Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM is onlangs gestart met een eigen verbinding tussen Amsterdam en London City Airport; een vliegveld in hartje Londen dat vooral populair is bij zakenreizigers. De 4 dagelijkse vluchten blijken niet genoeg want de maatschappij gaat ook een samenwerking aan met het Ierse CityJet. De uitgebreide codeshareovereenkomst houdt in dat KLM Cityhopper twee Avro RJ85’s gaat wetleasen om iedere dag vier extra vluchten uit te voeren names Cityhopper. Een wetlease houdt in dat CityJet ook de crew regelt en niet alleen het vliegtuig uitleent. Verder gaat Cityjet andere bestemmingen aanvliegen met een KL-vluchtnummer; Birmingham, Hamburg, Bordeaux en Belfast. In ruil daarvoor komt de CityJet vluchtcode op KLM vluchten tussen Amsterdam, London City, Manchester en Newcastle.
Flinke uitbreiding
Van 0 naar maar liefst 8 vluchten per dag is een flinke uitbreiding van KLM, zeker gezien de onzekere gevolgen van de Brexit op het zakenverkeer. Eind deze maand stopt CityJet juist met vluchten tussen de kleine luchthaven in de Docklands en Rotterdam The Hague. De markt vanuit Nederland lijkt zich toch te concentreren op Amsterdam, vanwaar FlyBe onlangs ook al vluchten naar ‘LCY’ aankondigde. Hoewel FlyBe en British Airways ook op de route actief zijn, heeft KLM met deze nieuwe samenwerking wel de overhand en dus grote invloed op de tarieven, zeker gezien het uitgebreide vluchtschema.
Vluchten naar London City zijn vaak duurder dan naar andere Londense luchthavens, maar de nabijheid van het (zaken)centrum betekent wel dat het reistijd en kosten voor het openbaar vervoer scheelt. LCY is direct aangesloten op het Underground netwerk.
remklm zegt
Wat een slecht nieuws, ik vlieg regelmatig van RTM of AMS naar LCY en op de Cityjet vluchten gaat eigenlijk altijd wel iets mis. Vertraging is heel normaal, verschillende keren al vluchten geannuleerd en in alle gevallen informatievoorziening 0. Altijd gezeur met bagage (handbagage die dan toch weer in het ruim moet), stoelen dubbel geboekt. Klagen heeft geen zin, altijd afgedaan met sorry mail en als je een claim indient wordt deze standaard afgewezen. Onder KL of AF nummer inboeken helpt ook niet, want de klacht wordt toch doorverwezen naar Cityjet (zij voeren de vlucht immers uit).
Gerben zegt
Ik vlieg er vaak op, het probleem is toch vaak dat je met een taxi (door de files) nog een uur bezig bent om te komen waar je moet zijn.
Verder een leuk en klein vliegveld.