Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Traditionele airlines zoals KLM staan onder druk van concurrentie van low cost airlines. Binnen Europa van de gevestigde orde zoals Easyjet en Ryanair maar ook transatlantisch krijgen airlines als Norwegian en WOW steeds meer marktaandeel. Om passagiers om een ludieke manier eraan te herinneren wat voor ‘all-inclusive flying’ een KLM ticket inhoudt heeft de airline een speciale app voor iOS en Android ontwikkeld. Met de KLM ‘Flight Upgrader’ is het idee dat passagiers van budget airlines aan boord de app starten en in virtual reality vliegen met KLM. Zo wordt in de beelden benadrukt dat er bij de Nederlandse maatschappij wel inflight entertainment is, een krant op de media app en maaltijdservice. Gratis. Ook de ‘caring crew’ wordt nadrukkelijk gepresenteerd. De Flight Upgrader is ook via webbrowsers te bekijken.
Deze campagne is vooral gericht op de Amerikaanse markt; wellicht een teken dat KLM de intercontinentale budgetairlines vreest? Aan de andere kant is het logischer, aangezien KLM op Europese vlucht niet zoveel meer verschilt van low-cost maatschappijen. Bagage is al lang niet meer inbegrepen en de catering stelt ook niet veel voor.
Niels Mattheeusen zegt
Lufthansa heeft ook al enige tijd een VR-app waarin je de verschillende reisklassen kan ervaren.
Ludwig zegt
KLM slaat met hun ludieke, vaak goed bedoelde acties de laatste tijd wel eens de plank mis met boodschappen die heel makkelijk precies in omgekeerde zin opgevat kunnen worden. Zo werden er vraagtekens geplaatst bij de gay-pride campagne met combi’s van twee “mannelijke” stoelriemtabbladen dan wel twee “vrouwelijke” gespen. Deze combi’s doen namelijk niet wat stoelriemen behoren te doen: levens redden. Lees in het allerbeste geval: gay zijn is leuk maar niet logisch.
Over deze app is het volgende gezegd in de Amerikaanse media:
https://www.inc.com/chris-matyszczyk/this-famous-airline-just-decided-to-shame-those-who-fly-on-budget-carriers-really.html
“You can see how it wants people to understand — or even remember — that it’s possible to get a little more comfort.
How often, though, does telling someone they’re a myopic cheapskate really work?
When someone tells you that you’re idiot, do you warm to them?”
Humor vertaalt zich niet altijd even makklijk en misschien moet KLM niet steeds zo hard proberen om de leukste thuis te zijn.
Goldfly zegt
Jammer dat KLM’s grootste partner in de VS grof geld laat betalen voor drank en voedsel op de binnenlandse vluchten, en dat je hier dus ook te maken mee krijgt als ze een KLM-ticket met een delta domestic boekt op de site van KLM