Review: Mijn Verblijf Bij Intercontinental Berlijn

Intercontinental Berlin

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Review Intercontinental Berlijn

Op ons forum wordt regelmatig vol lof gesproken over het Intercontinental Berlijn. Lionell Jansen schreef al eerder een review over zijn verblijf in 2014. Aangezien Berlijn bovenaan mijn lijstje stond om weer eens te bezoeken leek het mij de hoogste tijd om dit hotel te boeken! Hieronder lees je een verslag van mijn verblijf in dit hotel.

Boekingsproces: slechte eerste indruk

Omdat ik samen met mijn ouders reis heb ik voor hun een “Business room” geboekt. Loungetoegang (inclusief ontbijt) is hier volgens de beschrijving bij inbegrepen. Voor mij en mijn vriendin boek ik een “club deluxe” kamer. Na enige tijd  zie ik dat ze gedowngrade zijn naar een “superior room”, welke geen loungetoegang heeft. Gelukkig heb ik screenshots gemaakt bij het boeken, dus na een mailconversatie wordt de boeking aangepast naar een “club superior room”. Onze “Club Deluxe” blijft tot een dag voor aankomst ongewijzigd. Van andere Ambassador leden zie ik dat men vaak een aantal weken voor verblijf de boeking al aanpast.

Op de dag voor aankomst staan er echter ineens twee boekingen in mijn account. Er staat een “club superior room” gereserveerd en een “standaard room”. Dit is merkwaardig en daarom bel ik het hotel. Ik hoor dat alles in orde is en een suite is gereserveerd. Ik vertrouw er maar op, maar het blijft een beetje raar.

intercontinental Berlijn
Ineens heb ik twee reserveringen!

Museum Helmstedt-Marienborn

Dit keer gaan we niet met het vliegtuig. Berlijn is slechts zes uren rijden en met vier personen is het simpelweg voordeliger om met de auto te gaan. Een weekend is maar kort, zeker als je zondagmiddag al weer huiswaarts keert. Daarom vertrekken we vrijdag om zes uur ’s morgens richting Berlijn. Alles verloopt voorspoedig: het is supergoed weer en drinken gezellig een paar koppen koffie onderweg. Het is net elf uur geweest als we bij de voormalige grensovergang tussen de BDR en DDR komen. Ik ben hier al vrij vaak geweest, maar dit is de eerste keer dat het museum geopend is. Erg leuk om te zien en ik vind het altijd indrukwekkend. In het museum kun je zien op welke manier het er aan toe ging als je vroeger de grens wilde oversteken. Ik kan dan ook aanraden om hier te stoppen als je richting Oost Europa gaat.

Deze diashow vereist JavaScript.

Monsterstau

Na nog een kop koffie vervolgen we onze weg. Volgens mijn navigatie zullen we rond 14.20 arriveren, lekker op tijd dus! Helaas komt dit absoluut niet uit, want een paar uur later staan we muurvast. Er zijn twee vrachtwagens op elkaar gereden en in brand gevlogen. De A2 is afgesloten en moet nu via een klein plaatsje omgeleid worden. De komende zes uren die volgen zijn verschrikkelijk. Het staat muurvast en met een graad of 35 kun je niets anders dan in de auto blijven wachten. Opvallend hoe rustig en geduldig de meeste mensen in de file hebben gewacht. Ik moet toegeven dat af en toe niet te genieten was.

De ontvangst

Bij aankomst in het Intercontinental worden onze koffers uit de auto gehaald. De auto wordt weggereden en hier heb je geen omkijken meer naar. Bij de check in worden we vriendelijk geholpen en mij wordt nogmaals verteld dat ik een upgrade heb gekregen naar een senior suite. Een opmerking die me blij maakt, want ik heb diverse plaatjes gezien van de senior suite. We worden naar onze kamer begeleid en bij het openen van de deur kom ik in een kleine kamer terecht. In feite niets mis mee, maar zeker geen senior suite! Ik vraag de man of dit echt onze kamer is en na enige aarzeling begint hij wat aan de deur van de kamer naast ons te rommelen. Hij maakt vervolgens een tussendeur open en nu is er volgens hem een senior suite ontstaan. Het moet inderdaad kloppen, want op beide TV’s staat “Welcome mr. de Jonge”. Raar, want wat moet ik nu met twee kamers? Hij geeft aan dat hij wel zal vragen om het bed in te klappen, dan heb je wat meer ruimte. Waar ik me over verbaas is dat het ook nog op me overkomt alsof het gezeur is. Laat ik het zo zeggen: ik had het me vandaag allemaal wat anders voorgesteld.

