Review: American Express Loungebox On the go op Schiphol5 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Begin dit jaar kondigde American Express in Nederland de ‘Loungebox On the go’ aan als nieuwe service. De Loungebox is vooral bedoeld voor reizigers die weinig tijd hebben, maar toch een hapje en een drankje mee willen nemen voor op reis. InsideFlyer probeerde de American Express Loungebox uit op Schiphol en in deze review delen we onze ervaringen (bekijk zeker ook het filmpje).

Op zoek naar een GRAB&FLY shop

Het is een rustige woensdagmiddag als ik op Schiphol door de security wandel. Gelukkig niet zo druk als op sommige dagen de afgelopen periode, maar wel duidelijk dat het aantal passagiers weer flink is toegenomen. Vandaag ga ik de nieuwe Loungebox van American Express op Schiphol eens uitproberen. Deze werd begin dit jaar stilletjes ‘geïntroduceerd’. American Express gaf er nog niet heel veel aandacht in haar communicatie, maar doet doet dit inmiddels wel. Meer details over het concept van de Loungebox lees je in dit artikel.

Met mijn American Express Platinum kaart op zak ga ik op zoek naar een van de GRAB&FLY shops op het vliegveld. In totaal zijn er zes GRAB&FLY locaties op Schiphol. Ze zijn strategisch gevestigd aan het begin van elke pier. Ik moet bij de E gates zijn dus kies voor de GRAB&FLY shop bij Lounge 2.

De Loungebox afhalen

De Amex Loungebox On the go is af te halen op vertoon van een American Express Gold, American Express Platinum of Centurion Card en een geldige boarding pass voor een vlucht op die dag. De American Express Flying Blue kaarten zijn helaas uitgesloten van deze service. American Express stelt tegenover InsideFlyer dat Flying Blue kaarthouders weer andere voordelen hebben en er op dit moment nog geen voornemens zijn om de co-branded cards deze benefit ook te geven.

Als ik bij de GRAB&FLY shop aankom zie ik dat American Express ook communicatie heeft geplaatst bij de kassa. Het blauwe bordje met ‘Pick Up Point’ geeft duidelijk aan dat ik hier terecht kan voor het afhalen van de box.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video review van de American Express Loungebox on the go op Schiphol. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Loungebox On the go menu

Ik informeer naar de mogelijkheden voor een Loungebox met mijn kaart. De medewerkster legt geduldig uit welke opties er mogelijk zijn. Ze lijkt goed op te hoogte zijn en dat is mooi, want bij de introductie van een nieuwe service zijn vaak nog niet alle medewerkers goed getraind. Ik heb de keuze uit yoghurt, een salade, sandwich of een wrap. Daarnaast mag ik een croissant of stuk fruit kiezen. Tot slot is er keuze uit een warm of koud drankje. De keuze qua menu is best aardig, er zijn namelijk verschillende soorten sandwiches en salades te krijgen. Ook is er qua warme en koude dranken voldoende keuze naar mijn mening.

Deze keer kies ik voor een sandwich met wilde zalm, een banaan en een cappuccino. Mijn medereiziger gaat voor een gezonde salade met falafel, een appel en ook een cappuccino. Het mooie is dat een eventuele tweede kaarthouder dezelfde mogelijkheden heeft als de hoofdkaarthouder. Bovendien kunnen medereizigers van de Platinum kaarthouder ook een box ophalen. Dit geldt niet voor de Gold kaart.

Verpakking en betaling

Mijn lunch wordt netjes in de herkenbare blauwe American Express Loungebox meegegeven. Het bekertje koffie kreeg ik apart mee. Het vouwen van de box is blijkbaar nogal tijdrovend. De medewerker kreeg het namelijk niet voor elkaar om de doos ook daadwerkelijk dicht te maken. En dat is toch wel handig als je daarna snel door naar de gate moet. American Express heeft dit zelf ook gemerkt en is bezig met het verbeteren van de verpakking.

De ‘betaling’ van € 0,10 ter verificatie van mijn American Express Platinum Card ging heel makkelijk. Ik had geen flesje drinken dus hoefde ook geen statiegeld te betalen.

Kwaliteit en waarde

De sandwich en salade smaken erg goed. Op zich is het stuk fruit ook een welkome toevoeging en het is vers. De cappuccino valt echter wel erg tegen. Voor de prijzen die GRAB&FLY hier normaal voor vraagt mag je wel wat meer verwachten. De waarde van een Loungebox is best hoog want ik denk dat ik normaliter snel € 10 tot 15 kwijt zou zijn voor de inhoud van de box. Met twee personen is dit dus het dubbele. Een mooie nieuwe benefit dus van American Express in Nederland.

Het afhalen van een Loungebox is overigens alleen mogelijk bij vertrek vanuit Schiphol. Bij aankomst mag je geen box ophalen. Kies je er die dag voor om met je kaart bijvoorbeeld de Aspire Lounge te bezoeken, dan kom je niet meer in aanmerking voor de Loungebox.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je bij aankomst ook een box op kan halen. Dat is op het moment niet mogelijk. Daarnaast zou het mooi zijn om ook in andere landen deze benefit te kunnen gebruiken. In Zweden, Finland en Noorwegen biedt American Express namelijk ook een soortgelijke service. De creditcardmaatschappij bekijkt de mogelijkheden om de Loungebox ‘internationaler’ te maken.

Conclusie

En dan de conclusie van onze Review van de American Express Loungebox. Het nieuwe product is een mooi extra aanbod voor huidige en nieuwe klanten in Nederland. De kwaliteit van de box is goed en heeft een aardige waarde. De koffie bij GRAB&FLY laat te wensen over, maar je kunt natuurlijk ook voor een flesje frisdrank gaan. Een mooie bijkomstigheid is dat je met The Platinum Card ook voor een eventuele gast een box op kan halen. Als American Express de Loungebox service nog iets uitbreidt naar bijvoorbeeld andere landen dan zou het de benefit nog wat waardevoller maken. 

Reacties

  1. Mark020 zegt

    Met de rijen die er op dit moment bij de ‘grab and go’ staan, stop ik liever bij de Express Lounge van Privium 😉

  2. Bedeve zegt

    Je hebt er een leuke review van gemaakt .
    Nu heeft American Express ook een product speciaal voor de veel vliegers ; de co-branded Flying Blue kaarten..
    Maar een American Express Flying Blue Platinum Card houder krijgt op Schiphol geen Loungebox .
    Dat vind ik te zot voor woorden.

  3. Optimel zegt

    In geval van een gold card. Is het dan ook mogelijk als de extra kaarthouder ook gebruik kan maken van de box?

  4. Peter zegt

    Gaat ook prima om zowel PP te gebruiken alsmede de lounge box op te halen.

    Mijn inziens zijn dit ook twee separate producten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *