Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Boeing 737 MAX heeft nu ook in Europa toestemming om weer de lucht in te gaan. Er werd al geanticipeerd op een snelle toelating tot het luchtruim, maar de definitieve goedkeuring liet nog op zich wachten. Na bijna twee jaar kan de Boeing 737 MAX weer ingezet worden, zij het temidden van een crisis.
Europese goedkeuring
Alhoewel de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA (Federal Aviation Agency) al vorig jaar goedkeuring gaf voor de veilige terugkeer van de 737 MAX, volgen andere luchtvaartorganisaties zeker niet direct. Zo wilde het Europese EASA (European Union Aviation Safety Agency) zelf ook nog onderzoek doen naar de werkelijke effectiviteit van de maatregelen die de Amerikanen hebben genomen. Logisch wellicht, gezien de opmerkelijke gang van zaken rondom de ontwikkeling van het toestel.
Voorwaarden
Afgelopen woensdag kwam dan de Europese goedkeuring, overigens op voorwaarde van diverse aanpassingen. De voorwaarden zijn mede opgesteld naar aanleiding van diverse Europese testvluchten ter verificatie van de Amerikaanse maatregelen.
De vier voorwaarden die EASA stelde zijn:
- De twee ongelukken die met de Boeing 737 MAX zijn gebeurd moeten volledig verklaard zijn;
- Aanpassingen in het ontwerp van het toestel zoals door Boeing voorgesteld moeten goedgekeurd worden door EASA voordat ze toegepast worden;
- Een onafhankelijk onderzoek naar het ontwerp van het toestel moet afgeronde worden door EASA;
- De airline crews die vliegen op het toestel moeten voldoende nieuwe training ontvangen.
Volgens EASA Executive Director Patrick Ky is nu duidelijkheid over alle voorwaarden. Een veilige inzet van de MAX staat nu dus niets meer in de weg.
Nederland
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft kennis genomen van het besluit van de EASA. Zij maakte deze week bekend ook het Nederlandse luchtruim weer te openen voor de MAX. In Nederland beschikt alleen TUIfly over een aantal Boeing 737 MAX 8 toestellen. Deze toestellen mogen pas weer vliegen als alles in orde is gemaakt volgens de regels van de EASA. TUI zou dan in maart weer kunnen vliegen met de MAX. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt daarover het volgende:
In Nederland heeft luchtvaartmaatschappij TUI fly drie Boeings van dit type in gebruik. Zodra de aanpassingen aan de vliegtuigen en de operationele procedures zijn doorgevoerd kan de Boeing 737 MAX worden ingezet. De ILT ziet toe op de juiste implementatie van deze maatregelen zoals genoemd in de luchtwaardigheidsaanwijzing.
Twijfels
Alhoewel de gezaghebbende luchtvaartautoriteiten geen toestemming zouden geven voor de terugkeer van de MAX als dat niet veilig zou zijn blijft er toch een groep die twijfels heeft. In de VS mag de MAX al langer de lucht in en daar bieden airlines passagiers te mogelijkheid om te boeken indien zij niet met de MAX willen vliegen.
Voordat het toestel weer vliegt moeten individuele airlines nog wel voldoende training bieden aan de crews. Ook zullen de toestellen nog nagekeken moeten worden. Om nog maar te zwijgen over de huidige reisbeperkingen. Het zal dus nog wel even duren voordat de Boeing 737 MAX dus echt terug te zien is in het luchtruim van Europa.
Johannes zegt
Boeing is mijn vertrouwen kwijt qua 737 MAX. Ik zal in de toekomst opletten dat ik routes boek waarop de 737 MAX niet gebruikt wordt.