Deze diashow vereist JavaScript.

Herstel kamer

We frissen ons op en besluiten nog snel een paar hapjes en een drankje te nuttigen in de lounge. De lounge is prima maar omdat het tegen tien uur loopt is er niet zoveel aanbod meer. Bijvullen doen ze niet meer.  Bij terugkomst op de kamer zie ik dat deze inmiddels inderdaad een stuk opgeknapt is. Nog steeds blijven de twee kamers niet te vergelijken met een “echte” senior suite, maar voor ons is de kamer goed genoeg. Immers is dit ruimer dan de Club Deluxe kamer. Het is echter onhandig qua bediening van lichten. Bovendien kan ik mijn kamer alleen binnenkomen via de kleinere kamer, terwijl er wel 2 ingangen zijn. En in plaats van een ruime badkamer hebben we twee kleine badkamers. Ik bekijk het maar positief: we hebben ook twee minibars ;-). Deze zijn inbegrepen wanneer je een club kamer boekt. Inmiddels is de minibar ook weer gevuld met flesjes sterke drank. Verder is er vers fruit, een doos chocolade en beertjes aanwezig, echter geen welkomstbrief (wat meestal gebruikelijk is).

Kamerindeling

Als ik het goed begrijp is de suite ontstaan uit een Club Superior Room en een Club Deluxe. Deze beide kamers komen althans het meest overeen met de twee kamers die ik bekeken heb. De superior oom is aan de kleine kant, maar comfortabel. De badkamer is hier aan de kleine kant, waarbij ik het een nadeel vind dat je in de badkuip moet douchen. Erg handig is het draaisysteem in de superior room. Daarmee creëer je als het ware een extra geluidsisolatie tussen je bed en de gang. Erg prettig, want het kan best voorkomen dat je last hebt van geluiden op de gang. De Deluxe room heeft een iets ruimere badkamer met inloopdouche. Daarnaast is deze kamer een stuk ruimer met een grote gang en veel bergruimte.

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 2: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Na een goede nachtrust (de bedden liggen heerlijk) nemen we eerst een lekker kopje koffie uit de Bosch Tassimo machine. Met twee badkamers verloopt het opfrissen uiterst efficiënt, waardoor we in no time in het restaurant zitten voor het ontbijt. Hier worden we netjes ontvangen en naar onze tafel gebracht. Ondanks dat het erg druk was in het restaurant heb je hier nauwelijks last van. Het restaurant is keurig opgedeeld in zones, waarbij je zitplaats volgens mij ook nog afhankelijk is van je kamernummer. Wij zitten in het rustige gedeelte en hebben uitstekende bediening. Het personeel haalt iedere keer een vers bereide cappuccino en ze zijn uiterst opgewekt. Ik heb vanwege de drukte geen foto’s van het buffet genomen. Bij het ontbijt bieden ze – net als in de lounge – hun huis Sekt aan. Normaal gesproken vind ik sekt niet zo super, maar deze is erg lekker. Het lijkt me dan ook een uitstekende manier om deze zaterdag mee te beginnen!

Geef uw feedback door

Na het ontbijt lopen we Berlijn in waar het wederom 35 graden is. De ligging van het hotel is goed. Via het naastgelegen Tiergarten park is het ongeveer een half uur lopen naar de Brandenburger Tor en de Kurfustendam is slechts vijf minuten wandelen. Aan het einde van de middag komen we na een warme dag weer terug in het hotel, waar ik nog maar een paar glazen van hun heerlijke Sekt neem. Tevens nemen we een paar hapjes, welke van goede kwaliteit zijn in de lounge. Het is rustig in de lounge, maar het valt me op dat het personeel niet erg attent is. We worden nauwelijks opgemerkt en ze zijn traag met het opruimen van lege glazen. Niet storend, maar gelet op andere reviews had ik hier hogere verwachtingen van.

Deze diashow vereist JavaScript.

Eenmaal terug op de kamer zie ik het bordje “geef uw feedback gelijk door” staan. En aangezien ik merk dat ik geen goed gevoel heb over de ontvangst (kamer) geef met mijn mobiele telefoon mijn opmerkingen door. Als we een paar uur later aan het eten zijn op een terrasje, zie ik een mail van de Rooms Division Manager binnenkomen. Ze wil graag met me in gesprek over mijn ervaringen. Ik kan dat soort zaken waarderen en via de mail regelen we een ontmoeting op de volgende dag. In Berlijn zitten we wederom tot laat op het terras, waar op veel schermen de wedstrijd Kroatië-Portugal te volgen is.

intercontinental Berlijn
Men vraagt actief om feedback, rechtstreeks via je telefoon.

Opvolging feedback

Na het wederom uitstekende ontbijt heb ik een afspraak met de Rooms Division Manager. Ze neemt me mee naar de Marlene bar en ik krijg een lekkere cappuccino. Ik moet zeggen dat ik de opvolging van de feedback uitstekend vind. Ze geeft aan dat de manier van ontvangst nooit op deze wijze had mogen plaatsvinden en ze vindt het jammer dat ik het gister pas zo laat heb doorgegeven. Verder spreken we het geheel nog even goed door. Ze vraagt of ze ons misschien een lunch kan aanbieden of op andere wijze nog iets voor ons kan betekenen. In mijn ogen is dit niet nodig, immers komen ze er nu al op gepaste wijze op terug. Ik krijg haar kaartje met de belofte dat bij een volgend verblijf een “echt mooie kamer” geregeld zal worden.

We maken nog een ommetje in Berlijn, waarna we bij terugkomst opgewacht worden door de RDM. Ze heeft een cadeautje voor ons, twee Berlin Buddy Bears. Heel attent! Nadat we nog een drankje doen in de lounge verlaten we het hotel. De check out verloopt vriendelijk en tijdens het uitchecken wordt de auto alvast voorgereden. De koffers worden ingeladen en buiten komt de RDM nog speciaal langs om ons te bedanken voor het bezoek.

Deze diashow vereist JavaScript.

Conclusie: graag tot ziens!

Natuurlijk was de start slordig. Voorafgaand aan je verblijf hoor je geen zorgen te hebben of alles wel goed gaat. Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. En uiteindelijk is de manier waarop een bedrijf vervolgens omgaat met feedback het allerbelangrijkste. En dat is hier uitstekend! Verder ligt het Intercontinental op een goede locatie, zijn de moderne kamers voorzien van heerlijke bedden en is het ontbijt voortreffelijk. Een drankje in de lounge is mooi meegenomen, al had het personeel hier iets meer attent mogen zijn.

Al met al zou ik hier graag nog eens terugkomen. Ik heb Berlijn lang niet goed kunnen bekijken omdat de vrijdag in het water viel. De volgende keer zou ik zeker weer in het Intercontinental verblijven en een Club kamer boeken. De meerwaarde ten opzichte van een “kale” kamer is in mijn ogen groot. Als je met z’n tweeën bent en een paar drankjes uit de minibar neemt, kan het eigenlijk al snel uit.

Wat doe jij als de kamer niet aan je verwachtingen voldoet?

 

Reacties

  1. WorldTraveller13 zegt

    Ik klaag zelden bij hotels omdat het meestal wel goed zit. De keren dat ik wat noemenswaardige dingen had, was direct naar de guest relation manager vragen het meest effectief. Vijfsterrenhotels hebben 24/7 een guest relation manager beschikbaar. Als je elite status hebt komen ze vaak met een mooie oplossing.

    Ga direct naar de front desk en leg rustig en netjes uit wat het probleem is. Ga vooral NIET vertellen dat je VIP/Diamond/Ambassador of wat dan ook bent. Zij zien dat ook als ze je dossier erbij pakken. Zij zullen in principe zeggen dat ze je feedback gaan doorgeven aan de manager. Dit doen ze ook, maar je verliest nog al kostbare tijd als je maar twee nachten verblijft. Zeg tegen de receptioniste dat je het erg op prijs stelt als je de manager zelf ook even kan spreken. Vaak staat er binnen 5 minuten een manager voor je neus. Dit hoeft niet per se de guest relation manager zijn.

  2. Didier zegt

    Hoi Sander prettig te lezen review, thanks! Zaten aan je foto’s te zien in mei in dezelfde kamer. Ik heb mijn teen toen een aantal keer gestoten tegen de pootjes van het uitklapbare bed. Heb ik toen gemeld en bij terugkomst uit de stad was het ingeklapt en de kamer als woonkamer ingericht en de kamer ernaast erbij getrokken zodat we een soort suite hadden. Inderdaad met twee badkamers. Wij vinden de lounge prima.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *