesteld in een 1-2-1 reverse herringbone configuratie. Ik moest hier wel doorheen lopen om in de business class te komen, maar door drukte heb ik hier helaas geen foto’s kunnen nemen. De hele vlucht zat trouwens bijna helemaal vol. Na langzaam doorlopen kwam ik uiteindelijk uit mijn mijn business class stoel 11K. De business class is opgesteld in een 2-2-2 configuratie, maar het lijkt meer op de huidige premium economy!
Doordat ik als een van de laatsten aan boord kwam, was er helaas geen tijd meer voor een drankje voor vertrek. Ik plaatste mijn handbagage in het bagagevak boven mij en nam vervolgens plaats op de stoel bij het raam. De business class stoelen zien er oud uit en het is een heel verschil met de Qantas first class vlucht van een dag eerder. Wel bieden deze stoelen veel beenruimte. Na ongeveer 15 minuten was het tijd om te vertrekken en taxieden we richting de startbaan.
Service
We vertrokken mooi op tijd richting Hong Kong en toen we eenmaal in de lucht waren, werd er met de service begonnen. Eerst werd er een drankronde gedaan waarbij ik voor de Taittinger Brut Réserve champagne koos. Voor de rest kon ik nog uit een aantal, vooral Franse rode en witte wijnen kiezen, waaronder Médoc en Chateau Marjosse Blanc 2016. Als voorgerecht was er helaas maar een maaltijd beschikbaar en dit was een salade, van prima kwaliteit trouwens.
Voor de hoofdmaaltijd kon ik kiezen uit vlees met aardappelen en zwarte pepersaus of gestoomde rijst met gemixte groente. Ik ging voor de laatste optie en dit smaakte heerlijk. De crew kwam geregeld langs om de drank bij te vullen en ondanks het een drukke vlucht was, kreeg elke passagier gelukkig wel de aandacht.
Na de hoofdmaaltijd werd er een dessert aangeboden, ook hier was er slechts één optie, namelijk ijs van het Amerikaanse merk Häagen-Dazs.
Na het dessert werd er nog een koffie- en theeronde gedaan en daarna verdween de crew achter de gordijnen. De maaltijd smaakte zeker goed, maar toch vond ik de hoeveelheid wat tegenvallen. Ik zette mijn recliner stoel in een wat comfortabelere positie en besloot nog wat te slapen voor mijn aankomst in Hong Kong. Wel bladerde ik nog even door het in-flightentertainment en dit aanbod zag er redelijk compleet uit, veel films en series. Na 2 uur kwamen we zonder vertraging aan op de luchthaven van Hong Kong en verliet ik het toestel.
Conclusie
Ik heb altijd goede ervaringen met Cathay Pacific en ik had van Cathay Dragon daarom ook niks minder verwacht. De ervaring op de grond in de Cathay Pacific Business en First Class Lounge op Kuala Lumpur was zeker goed. Het hard product in de business class vond ik wat tegenvallen, het lijkt meer op de premium economy die tegenwoordig wordt aangeboden bij veel steeds meer maatschappijen.
Het eten en drinken was van goede kwaliteit, maar de hoeveelheid vond ik wat tegenvallen. Al bij al had ik een aangename vlucht en eerste ervaring met Cathay Dragon, maar eerlijk toegegeven: dit was ver beneden het niveau van een eerdere vlucht van mij met Cathay Pacific op de A330.
Geef een reactie