KLM tickets gratis annuleren & wijzigen, of vraag een voucher aan tot september3 min leestijd

KLM Vloot

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Door het Coronavirus is het voor KLM steeds lastiger om alle vluchten uit te voeren, en daarnaast zijn er ook de nodige inreisbeperkingen. KLM geeft je daardoor de mogelijkheid om je vluchten te wijzigen, te annuleren of de reisdata te wijzigen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om een voucher aan te vragen om in de toekomst een nieuwe reis te boeken met de luchtvaartmaatschappij.

Andere luchtvaartmaatschappijen en hotels bieden vaak ook een mogelijkheid aan om gratis te annuleren of het ticket om te boeken. Je kunt daarvoor het beste kijken op de officiële website van de luchtvaartmaatschappij of hotel.

KLM heeft ook zogenoemde terugkeertarieven in het leven geroepen. Dit tarief is 50% van een retour en voor reizen in Economy Class is er een maximumprijs vastgesteld. Deze maximale prijs is gelijk aan de H-boekingsklasse. Alle informatie over deze terugkeertarieven vind je hier.

De laatste vluchtinformatie (met betrekking tot het Coronavirus) kun je op deze KLM pagina vinden. De meest gestelde vragen over o.a. het wijzigen, het aanvragen van een voucher of het annuleren van een ticket kun je op updates.klm.com vinden.

KLM reisdata wijzigen vanwege Coronavirus

Reis je met KLM, Air France en/of Delta Air Lines met een geplande vertrekdatum tot uiterlijk 31 mei, dan kun je de vlucht gratis verzetten naar een latere datum. Je hebt dan de volgende mogelijkheden:

  • Je mag gratis je reisdata aanpassen zonder dat je de wijzigingskosten hoeft te betalen
  • Tot en met 30 november 2020 kun je de data wijzigen als er beschikbaarheid in dezelfde reiscabine is (zoals Economy class)
  • Vanaf 1 december 2020 kun je de data wijzigen als er beschikbaarheid is in dezelfde boekingsklasse (zoals H). Is er alleen beschikbaarheid in een hogere boekingsklasse, dan moet je het verschil bijbetalen.

Je kunt deze wijzigingen zelf via My Trip aanvragen als je een KLM, Air France of Delta Air Lines ticket hebt en je reis nog niet is gestart. Je kunt dit niet zelf wijzigen als je reist met een baby (0-1 jaar) of een speciale service (zoals een speciale maaltijd) hebt aangevraagd. Is één van deze zaken wel van toepassing, dan kun je je reis wijzigen door contact op te nemen via social media of het KLM Customer Contact Centre. Indien je een ticket hebt geboekt via een travel agent zoals Expedia, dan dien je contact met deze partij op te nemen.

Bestemming wijzigen of ticket annuleren & EMD-voucher

Je kunt er ook voor kiezen om de waarde van het ticket te gebruiken voor een nieuw ticket. Je kunt dan naar een andere bestemming vliegen met de luchtvaartmaatschappijen. De wijzigingskosten hoef je ook dan niet te betalen.

Hiervoor ontvang je dan een EMD-voucher met dezelfde waarde als je originele ticket. Deze voucher heeft een geldigheidsduur van één jaar na het uitgeven van de voucher. Je kunt deze voucher online aanvragen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Tot 30 september 2020 heb je de mogelijkheid om dit aan te vragen. Je kunt met deze voucher een nieuwe boeking maken voor vluchten met KLM, Air France, Delta Air Lines of Virgin Atlantic, maar het is ook mogelijk om extra opties te kopen zoals een Economy Comfort stoel. In dit artikel op InsideFlyer kun je vinden wat de exacte voorwaarden zijn en hoe je deze kunt inwisselen bij een (nieuwe) boeking. 

Heb je via een (online) travel agent geboekt zoals Expedia, ook dan moet je contact opnemen met hen. KLM geeft aan dat zij niet in de mogelijkheid zijn om je direct te helpen met deze opties als je niet direct bij de luchtvaartmaatschappij hebt geboekt.

Recht op terugbetaling in plaats van een EMD-voucher

Is je vlucht door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd, dan heb je recht op een terugbetaling in geld. Een voucher hoef je in dat geval niet te accepteren. Dit is geregeld in de EC261 regelgeving. Het is echter wel een uitdaging om dit voor elkaar te krijgen, gezien KLM in de communicatie aan blijft geven dat een voucher de enige optie is. Meer informatie over de EC261 regelgeving (tijdens het Coronavirus) kun je in dit artikel vinden. Hier lees je over je opties als je geen terugbetaling aangeboden krijgt. 

KLM vloot

Afbeeldingen ©KLM

Dit artikel is informatief en dient niet te worden opgevat als juridisch advies. 

Reacties

  1. Paul Schilders zegt

    ONBEGRIJPLIJK,
    Ik heb de KLM gebeld om mijn reis van 19 -05 2021, naar Bergen ( Noorwegen) te annuleren vanwege negatieve reisadvies.
    Dat ik geld terug krijg in plaats van een voucher. Ik , en mijn vrienden zouden voor een aantal dagen naar Noorwegengaan .( Om te vissen)
    Iedereen, van mijn vrienden, heeft vandaag zijn vlucht geannuleerd en krijgen, bij de KLM, een voucher , behalve ik.
    Ik kon géén voucher krijgen , alleen terugboeking van mijn kosten voor de vlucht van A’dam naar Bergen.( Noorwegen).
    Ben hier zeer teleurgesteld over ,want ik moet maar afwachten of ik volgend jaar, met dezelfde vlucht als mijn vrienden naar Noorwegen kan vliegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *