Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Slecht nieuws voor Silver deelnemers van Flying Blue die vanaf Amsterdam vliegen. Per 5 januari vermindert KLM drastisch de priority voordelen voor Flying Blue Silver leden op Schiphol. Waar passagiers met Silver status nu nog volledig van Skypriority (klik) gebruik mogen maken op de hub zal dit vanaf volgend jaar beperkt zijn tot priority check-in.
Check-in en bagage
Flying Blue Silver deelnemers, en daarmee impliciet alle Skyteam Elite leden, mogen in de toekomst nog steeds gebruik maken van de Skypriority/business class check-in en bagage drop-off punten, volgens de Skyteam regels. Echter zal priority bagage middels het bekende gele label worden afgeschaft.
Priority security
De grootste klap zal ongetwijfeld het verdwijnen van de voorrang bij de security controle zijn. Nu mogen alle Skyteam Elite leden nog via de aparte Skypriority lane naar de controle. Gezien de lange rijen de laatste tijd is dat geen overbodige luxe. Deze verandering beperkt zich tot Vertrekhal 1 (klik), het Schengen gebied, omdat voor non-Schengen bestemmingen de priority ingang voor security/paspoortcontrole gelijk vanuit de Skypriority check-in volgt.
Priority boarding
Ook bij het aan boord gaan van het vliegtuig zullen Silver/Elite deelnemers niet met Skypriority aan boord mogen gaan. In plaats daarvan komt er, tussen Skypriority en de rest van de passagiers, een aparte boarding call voor Silver/Elite zoals bij bijvoorbeeld Delta ook het geval is. In de praktijk ben ik bang dat hier weinig van terecht zal komen.
Transfer, ticketbalies en loopbrug
Voorrang bij de transfer- en ticketbalies behoort straks ook niet meer tot de voordelen van Silver Elites. Wel kunnen die passagiers gebruik blijven maken van de loopbrug tussen parkeergarage P2 en de B en C-gates voor Schengen vluchten, mits zij online ingecheckt hebben en zonder ruimbagage reizen.
Conclusie
Om te beginnen; het aanbieden van Skypriority aan Flying Blue Silver en Skyteam Elite leden door KLM op Schiphol was een extraatje. Met de nieuwe opzet voldoet de maatschappij nog steeds aan de Skyteam regels. Echter blijft dit een vervelende maatregel voor Elite leden die aan de voordelen gewend zijn. Vooral het afschaffen van de priority security ingang voor Schengen vluchten zal geen populaire verandering zijn gezien, de drukte af en toe.
Ondanks dat het een onverplichte uitbreiding van de voordelen was, blijft Schiphol KLM’s hub waar ze voor loyale, frequente reizigers eigenlijk een zo soepel en snel mogelijke reiservaring moet garanderen. En zeg nou zelf, zou priority boarding en een geel label op de bagage, in tegenstelling tot een extra koffer (klik), nou zoveel extra kosten?
Carlos D. Cervantes zegt
Hmm, erg jammer dit 🙁
Ik vraag me af of petroleum club wel bepaalde sky priority services mag houden.
Gerard zegt
Nee ook de petroleum club kaart heeft ook geen voordelen meer die van mij gaat de prullenbak in heeft totaal geen meerwaarde meer. Prioritylane vergeet het maar je kunt gewoon achteraan aansluiten bij de economy class.
rezag zegt
Ja, erg jammer, het is toch een forse uitkleding van de benefits en een reden om meer rond te kijken
Leon zegt
Erg teleurstellend en geen slimme zet zeker nu KLM alles uit de kast dient te halen om hun trouwe klanten te behouden. Voor mij wederom een duidelijke bevestiging om met maatschappijen uit het midden oosten te vliegen. Lagere prijzen, werkelijke persoonlijke aandacht en dus waarde voor je geld.
Francesca zegt
Je doet dan wel mee met het indirect funden van ISIS… En het kapot concurreren van de overige maatschappijen.
Pascal Koeter zegt
Hummm, dus het heeft ook weinig tot geen zin meer om dit jaar mijn resterende levelmiles te halen !!!
Peter zegt
Gemengde gevoelens.
Wederom een uitholling van de extra’s die je in mijn optiek gewoon ‘verdient’ als je regelmatig vliegt (en dus een significante bijdrage hebt geleverd aan het bestaansrecht van een maatschappij!)
Aan de andere kant; ik sta regelmatig in de priority lane op een vlucht naar bijv. Milaan of Londen waarbij ongeveer de helft van de passagiers een Silver of Petroleum kaart heeft en er dus helemaal geen voordeel meer is.
In dat opzicht is het vergroten van het verschil tussen Silver versus Gold/Plat wel een goed initiatief. (Sorry dat ik wellicht op wat tenen ga staan nu….)
Bij deze wederom een oproep aan de KLM; koester de Gold/Plat groep als nooit tevoren, ik ben overtuigd dat de gemiddelde NL-er toch liever ‘blauw’ vliegt, maar jaag ons niet weg!!
Peter zegt
Vlieg gemiddeld 24 tot 28 keer per jaar met KLM naar diverse bestemmingen .
Net niet genoeg om gold te halen maar zilver wel .
Ik vlieg en betaal alles prive , en niet zoals veel gold members en plat members alles op rekening van werkgever of instelling of organisatie boeken.
En dan nu deze fijne maatregelen en beperkingen bij FLYING BLUE EN KLM zonder enige info naar de klant toe.
Maar naar een andere maatschappij gaan en daar wel gebruiken maken van service en waardering als betalende klant .
En de weg vrijmaken voor de super gold s en plat bij KLM ,die dan binnenkort ook naar wat anders moeten zoeken omdat er niet genoeg animo is op lijnen en niet meer rendabel te vliegen zijn door het gebrek aan passagiers .
Dit ook door de huidige tarieven met prijsstijgingen van 100 tot 150 % ingegaan in 2016 ten opzichte van 2015.
Men zich uit de markt aan het prijzen is en alle service en privileges af te nemen en beperken.
Ik heb al diverse alternatieven die goedkoper zijn en meer service bieden kunnen ontdekken, en door het eventueel aankopen van opties veel comfortabeler vlieg.
En nog steeds aantrekkelijker dan bij KLM.
The Flying Dutchboy zegt
Deze veranderingen heeft KLM/Flying Blue wel aangekondigd. In tegenstelling tot de verlaging van de bagagetoelage.
Henk zegt
Zojuist met KLM Flying Blue gebeld. Ook de loopbrug bij P1 Privium parkeren (2e laag) is vervallen voor Silver leden. Er is dus nog maar erg weinig over van de voordelen. Beetje vreemd dat dit nog altijd niet is aangepast in de informatieverstrekking vanuit KLM Flying Blue; alle weggenomen voordelen worden nog steeds gecommuniceerd. Ook juridisch een risico om onjuiste informatie te blijven communiceren lijkt mij
Marcel zegt
Frequent flyer voordeel helaas afgezakt naar een minimum niveau. Erg teleurgesteld in KLM Flying Blue!
Ook is er heel minimaal over gecommuniceerd vrees ik, getuige veel mensen die bij security control op Schiphol nog steeds via priority denken te gaan.
Sanja zegt
Voor mij een reden om minder vaak voor KLM te gaan kiezen. tot nu toe speelde bij de keuze silver status zeker een rol mee. ongeveer 20 vluchten met KLM per jaar, het wordt schat ik in de toekomst maar de helft. Mijn eerstvolgende vlucht wordt ook geen KLM. jammer.
Erik Fijlstra zegt
Eén van de , voor mij, belangrijkste voordelen is nu weggevallen. De passage bij de veiligheidscheck. Dus straks uren eerder komen tijdens de vakantie periode. Ook dit gecommuniceerd met KLM via de email. De typische reactie u als “gewaarde klant” en het copy paste marketing verhaal van de “voordelen” etc.
