Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorig jaar schreef ik reeds over mijn elite status planning voor 2017. Qua airline elite status heb ik momenteel enkel nog Platinum status bij American Airlines. Deze is geldig tot en met maart 2018. Ik plan geen enkele vlucht met AA dit jaar, dus kan ook geen miles verdienen. Mijn Star Alliance Gold status bij Copa Airlines is sinds eind februari verlopen. Jammer maar helaas… Want hiervan maakte ik gebruik tijdens al mijn intra-Europa vluchten. Ik kon bij Brussels Airlines meestal goedkope vluchten vinden en met de Copa Platinum kaart kon ik dan de lounges in.
Het doel is om dit jaar British Airways Gold status te behalen. Er staan redelijk wat OneWorld vluchten op de reisplanning. De verdiende miles zullen allemaal bij BA worden gecrediteerd en bovendien zal ik ook Avios verdienen. Het zal niet zo snel gaan als met American Airlines in het verleden. Dat waren nog eens leuke tijden, want voor bijna geen geld kon je grote aantallen miles bij elkaar harken.
Om in aanmerking te komen voor Gold status bij BA dien je 1500 tier points te verdienen in één jaar tijd. Deze tier points krijg je na het vliegen in economy, business of first class. Zie het gewoon als punten om te kwalificeren voor elite status. Naargelang de afstand en boekingklasse die je vliegt, verdien je meer of minder punten. Theo heeft over dit onderwerp een hele mooie serie artikelen geschreven.
Welke routes ga ik vliegen?
Dat worden er redelijk wat. Maar het is verdeeld over verschilende trips die ik de komende maanden ga maken. De periode waarin ik dit alles ga vliegen loopt van mei tot en met november. Ik heb al gekkere dingen gedaan om status te behalen. Misschien dat het feit dat ik een dagje ouder wordt er voor iets tussen zit, maar ik houd het beschaafd. Ik heb ontzettend leuke verhalen over gehouden aan het verleden, soms mis ik die mileage runs wel. Helemaal van het padje af om miles te verzamelen…
CMB-BOM met Sri Lankan in business class
Na mijn rondreis door Sri Lanka vlieg vanaf Colombo naar Mumbai. Dit is een relatief korte vlucht. Het tarief was gunstig genoeg om een stoel in business class te boeken. In totaal verdien ik 1185 Avios en 40 tier points. Nog een lange weg te gaan richting 1500 TP!
LHR-NCE met British Airways in economy class
Op de terugweg van Sri Lanka vlieg ik niet rechtstreeks naar huis… De vakantie zit er nog maar net op of ik kan naar Nice voor een vergadering. Dus in plaats vanaf London naar Brussel te vliegen, vlieg ik naar Nice. Ik heb nog geprobeerd om mijn award ticket te laten veranderen, maar er was geen beschikbaarheid. Tenminste niet op de vlucht die ik wilde. Helaas pindakaas… Dus ik moet mijn segment van LHR naar BRU annuleren en een change fee betalen. Het zij zo, blij was ik in ieder geval niet. Om verdere kosten te drukken heb ik een vlucht in economy naar Nice geboekt.
Deze vlucht zal goed zijn voor 125 Avios en levert amper 5 tier points op. Alle beetjes helpen!
BRU-DOH-HND-DOH-BRU met Qatar Airways in business class
Deze superdeal heb ik kunnen boeken tijdens het Qatar Airways Travel Festival. Het was een abnormaal laag tarief voor zo’n lange vlucht. Helaas is het een hele korte trip want ik vlieg in een lang weekend heen en weer. Ik kom vrijdagavond laat aan op Haneda en vlieg zondagavond laat weer naar huis. Deze deal kon ik gewoon niet weerstaan!
Ik heb de route hieronder verdeeld in verschillende segmenten. Daarbij is te lezen hoeveel ik per segment verdien:
- BRU – DOH 3796 Avios en 140 TP
- DOH – HND 6433 Avios en 140 TP
- HND – DOH 6433 Avios en 140 TP
- DOH – BRU 3796 Avios en 140 TP
In totaal levert deze trip me 560 tier points op, een derde van wat ik nodig heb voor kwalificatie van elite status. Tel hierbij de 40 TP die ik verdiende met de vlucht CMB-BOM en dan zit ik al aan de minimum vereisten voor BA Silver status.
BRU-DOH-DPS-DOH-BRU met Qatar Airways in business class
Later dit jaar vlieg ik naar Bali voor een vakantie van 2 weken. Wederom heb ik ervoor gekozen om te vliegen met QR. Waarom? De tarieven van Qatar Airways zijn bijzonder aantrekkelijk en het is een fijne airline om mee te vliegen. Tot nu toe heb ik niets dan goede ervaringen met hen.
