Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Deze week leek het erop dat Lufthansa samen met de Duitse staat tot een deal was gekomen om de maatschappij in deze moeilijke tijden te redden. Hierbij zou Lufthansa de komende jaren $ 9 miljard aan staatssteun krijgen, maar in ruil daarvoor zou de regering een aandeel van 20% nemen in de maatschappij. Lufthansa ziet namelijk in zwaar weer tijdens deze moeilijke tijden. Later deze week werd bekend dat deze Lufthansa dit noodpakket weigert.
Duitse staat zou 20% aandeel nemen in Lufthansa
Bij het maken van de deal kwamen ze bij Lufthansa al fel in opstand. Lufthansa wil namelijk wel staatsteun, maar wil niet dat de regering 20% van de aandelen bezit. Later zijn beide partijen toch nog tot een deal ergens in het midden gekomen waarbij de Duitse staat toch 20% van de aandelen neemt.
Met deze deal zou de regering zorgen voor voldoende financiële middelen voor de komende jaren en dus 20% van de aandelen in de maatschappij nemen, dat komt neer op € 2,56 per aandeel. In de voorwaarden stond zelfs nog dat dit aandeel in de toekomst kon oplopen tot wel 25%. Ook zouden 2 belangrijke plaatsen aan top bij Lufthansa worden ingenomen door de Duitse regering.
Waarom Lufthansa noodpakket weigert
Later deze week maakte Lufthansa bekend toch niet van deze deal gebruik te willen maken. Het management van Lufthansa is namelijk van mening dat dit noodpakket in strijd is met de voorwaarden die ze bij de Europese Commissie stellen. EU lidstaten mogen namelijk niet op deze manier financieel steun bieden aan luchtvaartmaatschappijen omdat dit de impact op de concurrentie kan bevoorrechten. Ryanair haalde eerder al flink uit naar Lufthansa en noemde de financieel staatssteun ‘illegaal’.
Het noodpakket is dus nu van tafel. We moeten nu zien hoe de situatie zich ontwikkelt bij Lufthansa. Bekend is wel dat de maatschappij een aantal slots zal opgeven in Frankfurt en München. Daarbij zal Lufthansa een minder belangrijke rol spelen op de twee belangrijkste hubs en dit zal de concurrentie ongetwijfeld ten goede komen. En eerlijk gezegd mag er wel wat meer concurrentie komen in de Duitse luchtvaart, zeker na het faillissement van AirBerlin.
Uitgelichte afbeelding: Lufthansa
Erwin zegt
Volgens NU.nl en de website van Lufthansa is er nu wel een deal gemaakt met de Duitse staat.
Goffe de Boer zegt
Hi Erwin, bedankt voor je reactie. Hier komt binnenkort een vervolgartikel van.