Toch liet de klantenservice mij weten dat wanneer er veel klachten komen er wel naar een oplossing gezocht kan gaan worden (weliswaar pas na 3 emails). Ik moet het nog zien. Ik roep een ieder op te klagen bij KLM. Dus bij geen oplossing is er ook voor mij geen reden meer om KLM te blijven kiezen.
Ben zegt
Beste Erik,
Inderdaad het beste wat je kunt doen, veel klagen direct bij KLM en over de KLM op het internet.
Ik heb ook een mail gestuurd naar de KLM zonder enkele reactie. Ik vlieg zo’n 30 x per jaar en vanaf dit jaar ben ik al meerdere malen uitgeweken naar alternatieve luchthavens en andere maatschappijen. Tickets waren veelal goedkoper ook.
Als ik de loyalty programma’s van de KLM zou beheren dan zou ik het maar snel terugdraaien.
Erik Fijlstra zegt
Beste Allen,
Ik zou ook iedereen met bovenstaande klachten willen vragen dit als klacht in te dienen bij KLM. (Beste Ben, dank voor je reactie). Zelf heb ik dat ook gedaan en ben uiteindelijk teruggebeld door de afdeling die klachten verzameld met betrekking tot tot de downgraden van Silver elite. Men zegt dat deze intern verzameld worden en doorgestuurd. Mochten er veel klachten binnenkomen dan zou er een kans kunnen zijn dat er naar een oplossing wordt gezocht.
Zelf lijkt mij die eenvoudig voor wat betreft de veiligheid controle. Bij Schiphol kan men makkelijk een passage maken in het midden die toegankelijk wordt voor Silver elite, waardoor wij dan voorrang krijgen op alle overige passagiers en dus ook minder lang in de rij staan. Voor mij zou dat acceptabel(er) zijn.
The Flying Dutchboy zegt
De nieuwe security setup is tegenwoordig sowieso een zooitje. Vandaar dat het wegnemen van de priority lane voor Silver extra hard aankomt. Deel dit artikel gerust met collega’s of kennissen, zodat de vermindering verder onder de aandacht komt en er misschien meer feedback bij KLM komt.
Ron Hoogenboom zegt
Volgens mij niet echt slim van KLM. Vorig jaar zo’n 15 keer gevlogen; meestal naar Milaan maar tweemaal naar Zuid-Amerika. Net zilver kunnen behouden. Door deze maatregelen ben ik gedwongen om voortaan met Easyjet te vliegen omdat je daar voor een paar centen Speedy Boarding kunt kopen (dus vooraan in het vliegtuig, eerder boarden en twee stuks bagage, dus meer rechten dan nu bij Zilver). Ik kan het bij mijn baas niet langer verdedigen dat ik voor de veel duurdere vliegtickets van KLM kies. En dat gaat dus door de hele organisatie (werk voor Wageningen UR en voor de Europese voedselautoriteit (EFSA)). De vraag is of een paar zeer frequente vliegers opwegen tegen veel maar minder frequente vliegers. Maar ongetwijfeld weet KLM dat beter.
PS Gisteren weer eens vertraging en nog maar net thuis kunnen komen, terwijl Easyjet wel op tijd was, dus zeg het maar. Krijg je zo’n mail dat je bij één uur vertraging en bon krijg voor een consumptie en bij 3 uur voor een maaltijd; grapje zeker, bij 3 uur krijg je je geld terug via EU claim.
Erik Fijlstra zegt
KLM speelt met klanten. Daarom ook naar low cost carriers blijven kijken en boeken!
Jan-Willem de Vries zegt
Vandaag voor het eerst met de nieuwe regels geconfronteerd op CDG. Koste me 3 kwartier! Als trouwe klant van KLM vind ik het betreurenswaardig dat we de voorechten van Silver nu kwijt zijn.
Erik Fijlstra zegt
Beste Jan-Willem, dit is de ervaring van velen. Het minimale dat we kunnen, en naar mijn mening, moeten doen is zoveel mogelijk klagen bij KLM. Net zolang dat KLM een oplossing vindt zodat we ook als gewaardeerde laten gerespecteerd worden. Mocht het niet helpen dan kunnen we alleen nog maar naar een andere – low cost – carrier overstappen, want dan staan we ook in dezelfde rij te wachten voor de security control.
