Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Meer van deze trip:
– Trip Introductie: Bruno’s Reünie Trip
– British Airways Galleries Lounge Amsterdam
– BA Club Europe naar Amsterdam en terug
– British Airways Concorde Room
– British Airways First Class naar Hong Kong
– Cathay Pacific The Cabin Business Class Lounge
– Malaysia Airlines Business Class Golden Lounge Singapore
– The Qantas Singapore Lounge
– Malaysia Airlines Business Class naar Kuala Lumpur
– Malaysia Airlines First Class Golden Lounge Kuala Lumpur
– Malaysia Airlines First Class naar London (dit artikel)
Malaysia Airlines is één van de 13 luchtvaartmaatschappijen die de A380 vliegt en heeft, net als Lufthansa en Qatar Airways, de kleinste First Class cabine op dit toestel, met maar 8 stoelen. Malaysia vliegt hun A380 naar twee bestemmingen, twee keer per dag naar London-Heathrow en één vlucht per dag naar Parijs-Charles de Gaulle. Vandaag nam ik de ochtendvlucht naar London en er waren maar twee stoelen bezet! Het instappen van de vlucht ging voor mij snel via de security check for premium passagiers en ik was dan ook zo aan boord.
De purser heette mij welkom aan boord, bracht me naar mijn stoel, introduceerde zichzelf en gaf mij wat informatie over de vlucht. Daarna kwamen de twee andere First Class cabin-crew leden naar me toe om zichzelf te introduceren en mijn bestelling voor een drankje op te nemen. Een stewardess kwam snel terug met mijn sodawater en een nat warm handdoekje. Ik had meteen al het gevoel dat dit een top-crew ging worden! De stoelen in dit gedeelte van de cabine zijn in het principe allemaal hetzelfde, maar de tweede rij is dichterbij de galley, wat mogelijk voor extra geluid kan zorgen. De stoelen waren wel een klein beetje versleten en zagen er niet gloednieuw meer uit, maar dat is een (hele) kleine klacht.
De purser kwam weer langs en vroeg of ik ooit eerder in First Class had gevlogen op hun A380, waarna hij, na mijn ontkenning, de functies van de stoel uitlegde. Hij gaf mij ook een mapje met het menu, de wijnkaart en immigratie formulieren. Daarna kreeg ik van de stewardess een mooi tasje waar ‘Malaysia Airlines First’ op vermeld stond met daarin de BVLGARI amenity kit, slippers, pyjama en koptelefoon.
Net zoals op de heenweg ging de take-off super stil en merkte je er bijna niks van; ik denk niet dat er een meer comfortabel vliegtuig is voor passagiers. Eenmaal in de lucht ging ik als drankje voor bij de maaltijd voor de Dom Perignon! Mijn glas was nooit leeg – de stewardess liep elke vijf minuten langs. Ze grapte dat ik vandaag de enige was die dronk dus ik moest de fles wel leegdrinken.
Ik ben helaas vergeten foto’s te maken van het menu omdat ik mijn eten voor de vlucht had besteld via ‘Chef-On-Call’ op de website van Malaysia. De maaltijd was zeer goed, ik denk één van de beste die ik ooit in de lucht heb gehad. De service begon natuurlijk met Malaysia Airlines’ befaamde saté en echte Aziatische pindasaus.
Als voorgerecht bestelde ik de salade en de dressing met de geitenkaas maakte het ontzettend lekker.
Dat werd gevolgd door het kaviaar gerecht. Normaal ben ik niet echt een fan van een hap kaviaar, maar met een beetje zalm, uitjes en een blini vind ik deze erg lekker.
Toen werd het hoofdgerecht geserveerd, het was de ‘Filet Mignon’ die ik van te voren had besteld. Het smaakte prima en ik vond de pepersaus die erbij zat erg goed. De stewardess kwam nog steeds constant langs om te kijken of ik iets nodig had.
Aangezien ik na zo’n maaltijd niet veel plek meer had voor een toetje, bood de purser mij een rondleiding aan door het gigantische toestel om een zo een paar caloriën te verbranden, zodat ik daarna een toetje kon nemen. Hij liet me alles zien, behalve de cockpit – die mocht ik bezoeken na de landing. Ik moest veel lachen, omdat hij mij aan iedereen van de cabin crew introduceerde als “First Class passenger en OneWorld-elite Mr. Bruno”. Het toetje stond klaar toen ik terug kwam en dat vond ik een mooi moment om heerlijk te gaan zitten en een film te kijken.
Na film kwam de purser langs en vroeg of hij mijn stoel kon omtoveren in een bed. Ik kon me omkleden in het toilet. Er zijn twee toiletten en ze zijn een stuk groter dan de toiletten op de A380 van British Airways en daarom ook prettiger om je om te kleden. Er stonden ook amenities en zeepjes van het merk ‘Aigner’. De pyjama was ook erg comfortabel. De cabine was koud en niet zo warm als in de cabines van meeste Aziatische airlines zoals Singapore Airlines of Cathay Pacific. Ik vond het ook erg opmerkelijk dat de crew na elk gebruik de toiletten schoonmaakten. Dat laat zien hoe Malaysia Airlines op detail let.
De purser maakte mij een uur voor landing wakker en bood mij wat te drinken aan en gaf de keuze nog iets van het menu te nemen of de maaltijd die ik besteld had via ‘Chef-On-Call’. Ik koos voor de ‘Butter Chicken’ met Naan-brood die ik van te voren had geselecteerd. Ook dit smaakte weer fantastisch, maar het was wel heel pittig. ‘Chef-On-Call’ is verkrijgbaar op alle verre vluchten van Malaysia Airlines in First Class en Business class. Als je de kans hebt om hier gebruik van te maken, dan kan ik dat echt aanraden want er is een enorme keuze.
Na het landen nam de purser me mee naar de cockpit, maar daar mocht ik helaas geen foto’s maken, iets wat ik niet eerder mee heb gemaakt bij een andere luchtvaartmaatschappij. De stewardess en de purser begeleidden mij daarna naar de gate en namen daar afscheid. Vanuit daar volgde ik de borden naar de bus, die mij naar Terminal 5 moest brengen voor mijn vlucht terug naar Amsterdam, waar je hier (klik) een verslagje kan vinden.
Conclusie
Ik denk dat ik nog nooit zo’n aardige en pro-actieve crew heb gehad. Ik denk zelfs beter dan alle crews die ik heb mee gemaakt van Malaysia’s grote concurrent Singapore Airlines. De purser was erg “hands on” en je kon merken dat hij de standaard zette voor de rest van de crew. Ik geef bijna nooit 5-sterren voor een service, maar de service op deze vlucht was dat echt waard. De stoel is ook erg comfortabel, al was die dan misschien een beetje versleten. (#firstworldproblems)
Als ik de kans krijg, vlieg ik graag weer eens met Malaysia Airlines in First Class!
Wat vind jij van Malaysia Airlines’ A380?
Geef een reactie