Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vanwege het Coronavirus neemt KLM een aantal maatregelen aan boord. Zoals KLM aangeeft zijn deze maatregelen nodig om passagiers en bemanning veilig te kunnen laten vliegen:
De huidige situatie vraagt om een reeks van maatregelen die KLM uitvoert om haar operatie voor passagiers en bemanning zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren. Deze maatregelen zijn in lijn met informatie en instructies van de WHO, het RIVM en GGD en eigen veiligheids- en gezondheidsdiensten.
Naar een aantal bestemmingen, zoals New York, neemt de luchtvaartmaatschappij extra maatregelen om besmettingen te voorkomen. Ook neemt Schiphol een groot aantal maatregelen tegen het Coronavirus. Zo heeft de luchthaven ook het Panoramaterras, Airport Park en beide Privium Lounges gesloten.
Seat Blocking aan boord van KLM
Wanneer het mogelijk is, zal er ruimte gecreëerd worden rondom de passagier. Dit doet de luchtvaartmaatschappij vanwege de algemene richtlijn om 1,5 meter afstand te houden. Dit is niet altijd mogelijk, maar de vliegtuigen zijn steeds leger voor vluchten naar Amsterdam. Specifiek op repatriëringsvluchten naar Amsterdam is dit niet altijd mogelijk gezien de voorrang aan het terughalen van zoveel mogelijk Nederlanders.
Service en hygiëne aan boord
Om de veiligheid van passagiers en bemanning te waarborgen, is het aantal contactmomenten met de passagiers geminimaliseerd. Dit heeft als gevolg dat de catering sterk is vereenvoudigd. Op sommige vluchten legt de bemanning voor het boarden al een maaltijdpakket op de stoel.
De bemanning draagt momenteel mondkapjes en beschermende handschoenen aan boord. Aan boord is er ook extra handgel aanwezig en is er op elke vlucht een toilet gereserveerd voor de bemanning. Er is ook extra schoonmaak voor de toestellen die nog ingezet worden. De lucht in het toestel wordt automatisch en op hoog tempo ververst. Daarbij worden zeer efficiënte filters gebruikt.
Voor het boarden en screenings van passagiers
De luchtvaartmaatschappij heeft communicatie geplaatst over ‘social distance’ op diverse locaties. Denk daarbij aan gates, bij de check-in en bij de service-en transferdeks. Daarnaast is het vaak alleen nog mogelijk om met pin or creditcard te betalen voor een aantal diensten. Passagiers gaan in kleinere groepen aan boord en op een aantal vluchten zijn er screenings.
Naar een aantal landen wordt een gezondheidscheck uitgevoerd bij passagiers voordat deze aan boord gaan. Dit geldt bijvoorbeeld voor vluchten vanaf Amsterdam naar Canada, Zuid-Korea en Singapore. Ook krijgen passagiers die reizen naar Zuid-Korea en Singapore een temperatuurcheck. Dit doet het grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij samen met personeel van KLM Health Services en Airport Medical Services.
Extra maatregelen New York, Los Angeles en Seoul
Naar ‘corona kritische’ bestemmingen, welke door de EASA als zodanig zijn aangemerkt, zijn extra maatregelen genomen. Vooralsnog zijn dit New York, Los Angeles en Seoul, maar daar kunnen uiteraard meer bestemmingen bijkomen.
KLM neemt de volgende extra maatregelen op deze vluchten volgens CNV:
- Vanaf New York JFK worden de stoelen in economy class aan het gangpad niet verkocht
- Bij het instappen zal het grondpersoneel mondmaskers uitdelen. De passagiers zijn verplicht om deze te dragen.
- De bemanning legt voorafgaand aan de vlucht een pakket met eten en drinken op de stoel. Er is verder geen service tijdens de vlucht.
- De bemanning slaapt op een hotel op de luchthaven.
- Mocht een bemanningslid lichte klachten ontwikkelen aan boord, dan gaat deze met het zelfde toestel direct terug naar Amsterdam (onder quarantaine maatregelen).
- Op JFK zullen er exit screenings plaatsvinden, de temperatuur wordt gemeten voordat deze aan boord komen.
Uiteraard kunnen deze (aanvullende) maatregelen aan verandering onderhevig zijn, maar het geeft wel een goed beeld wat KLM momenteel doet vanwege het Coronavirus.
Afbeeldingen ©KLM
Geef een reactie