Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vliegtuigeten is vaak het onderwerp van spot. En inderdaad, soms krijg je aan boord maaltijden van wel heel erg twijfelachtige kwaliteit geserveerd. Toch proberen heel wat maatschappijen je een lekkere maaltijd voor te schotelen, ondanks de beperkingen die komen bij het serveren van een maaltijd in de lucht. Samen met de cameraploeg van “The Inflight Food Trip” documentaire namen we een kijkje in de kookpotten bij LSG Skychefs in Riga.
Eerder al kon je onze review van een vlucht in business met AirBaltic lezen. Nu kregen we dus de gelegenheid te zien waar die maaltijd vandaan komt en hoe ze op het vliegtuig terecht kwam.
Het onopvallende gebouwtje van LSG Skychefs staat wat verloren op de gronden van de luchthaven van Riga. Bij aankomst werden we opgewacht door Andris Balickis, managing director.
Je komt een grootkeuken vanzelfsprekend niet zomaar binnen. Om hygiënische redenen moest het ganse gezelschap schorten, haarnetjes, schoenbeschermers en, voor hen met een snor of baard, mondmaskers aan.
Naar de supermarkt…
Eens aangekleed werden we eerst meegetroond naar de ruimte waar de producten die net geleverd zijn opgeslagen worden. Het personeel noemt deze schertsend de supermarkt, legt Balickis uit. En op het eerste zicht ziet het er ook een beetje als een winkel uit. Wie verwacht had dat alle ingrediënten in industriële hoeveelheden zouden aangeleverd worden, staat hier voor een verrassing. Er staan heel wat kleine potjes met olijven of ajuinen, bokalen met tomatenpuree, flessen olijfolie en nog meer van dat, net zoals je ze in de supermarkt zou aantreffen. Het is voor de meeste leveranciers niet interessant is om hun goederen in grotere formaten te verpakken, gelet op de kleine afzetmarkt.
Na de voorraadruimte gaan we de keuken zelf binnen. Deze is onderverdeeld in verschillende zones. Eerst heb je de koude en warme keuken. In grotere cateringbedrijven zitten deze in aparte zalen, maar hier in Riga delen ze dezelfde ruimte. In de warme keuken vind je ook een bakkerij, waar net heerlijk geurende croissants gebakken werden. Wat verder worden alle maaltijden keurig afgewogen en op een schaaltje geplaatst.
Verse soep
Een nieuwigheid aan boord van AirBaltic is de verse soep die je voorgeschoteld krijgt. Het keukenpersoneel meet de hoeveelheden per kommetje uit. Aan boord hoeft er dan nog enkel maar warm water toegegevoegd worden. Vooraleer de soep op het menu van Air Baltic terechtkwam werd ze eerst aan een uitgebreide proefsessie onderworpen. Balickis legt ons uit dat het personeel van Airbaltic, na de verschillende samenstellingen geproefd te hebben, zelf hun favoriet gekozen hebben.
Het valt op hoe “normaal” alles eruit ziet. De keuken ziet er niet anders uit dan de grootkeuken van pakweg een groot bedrijf of school.
Na de twee keukens komt de “tray setup” zone. Hier worden alle maaltijden op de plateaus geschikt, samen met het bestek.
Ook de voorbestelde maaltijden worden hier klaargezet. Tot 10% van de passagiers die hun maaltijd vanuit de keukens van LSG Skychefs in Riga krijgt, bestellen volgens Balickis hun maaltijd op voorhand.
Eens de plateaus gevuld zijn, worden ze in de trolleys geplaatst, die daarna naar de vriesruimte gereden worden. Op een normale AirBaltic vlucht met de Boeing 737 gaan er 8 trolley’s met maaltijden en drankjes mee.
Kleine keuken, grote cijfers
Balickis legt uit dat er dagelijks bij LSG Skychefs in Riga tot 5.000 maaltijden bereid worden, en dit voor 7 verschillende maatschappijen met lijnvluchten. Daarnaast zijn er ook nog zo’n 50 kleinere klanten, zoals privéjets.
In een laatste ruimte voor de laadkaai vind je magazines en kranten terug die aan de passagiers uitgedeeld worden. Eens ook deze verdeeld zijn, kunnen de trolleys de vrachtwagens in die ze richting het toestel brengt.
Meer keuze bij voorbestellen
Na de uitgebreide rondleiding werden we ook nog eens vergast op een business klasse maaltijd en kregen we uitleg over het “mix&match” principe dat Air Baltic ingevoerd heeft. Hierbij kunnen passagiers die hun eten vooraf bestellen hun maaltijd zelf samenstellen. Ze krijgen zowel voor het voor- als hoofdgerecht keuze uit tot zeven verschillende opties. Indrukwekkend is ook dat je tot 1.5 uur voor de vlucht jouw maaltijd kan bestellen. Als het snel moet gaan bedraagt de tijd tussen ontvangst van de bestelling en aankomst aan het vliegtuig slechts een indrukwekkende 12 minuten!
Je vraagt je af hoe het mogelijk is dat je. met al die moeite die in een vliegtuigmaaltijd, soms toch nog een onidentificeerbare brij geserveerd krijgt. “Je krijgt natuurlijk waarvoor je betaalt,” monkelt Balickis.
Geef een reactie