Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens mijn reis door Azië een paar maanden geleden had ik meerdere vluchten in business class geboekt. Voor slechts € 186 boekte ik een vlucht in business class van Denpasar naar Langkawi via Kuala Lumpur met Malaysia Airlines op de A330. Aanvankelijk zou ik met een voormalig A330 toestel van Air Berlin vliegen, maar een paar dagen voor de vlucht zag ik dat het toestel was gewijzigd in een A330 met de nieuwe business class. In dit artikel lees je mijn review van deze vlucht.
Check-in en lounge
Na mij verblijf in het Hilton Garden Inn Bali Ngurah Rai Airport, waarvan je hier een review kan lezen, was het tijd om naar mijn volgende bestemming te vliegen. Op het vliegveld liep ik naar de Malaysia Airlines check-in balie en doordat ik business class vloog was ik gelukkig direct aan de beurt. Op het moment van boeken was de business class behoorlijk volgeboekt en daardoor was er helaas alleen maar een stoel bij het gangpad beschikbaar. Bij het inchecken vroeg ik daarom of er nu wel een plek bij het raam beschikbaar was en dit was dan ook het geval, stoel 6K was nog vrij.
Nadat ik mijn boarding pass had ontvangen, ging ik door de security en paspoortcontrole waarna ik me naar de lounge begaf. Malaysia Airlines business class passagiers hebben toegang tot de Premier Lounge. Deze lounge bevindt zich op de bovenste verdieping van de vertrekhal.
De lounge is op zich niet veel bijzonders, ik nam een cappuccino en na 20 minuten begaf ik me naar de gate. Mijn vlucht vertrok vanaf gate 2 en dit was ongeveer 10 minuten lopen vanaf de lounge. Ik vind Ngurah Rai Airport een mooi en overzichtelijk vliegveld, alles staat keurig aangegeven.
Boarding
Zoals ik eerder al aangaf was de vlucht behoorlijk volgeboekt en daardoor stond er ook een flinke rij. Toen ik bij de gate aankwam was het boarding process voor business class passagiers al begonnen en daardoor kon ik dus gelijk doorlopen. De A330 van Malaysia Airlines heeft in totaal 27 zitplaatsen in de nieuwe business class.
Ik had stoel 6K, een soloplaats bij het raam. Het viel me direct op hoeveel privacy deze stoelen bieden. Stoel 6K is perfect voor mensen die alleen reizen.
Deze business class stoelen zijn ook te vinden op de A380. Naast de privacy vond ik ook de ruimte behoorlijk meevallen.
Voor het opstijgen werden warme doekje uitgedeeld en werd gevraagd wat ik wilde drinken. Helaas was er enkel keuze uit sinaasappelsap en water. In de lucht zou wel alcohol worden geschonken.
Service
Na ongeveer 20 minuten was iedereen aan boord en werd begonnen met de veiligheidsinstructies. Met een kleine vertraging vertrokken we dan eindelijk naar Kuala Lumpur. Niet veel later werd begonnen met de service en kreeg ik de vraag wat ik wilde drinken voor mijn maaltijd. Ik zei dat ik wel trek had in een glaasje champagne en even later werd een glaasje De Venoge Brut Cordon Bleu NV Champagne ingeschonken, zeker niet slecht!
Bij de champagne werden ook nootjes geserveerd. De crew was zeker vriendelijk en alles werd met een glimlach gedaan.
De maaltijd tijdens deze vlucht bestond uit een salade als voorgerecht en een chocolade cake als toetje. Voor het hoofdgerecht kon ik kiezen uit drie maaltijden, rundvlees, Ayam Pongteh (kip met rijst) en een vismaaltijd. Althans, dat stond op het menu, want helaas was de vleesmaaltijd niet meer beschikbaar, dus ging ik maar voor de kip met rijst. Dit smaakte zeker niet verkeerd in combinatie met de rijst en nog een glaasje champagne.
Voorin het vliegtuig bevindt zich het business class toilet. De ruimte is niet veel groter dan die van een economy toilet, wel bevinden zich er enkele extra soorten zeep.
Het duurde nog ongeveer een uurtje voordat we zouden landen in Kuala Lumpur. Daardoor besloot ik mijn stoel nog even in een wat comfortabelere positie te zetten, de stoel kan zelfs helemaal plat. Ook besloot ik nog een drankje te nemen en ging deze keer voor een liqueur.
Na een comfortabele zit werd uiteindelijk de landing ingezet naar Kuala Lumpur en zette ik mijn stoel weer in de normale positie. We kwamen op tijd aan en nadat ik de crew bedankte voor de uitstekende service, verliet ik het toestel.
Geef een reactie