KLM groeit in tijden van kostenbesparing2 min leestijd

De Boeing 737-700 van KLM (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vorig jaar vervoerde KLM nog een recordaantal passagiers. Maar in het eerste kwartaal van 2019 slaagde de Nederlandse nationale airline er niet in om te groeien. Toen waren vooral operationele verstoringen de boosdoener. De afgelopen tijd lijkt het wat beter te gaan. Zowel april als mei van dit jaar laten een lichte stijging zien van het aantal passagiers dat met KLM heeft gevlogen. Toch heeft KLM moeite om de kosten binnen de perken te houden. Dit is de komende tijd dan ook een belangrijke focus, aldus Pieter Elbers, CEO en president-directeur van KLM.

Groei

Na een slecht eerste kwartaal stond KLM onder druk om beter te presteren in de rest van het jaar. Pieter Elbers stelde toe ndat een ‘gematigde en gecontroleerde groei’ nodig was om KLM te kunnen blijven ontwikkelen. De tegenvallende presentaties waren onder meer te wijten aan capaciteitsbeperkingen op Schiphol en slechte weersomstandigheden. Ook de punctualiteit van de airline viel toen erg tegen. In het eerste kwartaal vervoerde KLM 1,0% minder passagierskilometers. De capaciteit was 0,3% lager en ook de bezettingsgraad daalde met 0,6%-punt.

De maand april liet al een lichte stijging van de vervoerscijfers zien. KLM vervoerde in deze maand 1,8% meer passagiers in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De bezettingsgraad bleef nagenoeg gelijk in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De groei kwam voornamelijk uit bestemmingen in Azië. Volgens Elbers was de groei die maand nog te laag.

Afgelopen maand ging het een stuk beter. KLM had een stijging van het aantal vervoerde passagiers van 4,6% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Ook de capaciteit was hoger en de bezettingsgraad steeg licht met 0,9%. De passagiersgroei was met name te zien op bestemmingen in Europa en Noord-Afrika, Noord-Amerika en Azië. Afrika nam juist af.

China blijft een belangrijke markt voor de Europese carriers als KLM (Bron: KLM)
China blijft een belangrijke markt voor de Europese carriers als KLM (Bron: KLM)

Transavia

Een belangrijk deel van groei binnen Air France – KLM komt van Transavia. De capaciteit van de low cost carrier groeide in mei dit jaar met 5,3%. En het aantal passagiers met 4,4%. Transavia vloog in mei met een load factor van 91,8%. Ter vergelijking, bij KLM en Air France is dat 87,4%. Het meeste aantal passagiers binnen de groep worden echter vervoerd door Air France en KLM. Transavia vervoert nog geen 20% van het totaal aantal passagiers.
Boeing 737 van Transavia (zijkant) (Bron: Air France - KLM)
Boeing 737 van Transavia (zijkant) (Bron: Air France – KLM)

Kosten

Al diverse malen waarschuwde CEO Pieter Elbers dat het verlagen van de kosten van groot belang is voor de airline. Er moet namelijk meer geïnvesteerd worden in de het product en de service van de maatschappij. Bovendien wil de airline ook qua prijzen concurrerend blijven. Recentelijk voerde KLM bijvoorbeeld een nieuw bagagebeleid en tariefstructuur in. Op de goedkoopste tickets mag er nu geen ruimbagage meer meegenomen worden. Hiermee zal de airline kosten besparen en mogelijk de omzet verhogen. De vraag is echter of de maatschappij hiermee concurrerender zal worden. Gelukkig blijven de privileges van Flying Blue en SkyTeam Elite leden ongewijzigd.

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Ja, dat weer eens op de kosten wordt bespaard is de passagiers niet ontgaan. In de business class op Europa vluchten is de lunch afgeschaft. Bij vertrek vóór 12 uur krijg je nu een ontbijt, daarna wordt er een diner aangeboden. Beiden stellen weinig voor, en het is te belachelijk voor woorden dat sommige passagiers in de premium klasse om half één ’s middags nog een karig ontbijt voorgeschoteld krijgen. Juist met die nu afgeschafte lunch wist KLM zich op korte vluchten van de concurrentie te onderscheiden. De broodjes waren van goede kwaliteit, en de passagiers konden ook nog eens kiezen uit minstens drie verschillende soorten.

  2. lloydje33 zegt

    Er mag juist geen ruimbagage meer worden meegenomen op de goedkoopste eco tickets longhaul..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *