Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Nieuwe World Business Class maaltijdservice getest
KLM gaat ondanks de nodige kostenbesparingen door met het investeren in nieuwe producten en diensten. Zo worden in rap tempo nieuwe vliegtuigen aan de vloot toegevoegd (zoals de Boeing 787 Dreamliner en de Embrear 175). Ook krijgt het interieur van bestaande vliegtuigen een nieuwe look. Doel is uiteindelijk om de KLM de meest innovatieve en klantgerichte maatschappij van Europa te laten worden. Echter met alleen nieuwe vliegtuigen kan KLM de passagiers tegenwoordig niet meer tevreden stellen. Daarom is er de afgelopen weken een vernieuwde maaltijdservice in de Business Class getest.
Op een aantal specifieke KLM vluchten is gewerkt met een nieuwe maaltijdservice. Het nieuwe concept houdt in dat er niet langer maaltijden worden aangeboden volgens een vast patroon en schema (zoals het plateau op bovenstaande foto), maar de passagier de keuze krijgt wanneer men iets wil eten. KLM wil ook het aanbod in maaltijden en snacks verbeteren. Daarbij gaat de crew meer persoonlijke service aanbieden. Dit concept wordt al bij veel andere maatschappijen toegepast, KLM is dus niet de eerste maatschappij die met dit concept komt. Iemand die regelmatig in Business Class vliegt weet dat maatschappijen als Cathay, Singapore airlines, Qatar, Emirates en Etihad bekend staan om de persoonlijke service en aandacht voor de passagier. KLM kan dus niet achterblijven.
Ik had het geluk dat ik, zonder dat ik het vooraf wist, op een intercontinentale ” test” vlucht was geboekt. Hierdoor kon ik bij toeval het nieuwe concept in de WBC ervaren. Wat gelijk opviel was dat de maaltijden niet meer op de plateaus werden aangeboden maar op mooi opgemaakte Delftsblauwe borden en dat de maaltijden door de zeer enthousiaste crew ook uitvoerig werden toegelicht. En ik was duidelijk niet de enige passagier die onder de indruk was van de maaltijdservice, want er was ook opvallend veel belangstelling vanuit de overige passagiers. Helaas heb ik tijdens de vlucht geen foto’s gemaakt, dus de foto’s op deze pagina zijn nog van de oude Business Class service.
Tijdens mijn vlucht was het leuk dat de purser mij zeer uitgebreid uitleg gaf over de mogelijkheden tijdens de vlucht en het nieuwe concept. Met dit nieuwe product kan KLM in ieder geval veel beter concureren met de business class van de eerder vermelde maatschappijen!
Wel had ik het idee dat de crew soms op piekmomenten de vraag niet aan kon. Daaruit zou je ook kunnen opmaken dat de test van het nieuwe concept dus geslaagd is. De purser aan boord kon alleen niet aangeven wanneer de wijzigingen zullen plaatsvinden, KLM is nu de test aan het inventariseren. Nu maar hopen dat KLM het niet bij een test laat en snel overgaat tot invoering op alle vluchten.
KLM cabinepersoneel krijgt beschikking over Ipad
Ruim 5.000 pursers en piloten aan boord bij KLM hebben al enkele jaren de beschikking over een Ipad Air. Hierop kan men actuele vluchtgegevens laden en passagiersgegevens inzien en snel inspelen op de wensen van de klant aan boord. Begin juli 2016 is KLM gestart met de uitgifte van een ipad aan al het vliegend personeel. De pursers en cockpit krijgen een nieuwe Ipad Pro, de overige bemanningsleden krijgen allemaal dit jaar nog een Ipad mini.
Zelf is het altijd prettig om te weten dat de purser voorzien is van de laatste informatie over aankomsttijden, gate wijzigingen en de mogelijkheid om aan boord een upgrade te kopen. Hiermee maakt KLM echt een verschil t.o.v. de concurrentie.
Voor de overige bemanning is het bezit van een Ipad vooral handig omdat de KLM, net als veel andere bedrijven tegenwoording, door de inzet van Ipads paperless kan gaan werken.
Met de Ipad aan boord kan de bemanning de passagier niet alleen informeren maar (indien nodig) ook compenseren bij ongemak of vertraging, of juist belonen vanwege een speciale gebeurtenis. Zo kan een KLM purser een passagier aan boord straks ook extra Flying Blue miles aanbieden of een korting op een volgende vlucht. Deze nieuwe mogelijkheden zullen medio 2016 mogelijk zijn, ik neem aan dat dit beschikbaar is na de uitrol van de nieuwe Ipads aan het volledige cabinepersoneel.
Geef een reactie