Nieuwe Premium Economy cabine voor SWISS en Finnair3 min leestijd

Nieuwe Premium Economy cabine SWISS aan boord van de Boeing 777-300ER (Bron: SWISS)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Steeds meer airlines bieden een Premium Economy cabine aan tussen Business en Economy Class. Deze cabine biedt meer luxe en comfort dan de ‘normale’ Economy, maar is een stuk goedkoper dan Business Class. De populairiteit van Premium Economy was voor KLM aanleiding om ook een nieuwe cabine te introduceren. SWISS en Finair lopen echter voor op KLM en introduceren hun nieuwe Premium Economy product nu al.

SWISS

Deze week presenteerde de nationale airline van Zwitserland haar nieuwe Premium Economy (PE) product. De nieuwe cabine is nu al aan boord van de eerste Boeing 777-300ER te zien. Uiteindelijk moet de hele 777-300ER vloot van twaalf vliegtuigen voorzien worden van de Premium Economy. Premium bestaat bij SWISS naast Economy, Business en First Class. Met zo’n breed aanbod probeert de Zwitserse carrier zich als premium airline weg te zetten. Het nieuwe product richt zich met name op de leisure reiziger. 

De nieuwe cabine is van de hand van fabrikant ZIM en staat in een 2-4-2 opstelling. De 24 hardshell stoelen zijn voorzien van bekleding van het Zwitserse Lantal. De seat pitch is 99 cm. De hoofdsteun is verstelbaar op vier manieren en de stoel is voorzien van een dubbele armleuning. Daarnaast is er een scherm dat passagiers extra privacy biedt. De rugleuning heeft een recline van 31 graden. Het 15.6 inflight entertainment systeem en USB-A poorten voor opladen van mobiele apparaten moet meer dan genoeg zijn voor een comfortabele reis.

Elke passagier in deze cabine krijgt een amenity kit van Skysupply. Ook krijgen passagiers een welkomstdrankje voor vertrek en is er keuze uit drie warme maaltijden. Daarnaast is er een bagagetoelage van twee koffers tot 23 kg per stuk. Loungetoegang is niet ingegrepen, maar kan wel met korting verkregen worden. 

Het eerste toestel met de nieuwe cabine (registratie HB-JNH) vliegt vanaf volgende maand tussen Zürich en Miami. Een maand later komen daar San Francisco en São Paulo bij. Gedurende de introductieperiode krijgen Economy passagiers de mogelijkheid om tegen een toeslag te upgraden bij check-in of aan de gate.

Finnair

Ook de Finse nationale carrier Finnair heeft haar nieuwe Premium Economy product onthuld. Het nieuwe product is beschikbaar in de Airbus A350-900 in een 2-4-2 configuratie. Overigens zijn de Economy en Business Class op dat toestel ook vernieuwd. Later moet de PE cabine ook op de Airbus A330 beschikbaar komen.

De nieuwe cabine met 26 stoelen van het type ‘Vector Premium’ is van de hand van HAECO en is mede vormgegeven door het Britse Tangerine. De seat pitch is 96.5 cm, iets minder dan SWISS dus. De stoel is voorzien van memory foam kussens voor extra comfort en een hoofdsteun die op zes manieren verstelbaar is. De rugleuning heeft een recline van 8 inch (20,3 cm). Het 13 inch inflight entertainment systeem is van de laatste generatie, maar wel kleiner dan bij SWISS. Passagiers beschikken in deze cabine over een eigen stopcontact en zowel USB-A als -C poorten.

(Foto’s: Finnair)

Premium Economy passagiers van Finnair kunnen aan boord twee maaltijdservices verwachten, met onder meer een driegangenmenu op servies van het bekende designmerk Iittala. Voor de textielproducten als het nekkussen en de dekens en de amenity kit werkt Finnair samen met Marimekko. Ook voor PE hanteert Finnair light, classic en flex tarieven. Alleen bij de classic en flex tarieven heb je een bagagetoelage van een koffer van maximaal 23 kg. Qua bagage is Finnair dus wel strenger dan SWISS. Maar de light tarieven zijn mogelijk wel een stuk goedkoper.

Premium Economy tickets zijn bij Finnair zijn beschikbaar vanaf 1 maart 2022 en de eerste vluchten vertrekken nog deze lente richting Noord-Amerika. Uiteindelijk moet PE beschikbaar komen op alle long haul routes uitgevoerd door de Airbus A350 of A330.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *