Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Toen het met KLM wat minder voor de wind ging besloot de maatschappij zich aan te sluiten bij Air France. Zo ontstond de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie Air France – KLM. Dit was nog in 2003. Inmiddels zijn we meer dan 15 jaar verder en lijken de rollen omgedraaid. Zo werd Air France geplaagd door stakingen en lijkt de groei beperkt. KLM groeit momenteel zelfs meer dan Air France.
Joon
In 2018 had Air France veel last van stakingen. Naast grote ontevredenheid van de reizigers kostte dit Air France miljoenen euro’s. Daarnaast was de nieuwe merknaam Joon, die de nodige vernieuwing moest brengen, geen lang leven beschoren. De huidige CEO van AF-KLM, Benjamin Smith, maakte hier dit jaar namelijk een einde aan.
Groei
Air France groeide over juni 2019 slechts 0,7% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Long haul routes brachten een groei van 4,4%, maar short en medium haul daalden met bijna 1%. Dit is in lijn met de aankondiging van Air France om minder short haul routes aan te bieden door de toenemende concurrentie van bijvoorbeeld de trein. De gemiddelde bezetting nam wel toe voor zowel short en medium haul als long haul. Met de vrachtvluchten ging het nog minder, deze daalden met 4,4%. Ook de load factor daalde.
KLM groeide in juni 2019 zo’n 4,7% in totaal ten opzichte dezelfde maand vorig jaar. Dat is dus 4% meer dan Air France. De grootste groei kwam van short en medium haul met 6,3%. Long haul groeide bij de Nederlandse nationale carrier daarentegen slechts 1,3%. Vrachtvluchten daalden minder dan Air France, maar slechts 3%. Ook de load factor van de KLM vrachtvluchten daalde.
Transavia
Low cost carrier Transavia deed het erg goed met een groei van 9%. De load factor nam toe met 0.8% tot 93,6%. Dit is een stuk hoger dan zowel Air France als KLM. Bij Transavia in Frankrijk en Nederland nam ook de capaciteit van het aantal beschikbare toestellen toe in juni.
Ameling Algra zegt
Hier wordt ten onrechte gesuggereerd dat KLM aansluiting zocht bij Air France omdat het met KLM wat minder ging. De reden was en is dat een kleine speler op de luchtvaartmarkt niet levensvatbaar is. En dat zal voor KLM te meer gelden als het er niet in slaagt op de long haul te verbeteren. Short haul heeft zeker geen toekomst