KLM verzamelt alle klachten en als er maar genoeg zijn gaat dat wellicht helpen.
netty ramdien zegt
Betreurenswaardig dat we de voorrechten van zilver nu kwijt zijn. Als KLM doorgaat met downgraden van silver dan zal ik overstappen naar andere vliegmaatschappijen. Mij maakt het dan niet meer uit om in de lange, chaotische rij te staan.
Jammer hoor KLM!
Erik Fijlstra zegt
Er is namelijk een heel simpele oplossing, namelijk Silver toegang dezelfde verlenen voor de rolstoelgangers ” in het midden” voor de veiligheidscontrole Schiphol . daar komen relatief weinig mensen. Kortom Iedereen blij!
Alleen KLM is dom en benadeeld een grote groep belangrijke klanten. Silver members zijn net als water, ze kiezen de weg van de minste weerstand. KLM heeft de weerstand beduidend verhoogd! Ook ik kijk naar alternatieven (dus geen KLM)
Herman zegt
We zijn 2 jaren verder. Heb ik eindelijk weer Elite Silver gehaald. Even op website kijken, en er staat dat je voorrang krijgt bij het inchecken. Dus al die klachten over het verlies van voordelen bij Elite Silver hebben dan toch effect gehad ??? Nee hoor, de eerste de beste keer bij Schiphol proberen langs de Fast-lane te gaan en je wordt weggestuurd naar de Economy class incheck balie. KLM – Flying Blue, jullie doen dus nog steeds aan mis-informatie. Waaaardeloooos die KLM – dik- en duur-doenerij voor niks. Ik zoek nu voortaan naar de goedkopere alternatieven en die Elite Silver kaart gaat definitief de prullenbak in – niets waard.
The Flying Dutchboy zegt
Bedoel je dat je niet hebt kunnen inchecken bij de SkyPriority balies in Vertrek 2? Dat is zeker niet de bedoeling! Ik zou hierover contact opnemen met KLM.
Jaap zegt
Jarenlang reis ik al via Schiphol en heb nu voor de tweede keer silver level. In de veronderstelling dat ik wat rustiger aan kon doen bij de aankomst op Schiphol blijkt silver geen prioriteit meer te geven bij de bagage scan. Mijn conclusie is dat deze kaart waardeloos is. Incheck doe ik thuis via internet en prioriteit bij instappen is ook vaak niet nodig, we hebben immers allemaal al een stoelnummer toegewezen. Gemiste kans voor de KLM.
Erik Fijlstra zegt
KLM maakt het de mensen steeds moeilijke om een bepaald niveau te halen. Recent is het nieuwe systeem in werking getreden. Nu tellen niet meer het aantal vluchten, maar het aantal XP punten. Kon je voorheen met 15 vluchten binnen Europa Zilver halen, nu moet je 100XP punten behalen. Voor elke Europese vlucht krijg je slechts 5 XP punten. Kortom het niveau is omhoog getrokken naar 20 vluchten.
Idem voor Gold: voorheen 30 vluchten, nu benodigd 180 XP punten.
Bovenstaande geldt niet voor intercontinentale vluchten. KLM heeft op deze wijze de middelvinger opgestoken naar de frequente Europese reiziger.
Johan zegt
Het is nog veel erger vroeger spaarde je per kalenderjaar en als je de 15 had kreeg je zilver, bij 30 goud enzovoort. Dit niveau bleef dan geldig tot 31.12 van het daarop volgende jaar. Nu krijg je bij 100 xp zilver, je teller wordt op 0 gezet en je moet opnieuw sparen. Ik heb in 2018 tot nu toe 220 xp verzameld en dus nog altijd zilver. Daarnaast is de status precies 12 maanden geldig in plaats van tot einde van het volgende jaar.
Daarnaast is de service heel slecht geworden. Ooit jaren lang goud gehad, toen een tijd niet gevlogen. In de tussentijd is de communicatie volledig geautomatiseerd, whatsapps worden alleen nog automatisch beantwoord na gemiddeld 5 uur wachten. bij priority boarding wordt ik meestal in eerste instantie weg gestuurd (ben te jong dus zal wel weer zo een conomy klant zijn).
