ITA Airways viert eerste verjaardag2 min leestijd

Eerste Airbus A320 van ITA Airways in nieuwe livery

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

ITA Airways mag op haar verjaardag het eerste kaarsje uitblazen. Het is alweer twaalf maanden geleden dat de nieuwe Italiaanse maatschappij het stokje van Alitalia overnam. In het afgelopen jaar is dan ook heel wat gebeurd. In dit artikel een overzicht van de belangrijkste feiten.

Alitalia wordt ITA

Bij de start van ITA schreven we al dat de maatschappij uit de as van Alitalia was verrezen. Alhoewel de Italiaanse overheid liever sprak van een nieuwe maatschappij die in geen opzicht op het failliete Alitalia lijkt. En daar zit natuurlijk wel wat in. De voormalige Italiaanse nationale maatschappij werd namelijk gekweld door tegenslagen. Door verkeerde keuzes, tegenvallende inkomsten en hoge schulden ging de airline uiteindelijk failliet.

ITA Airways maakte op 15 oktober 2021 haar eerste vlucht, ruim een jaar geleden dus. De binnenlandse vlucht AZ1637 vloog toen van Milaan Linate naar Bari. Maar na die eerste vlucht is er natuurlijk heel wat gebeurd.

Passagiers en loyaliteitsprogramma

Na de eerste ITA vlucht vanuit Milaan vlogen er meer dan 9 miljoen passagiers met de maatschappij, naar eigen zeggen met een goede punctualiteit. De airline werd, zoals verwacht, lid van SkyTeam en richtte eind vorig jaar haar loyalty programma Volare op. Het programma heeft inmiddels zo’n 700.000 leden.

Volare investeert overigens veel in het werven van nieuwe leden. Onder meer door het aanbieden van een status match voor niet-SkyTeam frequent flyers. Maar ook door het aansluiten van diverse partners moet het programma aantrekkelijker worden. Het gaat onder meer om Avis, Budget en Best Western. Voor zakelijke reizigers is er ook Volare Corporate.

ITA Airways, Alitalia, SkyTeam

Vlootontwikkeling

ITA startte met een relatief kleine short en medium haul vloot. Naast de 45 narrow body toestellen kwamen er ook 7 wide body vliegtuigen. Inmiddels zijn dat er 69, allemaal van het Franse Airbus. Waaronder 6 nieuwe Airbus A350s en 8 Airbus A330-200 kisten. Op kortere routes vliegt ITA met de Airbus A320ceo en A319ceo. Vanaf deze maand komt daar de Airbus A220 bij. Dit toestel moet onder meer op Milaan, Turijn, Genève, Zürich en München vliegen. In tegenstelling tot Air France vliegen de Italianen nog niet naar Amsterdam met de A220.

Ervaring aan boord

ITA investeert naast Volare en de nieuwe toestellen ook in de ervaring aan boord. Zo is het Inflight Entertainment systeem onderdeel van de vernieuwingen die later dit jaar zullen komen. De nieuwe software wordt voorzien van de nieuwste content, waaronder films, tv-series en concerten. Tot slot start de airline deze maand met het afspelen van muziek tijdens het in- en uitstappen op medium en long haul vluchten.

Bron afbeeldingen: ITA Airways 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *