Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het was niet helemaal stil rondom het bestaan van verschillende vliegtuigmaatschappijen en reisbureaus. Maar het was zeker niet zo dat er duidelijk gesproken werd over faillissementen. Alitalia is natuurlijk al tijden failliet, maar men probeert de maatschappij met staatssteun overeind te houden. Hoe het inmiddels staat met de overname van de maatschappij is onduidelijk. Wat wel duidelijk is dat er inmiddels de afgelopen weken drie grote bedrijven zijn omgevallen. Het betreft hier XL Airways, Aigle Azur en meest recent Thomas Cook. Blijft het hierbij of vallen er binnenkort nog meer om?
Aigle Azur
Het begon enkele weken geleden met het Franse Aigle Azur. Deze luchtvaartmaatschappij voert al sinds 1946 vluchten uit. Het vloog eerst binnen Frankrijk en naar Algerije. Later kwamen daar andere vluchten bij, bijvoorbeeld naar bestemmingen in Afrika en China en Brazilië. Begin september vroeg de maatschappij na financiële problemen, gedoe tussen aandeelhouders en de grote concurrentie echter uitstel van betaling aan. De maatschappij vloog met zeven Airbus A320’s en twee Airbus A330’s. Deze toestellen staan nu dus aan de grond. De maatschappij zocht naar een overnamekandidaat, maar die lijkt er vooralsnog niet te zijn. De hoop was gevestigd op Easyjet en Air France. Maar die trokken zich later terug en het ziet er dan ook uit dat een faillissement van Aigle Azur niet uit te sluiten is.
Air France de winnaar?
Maar het bleef niet bij Aigle Azur alleen in Frankrijk. Iets wat later kondigde ook XL Airways, dat eerder bekend stond als Star Airlines, te stoppen met het uitvoeren van de vluchten. XL Airways is al ruim een jaar op zoek naar een goede overnamekandidaat, maar ook hier mocht dat niet baten. Nu heeft de maatschappij nogmaals aan de bel getrokken bij Air France en de Franse staat voor een overname. Laurent Magnin, Chief Executive, zei eerder dat het de lowcostmaatschappij van Air France zou kunnen zijn.
Het is natuurlijk maar de vraag of Air France hier heel veel zin in heeft. Benjamin Smith, de CEO van Air France-KLM, wil namelijk het bedrijf Air France-KLM geheel winstgevend maken zonder allerlei kleine dochterondernemingen. Eerder werd al aangekondigd te stoppen met Joon en moet HOP! de naam Air France HOP! krijgen. Of XL Airways dan nog wel in dit rijtje thuis hoort is de vraag. Wellicht dat Air France hier zelf op inspeelt met Transavia France en Air France HOP! op korte vluchten. Hoe dan ook, Air France zou binnen Frankrijk wel een ‘winnaar’ kunnen zijn. Een faillissement van XL Airways lijkt bijna niet uit te sluiten, of iemand moet last-minute toch nog geld komen ‘brengen’ om de vluchtuitvoering te vervolgen.
De laatste verliezer
En dan is er nog de grote verliezer uit het Verenigd Koninkrijk; Thomas Cook. Dit bedrijf verzorgt al reizen sinds 1841, ruim 178 jaar bestaat het bedrijf dus, of bestond? Thomas Cook plc vroeg eerder deze week faillissement aan.
Thomas Cook pcl moet alle activiteiten staken vanwege financiële problemen die al tijden aanhouden bij het bedrijf. Die zijn onder andere ontstaan door de hevige online concurrentie binnen de reisbranche, waar ook Aigle Azur en XL Airways onder andere last van hadden. Thomas Cook had in het Verenigd Koninkrijk alleen al 560 winkels. In Nederland zijn dat er een stuk minder, maar 560 winkels in deze moderne onlinetijd klinkt wellicht ook wat vreemd?! Het lijkt erop dat het bedrijf niet geheel met de tijd is mee gegroeid en dat dit uiteindelijk het resultaat zou moeten zijn. Hoe dan ook, er zijn nu heel veel reizigers gedupeerd. Men kan of niet vertrekken of niet meer terug. Er moet dus een hoop geregeld worden. Mocht je op dit moment een reis geboekt hebben via Thomas Cook of Neckermann Reizen dan is het verstandig de volgende websites in de gaten te houden voor de laatste informatie: Neckermann Reizen, D-Reizen & Thomas Cook.
Geld terug?
Zowel de website van Neckermann als die van Thomas Cook verwijzen naar Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). In verschillende situaties betalen zij de gemaakte (vooruitbetaalde) reiskosten terug. Echter is het belangrijk even de informatie op de website van de SGR goed te lezen. Heb je bijvoorbeeld geboekt bij Expedia, dan is de kans aanwezig dat je vluchten en reis gewoon doorgaan. Alle informatie vind je duidelijk op een rijtje bij de SGR, check het hier.
Toekomst
Of Thomas Cook uiteindelijk nog een kapitaalinjectie zal krijgen is de vraag. Er zijn aardig wat schulden en het is de vraag wie dat kan en wil gaan vergoeden. Landen als Spanje, Tunesië en Egypte zijn erg afhankelijk van de toeristenindustrie. Thomas Cook was een van de grotere partijen die reizen naar deze regio’s organiseerde en dus erg belangrijk voor de lokale economie. De komende tijd is het dus zeker spannend voor zowel personeel als reizigers die een reis geboekt hebben bij Thomas Cook. Ook partijen zoals Transavia, KLM en Brussels Airlines vlogen klanten van Thomas Cook naar verschillende bestemmingen. Sommige maatschappijen zullen er meer van merken dan anderen, maar de komende tijd gaan de reizigers in ieder geval niet meer mee op reis.
Bron & beeldmateriaal: Aigle Azur, XL Airways, Thomas Cook, Neckermann Reizen, NOS.
Geef een reactie