Deze vakantie met 4 vluchten levert me hetzelfde aantal tier points op als mijn trip naar Tokyo. 560 TP in totaal en weer een mooi aantal Avios:
- BRU – DOH 3796 Avios en 140 TP
- DOH – DPS 6123 Avios en 140 TP
- DPS – DOH 6123 Avios en 140 TP
- DOH – BRU 3796 Avios en 140 TP
Met alle voorgaande trips zit ik dan al op een totaal van 1165 tier points, bijna een gouden medaille, maar nog niet helemaal. Nog 335 punten te gaan voor ik victorie mag kraaien.
Tallinn Tier Point Run
Eerder schreef ik al eens over mijn Tallinn tier point run die ik heb gepland in het najaar. Ik vlieg twee keer heen en weer naar Tallinn om zo iets meer dan 400 tier points bij elkaar te vliegen. Deze punten zullen me over de streep van 1500 brengen en op die manier British Airways Gold status verdienen.
Ik vlieg eerst van Brussel naar London waar ik een Hilton hotel heb geboekt bij het vliegveld. De volgende ochtend gaat het van London naar Helsinki in business class op de A350 van Finnair. Na een lange layover door naar Tallinn en dan dezelfde route weer terug richting Brussel. Het wordt weer kunst- en vliegwerk!
Dat worden 12 vluchten in twee weekends, een deel ervan zal in economy gebeuren. Dan heb ik het over de korte segmenten tussen Brussel en London en tussen Helsinki en Tallinn. Als we dan de te verdienen Avios en tier points op een rij zetten, dan zijn deze 2 weekends goed voor 420 tier points:
- BRU – LHR 125 Avios en 5 TP
- LHR – HEL 1701 Avios en 80 TP
- HEL – TLL 500 Avios en 20 TP
- TLL – HEL 500 Avios en 20 TP
- HEL – LHR 1701 Avios en 80 TP
- LHR – BRU 125 Avios en 5 TP
- BRU – LHR 125 Avios en 5 TP
- LHR – HEL 1701 Avios en 80 TP
- HEL – TLL 500 Avios en 20 TP
- TLL – HEL 500 Avios en 20 TP
- HEL – LHR 1701 Avios en 80 TP
- LHR – BRU 125 Avios en 5 TP
Kostprijs
Alles bij elkaar verdien ik ongeveer 51.000 Avios en iets minder dan 1600 tier points. Maar wat kost dit grapje? Hier onder volgt een overzicht van de kosten van de vluchten:
- CMB – BOM 349 euro
- LHR – NCE 183 euro
- BRU-DOH-HND retour 620 euro
- BRU-DOH-DPS retour kostte mij niks want mijn ticket werd betaald door iemand anders
- BRU-LHR-BRU 171 euro maal 2 is 342 euro
- LHR-HEL-TLL retour 267 euro maal 2 is 534 euro
Dat brengt het totale kostenplaatje op 2028 euro. Een flinke investering en duurder dan mijn AA Platinum status. Maar die status is een stapje lager dan BA Gold. De elite status van AA staat gelijk aan OneWorld Sapphire status, terwijl de BA Gold status overeenkomt met OneWorld Emerald.
Conclusie
Al bij al wordt het een investering van geld en tijd, maar het levert me British Airways Gold status op tot eind 2018. Misschien dat ik me in 2018 ook nog focus op het behalen van Star Alliance Gold status. Op die manier kan ik dan genieten van alle elite status voordelen die eraan verbonden zijn. Vooral de versnelde security, priority check in, gratis stoelenkeuze en de lounge toegang spreken me aan.
Hebben jullie plannen om te kwalificeren voor BA Gold status? Of zijn jullie misschien al Gold member? Wat vinden jullie van deze elite status? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
stijnec zegt
hi Lionell,
je reisplannen zien er goed uit! Ga zelf ook nog naar HND, in oktober, idd te goed om te weerstaan 🙂
houd er wel rekening mee dat je binnen BAEC pas status krijgt als je ook “qualifying flights” gemaakt hebt, voor silver en gold heb je 4 vluchten nodig met IB/BA metaal en/of vluchtnummer. Jouw plannen bekijkend, zul je pas ergens tijdens je trip naar TLL status krijgen?
Lionell Jansen zegt
Hi Stijn, klopt dat bedacht ik me later ook… Dus ik ben aan het kijken voor een snelle return trip BRU-LHR-MAN of EDI zodat ik op die manier m’n BA metal vluchten heb gemaakt, dan ben ik ook zeker van m’n Silver status eerder op het jaar. Bedankt voor de tip!
Groeten & fijne avond nog!
Lionell
peter zegt
Hoi Lionel,
Ik begrijp niet goed hoe je een businesstrip bru-hnd hebt kunnen boeken voor 620 euro, heb je deze als economy geboekt en vervolgens geupgrade met miles?
Lionell Jansen zegt
Hi Peter,
dit ticket heb ik geboekt tijdens het Travel Festival van Qatar Airways. Dit was een spotgoedkope promotie! Ik kon eerst m’n ogen niet geloven dat het zo goedkoop was, maar een aantal andere leden van InsideFlyer hebben hun tickets ook aan deze prijs kunnen boeken. In augustus komt er weer zo’n promotie als het goed is.
Groeten en fijne avond nog!
Lionell