Vandaag was de 1e vlucht vertraagd volgens email van KLM technische mankementen. De piloot maakte er snel bird strike van dus recht op helemaal niks. Ondertussen wel 11 uur later op bestemming, afspraak met de klant gemist en de 30 uur voorafgaand aan de afspraak met de klant geen slaap. Vluchten worden automatisch omgeboekt, geen mogelijkheid om hier invloed op uit te oefenen, je hebt de nieuwe routing en stoelen ergens middenin maar te accepteren.
Ik heb het overigens niet over goedkope tickets maar meestal Y class (€ 3000 voor retourtje VS in economy).
In ieder geval heeft Lufthansa een status match aangeboden als wij KLM afzweren, voorwaarde is wel eerst goud halen, ik spaar dus nog heel even door en ben dan weg. Als de service ergens beter is moet KLM / Air France niet zielig doen maar de service verbeteren in plaats van automatiseren als ze dat niet doen gaan ze verdiend failliet ala Air berlin en alitalia.
Erik Fijlstra zegt
De reactie van Johan wordt door velen bevestigd. De service van KLM is vaak bedroevend, arrogant en niet service gericht. Daarnaast bewijst het nieuwe flying blue systeem dat men de goede, vaste klanten liever kwijt dan rijk is. Volgens mij richt KLM zich meer en meer op de zakelijke klant in de hoop meer zakelijke stoelen voor meer geld te verkopen.
Ivm schoonfamilie in Italie vliegen wij vaak van Amsterdam – Rome en v.v. en vaak met alleen handbagage . Het zilver voordeel was dus nog een voordeel. Nu de snelle passage daar niet meer bij hoort stap ik ook af van KLM en kijk naar alternatieven.
Zoals hierboven ook te lezen valt is de limite voor het behalen van het zilver niveau ook verhoogd. Kortom de marketing afdeling van KLM wil dat wij een alternatief zoeken. En dat doen we dus ook.
Eric Groenheijde zegt
Alternatief is privium nemen. Dan kun je priority security in.
Erik Fijlstra zegt
Inderdaad, maar waar het met name om gaat is dat KLM voor vaste klanten steeds minder aantrekkelijk wordt.
Zilveren Clown zegt
Net geconfronteerd op Bangkok Airport met de nieuwe ‘policy’. Voelde me lichtelijk voorschot staan maar goed.
Voordat ik mijn zilveren ‘kijk mij voor schut staan’ pas in de shredder gooi; wat zijn nu uiteindelijk de overgebleven voordelen?
Laten we zo stellen; ik kies mijn KLM vluchten nou niet echt op basis van prijs of service aan boord…
The Flying Dutchboy zegt
Je kon niet inchecken bij de Business Class balie? Was dit bij KLM?
Jack zegt
Alternatief is Privium (Plus) nemen, en je hebt toegang tot de lounges en priorty bij de Security. Het kost je maar paar honderd euro, en je hebt het er zo uit. Alles beter dan je te dure KLM-ticktets zonder enige vorm van klantgerichte service.
Ik baal zelf ook dat ik niet meer gebruik kan maken van de SkyTeam Elite (Silver) voordelen, en ondertussen is de SkyTeam Elite tekst met zwarte tape geplakt bij Vertrek 1A 🙂
Ondertussen al mijn zakelijke vluchten aangepast naat een andere vliegtuigmaatschappij, want KLM-waardig zijn ze niet meer.
G. van Heteren zegt
We moeten allemaal VEEEEL minder gaan vliegen. En zo te zien helpt KLM graag een handje mee…. Prima actie dus (zegt deze jarenlange KLM klant die dus ook veel meer de trein zal gaan pakken en dus uit deze hele ‘priority discussie’ spoedig zal verdwijnen:)). En klein geheimpje aan iedereen: het was natuurlijk nooit echt om de klant te doen…. dus hou op met treuren.