Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Recentelijk vloog ik vanuit Brussel naar Madrid. Gezien het feit ik last-minute een vlucht boekte was de keuze gevallen op Air Europa. Zij waren op korte termijn het voordeligste. Echter vanuit Brussel worden de vluchten uitgevoerd door Iberojet met de Airbus A320. In deze review lees je meer over de Air Europa route Brussel naar Madrid uitgevoerd door Iberojet met de A320.
Aankoop ticket
Een aantal dagen voor vertrek schafte ik het ticket vanuit Brussel naar Madrid aan. Air Europa was veruit de voordeligste voor een retourvlucht. Het ticket kostte mij €158,- per persoon en was dus schappelijk geprijsd. Met andere maatschappijen of vanuit bijvoorbeeld Amsterdam was vele malen duurder. Een mooie bijkomstigheid is dat Air Europa is aangesloten bij de SkyTeam alliantie. Hierdoor kon ik gebruikmaken van mijn Flying Blue Platinum status, maar daarover verderop in dit artikel meer.
De aankoop van het ticket verliep vrij gemakkelijk via de website van Air Europa, maar niet geheel foutloos. Na de betaling gebeurde er echter niets, geen bevestigingsmail of überhaupt een bericht. Na een telefoontje met de klantenservice van Air Europa was het snel opgelost. De medewerker kon aan de hand van bestemming, naam en creditcardnummer snel achterhalen welke boeking het betrof. Het boekingsnummer kon ik ook toevoegen in de KLM-app waardoor ik de boeking gemakkelijk kon inzien.
Flying Blue voordelen
Bij het loyaliteitsprogramma van KLM en Air France, Flying Blue, heb ik de de Platinum status. Met deze status ontvang je ook voordelen bij SkyTeam partners. Dus ook bij Air Europa. Door mijn Flying Blue nummer in te voeren bij de boeking, kreeg ik kosteloos één stuks incheckbagage en kon ik kosteloos uit alle stoelen een stoel selecteren. Zo koos ik voor de stoel op rij 4. Deze stoel bevindt zich in de eerste rij stoelen van de Economy cabine. Voor de overige reizigers zonder status waren deze stoelen overigens niet kosteloos.
Op de luchthaven van Brussel Airport kon ik gebruikmaken van de Diamond Lounge Gates A. Naar deze lounge kon ik ook kosteloos een gast meenemen. Fijn om op deze manier de reis te starten. Op de luchthaven van Madrid kon ik gebruikmaken van de Sala VIP Lounge Puerta del Sol.
Niet alleen van bovengenoemde zaken kon ik als Flying Blue Platinum lid gebruikmaken. Ook kon ik op de luchthaven van Brussel van de priority services gebruikmaken. Denk aan versnelde security doorgang en als eerste aan boord.
Iberojet Airbus A320
Vluchten van Air Europa tussen Brussel en Madrid worden uitgevoerd door de Iberojet A320. Iberojet is ontstaat in 2021 uit de fusie van Evelop Airlines (Spaans) en Oberst (Portugees). Iberojet heeft één A320 in de vloot en verder drie A330’s en twee A350’s. De maatschappij vliegt voornamelijk naar Latijns-Amerikaanse bestemmingen zoals Cuba, Mexico en Costa Rica.
De A320 van Iberojet heeft 180 stoelen, de eerste 3 rijen worden geblokt voor reizigers in Business Class. De overige rijen zijn Economy Class, waarbij rij 12 en 13 bij de nooduitgang zijn. De stoelen staan in een 3-3 opstelling. Bij Business Class is de middelste stoel geblokkeerd voor wat meer ruimte voor de reiziger.
Het gehele toestel beschikt over dezelfde stoelen met dezelfde beenruimte. De stoelen ogen wat lomp en grof. Ze zitten op zich prima en hebben een recline.
De beenruimte in het toestel is beperkt, een stoel in de rij van de nooduitgang is dan ook geen overbodige luxe. Er is geen mogelijkheid tot het opladen van apparatuur.
In rij 4 kun je nagenoeg niet bij onder andere het leeslampje in het bovenpaneel. Dit heeft er mee te maken dat wanneer het gordijntje dicht gaat om Business- en Economy Class te scheiden, de onderdelen in het paneel aan de andere kant van het gordijn zit. Elke stoel beschikt over een tafeltje en stoelzak. In de stoelzak vind je een zakje, magazine en safetycard.
Reizen met Air Europa | Iberojet A320 van Brussel naar Madrid
Na een comfortabel zit in de Diamond Lounge op de luchthaven, is het tijd om naar de gate te gaan. Deze is geheel aan de andere zijde van de terminal. Het is dus wel even een stuk wandelen. Boarding is eerder begonnen dan eerder aangekondigd. Een kwartier nadat ik in het vliegtuig zat kreeg ik van Air Europa een mail dat boarding eerder begon, handig!
Nadat ik mijn bagage had geplaatst in de bagagebakken, nam ik plaats in stoel 4F. Zoals eerder gezegd geen bijzondere stoel in deze A320 van Iberojet. De stoel zit prima maar daar is ook alles mee gezegd. Boven mij is een bedieningspaneel voor o.a. het lampje, maar deze is niet goed te bedienen wanneer het gordijntje dicht is.
Securityprocedures worden uitgelegd middels een filmpje. Ook dat kon ik niet goed waarnemen. Uit het bovenpaneel komen er namelijk schermpjes. En dat was precies boven mijn hoofd. Het scherm in de Business Class was niet goed te zien, en de ondertiteling helemaal niet leesbaar. Aangezien de instructie in het Spaans was, kon ik er niet heel veel uit opmaken.
Nadat we in de lucht hangen start de drank- en maaltijdservice. Er is niets inbegrepen in je ticket, dus geen water, koffie of thee zonder betaling. Ook ontvang je geen kleine snack. Er is een menu aanwezig met verschillende opties. Nadat de serviceronde voorbij is, is het personeel nagenoeg niet meer te zien in de cabine tot dat de daling wordt ingezet.
Voorin en achterin het toestel bevinden zich toiletten, waar die voorin alleen toegankelijk is voor reizigers uit Business Class. Het toilet is net als bij andere maatschappijen beperkt qua ruimte, maar voorziet in de functie.
Geef een reactie